Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjeller på 2014 euro/us/nordisk Leaf?

Startet av naverud, mandag 05. mai 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

Muffinman

Nye Leaf har vel ikke mulighet for å stoppe ladingen på 80% ?

bob-bob

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:11
Nye Leaf har vel ikke mulighet for å stoppe ladingen på 80% ?

Nei , det har den ikke.... ( som jeg og flere har skrevet ovenfor )  - Jeg tror ganske bestemt at det ikke spiller noen vesentlig rolle mht batteri-levetid på nyere Leaf. Det er nok heller andre ting man bør bekymre seg over. ( rust f.eks)  - og disse bilene lever neppe særlig lenger enn 15 år uansett...... Kanskje kortere. Det er sannsynlig at batteripakker får et  "liv etter døden" som bruk i andre sammenhenger. ( solstrømanlegg eller lignende ) 

AtleCM

Sitat fra: Geir Arne på tirsdag 01. august 2017, klokken 12:59
Leser mye om 80% eller 100% her på el-bilforum.
Kjøpte Leaf i mai, og jeg spurte selgeren om dette - og han mente det ikke spilte noen rolle - at batteriene nå var så bra at de krevde å bli ladet på en viss måte.
Nå ser jeg her i forumet at tillitten til selgerne er liten. Derfor har jeg også forsøkt å finlese Brukerhåndboka, men finner heller ingen anbefaling der om å stoppe lading på 80%.
I brukerhåndboka står det heller ingen advarsel om å la bilen stå lenge på 100%, slik det advares heftig mot her...

Jeg har en 17-modell, og der står det at man bør lade den ut til det er seks streker igjen om bilen skal stå lenge.

sylwester

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. august 2017, klokken 15:11
Nye Leaf har vel ikke mulighet for å stoppe ladingen på 80% ?

Nei, men hvis man uansett ikke bruker mer enn 50% så kan man jo stille timerlading til 10 og dra klokka 8. Dvs. avbryte ladingen.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Evelen

greia med timeslading, eller 80% er jo at man mister litt muligheten til å være spontan, kanskje finner man ut at man skal noe som man ikke har planlagt osv.

Tror jeg fortsetter med 100% på min bil.
Leaf 2014

sylwester

Hvis du har bilen ladet til 80% så er du ~1 time unna 97%. 1 time er mindre enn det kona trenger får å gjøre seg istand så skal jeg ha det raskere så er det ikke bilen jeg må bytte. Det tar 8 minutter å hurtiglade de 3,7kWh så sant du gjør det når bilen er under halvlada. Jeg tenker når man trenger 100% så trenger man kanskje mer?



Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

#21
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 01. august 2017, klokken 10:18
Dessuten er batterigarantien økt til 8 år.  Dette er det sikkert en grunn til , og jeg kjører derfor lading til 100% hver eneste dag. De eldre bilene ville jeg nok vært litt mer forsiktig med som du beskriver , da de har annen type batterikjemi som ikke tåler så mye varme og topplading som de nye gjør.
Nå snubla jeg over en  30kwt's bil med 10 av 12 kapasitetsbarer: http://mmsc400.manheim.com/MABEL/ECR2I.PGM?CLIENT=SIMUC&CONFIGID=BUYER&ECRTYPE=**&SAUCI=RAA&SWO=2527624#
Grunnen til 8 års garanti trur jeg er markedsføringstriks. Selgerene finner på triks for å selge, og for at kundene skal velge dyrere modeller. Det behøver ikke å være tekniske årsaker. 24kwt's batteriet hadde 5 års garanti, og alikevel har Nissan hatt kampanjer og mye salg i varme strøk hvor batteriet har hatt en forventa levealder på 3 år, som i Arizona. Man får salget opp, og selgerene får bonusen sin, og kundene får nye batterier etter 3 år, og alle er happy. Husk at du har ingen garanti for hvor lenge batteriet varer. Du er bare garantert å få nytt batteri når det gamle ikke varer lengre.

Sitat fra: Evelen på onsdag 02. august 2017, klokken 15:38
greia med timeslading, eller 80% er jo at man mister litt muligheten til å være spontan, kanskje finner man ut at man skal noe som man ikke har planlagt osv.

Tror jeg fortsetter med 100% på min bil.
Det virker stikk motsatt.  Når du etter et par år får dårlig SOH, så mister du muligheten til å være spontan. Derfor lader jeg til 80%.
Hvis du ser på patrulje-bilen som jeg linka til lenger opp i svaret. Man har sikkert hatt behov for høye og raske oppladninger for å være i beredskap, og å kunne kjøre så mye som bilen er gått. Den har 10 barer.  10 barer betyr at tapet i kapasiteten har ligget på over 21,25%  kontinuerlig i minst 2 måneder for denne bilen som kom i drift i januar i fjor. Hadde man heller begrensa seg til 80% lading og beholdt 100% SOH i et par år, så kunne beredskapen bli annerledes.

Trekkoppbil

Jeg lurer på om det er nettopp på 30kwt's batteriene at det er viktig å begrense høy lading.
De gamle bilene satte ned ladehastigheten etterhvert som batteriet bli lada opp. Jeg har opplevd at ladehastigheten går ned allrede ved 40% SOC, og deretter går den nedover etterhvert som man lader opp, og ofte gidder man ikke lade til stort mer enn 50%, før man kjører videre til neste ladestopp.
Når det derimot gjelder 30kwt's batteriet, så er det er bilister på forumet her som har laget skrytevideoer om hvordan man kan mishandle disse batteriene. Disse batteriene kan man lade med konstant høy effekt eller strøm, ganske langt opp. Og enkelte har demonstrert hvordan man kan gjøre det mer enn en gang om dagen, og man kan kjøre batteriet grisevarmt sjølv om vinteren.
Det er godt mulig at 30kw's batteriet er bra, men så lenge bilistene som bruker dette batteriet har denne holdninga at man skal mishandle det, så går det ikke bra.

tomrh

Mobiltelefoner og PC-batterier har ikke 80% lademulighet. De burde hatt det, og det dukker stadig opp artikler som råder oss til å ikke la de være fullt oppladet, klattlade ved lavere soc osv. Hvorfor kommer det ikke 80% mulighet? Fordi batteriene er så bra kanskje??
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Knut Røe

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. august 2017, klokken 09:01
Mobiltelefoner og PC-batterier har ikke 80% lademulighet. De burde hatt det, og det dukker stadig opp artikler som råder oss til å ikke la de være fullt oppladet, klattlade ved lavere soc osv. Hvorfor kommer det ikke 80% mulighet? Fordi batteriene er så bra kanskje??
Fordi Apple og Samsung vil selge mer telefoner og PC-er, det er hele grunnen.
De kunne veldig enkelt lagt til slik mulighet hvis de ville, eller hatt større buffer på batteriet.
Problemet er at det koster og få kunder ser fordelen.
Enn så lenge får man ta kontroll over ladingen selv.

tomrh

Nettopp. Det som selger er oppetid og ytelse, ikke levetid. I tilfellet mobiler og PC'er forventes levetiden på produktet å være noen få år før eieren kjøper ny. So why bother. I elbilindustrien var (er?) det viktig å unngå skandaler og misfornøyde kunder, derfor tror jeg Nissan leverte 80% lademodus. Den fungerer jo også juridisk slik at ved tvist så kan Nissan spørre: er bilen ladet til 80% slik vi rådet til? Nå er de mer trygge på at bilen selger uansett. Kortere batterilevetid (innenfor rimelig grense) er jo tross alt en fordel for bilprodusentene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. august 2017, klokken 09:01
Mobiltelefoner og PC-batterier har ikke 80% lademulighet. De burde hatt det, og det dukker stadig opp artikler som råder oss til å ikke la de være fullt oppladet, klattlade ved lavere soc osv. Hvorfor kommer det ikke 80% mulighet? Fordi batteriene er så bra kanskje??

Lenovo har det på sine laptoper ihvertfall, jeg har stilt inn min til aldri å lade til mer enn 85%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Det er forskjell på en bil som lever i snitt 17 år og en jobbpc eller mobil som gjerne byttes ut etter 2-4år, men jeg hadde en dell-laptop som hadde long life mode satt som standard og måtte slåes av via BIOS.

Det er rimelig å tro at en leverandør som selger en enhet med utbyttbart batteri vil være mindre bekymret for å ha mye buffer siden de vil få mersalg av nytt batteri hvis de gjør det vanskelig for kundene å f.eks. lade til 80% når de uansett sitter på jobben i 8 timer med strømmen på. De enhetene med innebygget batteri derimot har de garantert gjort noe slik at de ikke får masse garantisaker. Mange anser det som negativt å kjøpe en maskin med integrert batteri, men i praksis er man mer i samme båt da.

Med bil er vi i samme båt i 5 år. Nå gir de fleste 8 års batterigaranti, men husk at det i andre land er vanlig å skrote bilene når de passerer 10 år. Når noen skriver "hele bilens levetid", tenk 10 år.  Problemet er jo at vi i Norge har bilene våres i snitt 18 år, et snitt som bilprodusentene sikkert er glade for å redusere, men jeg ser aller helst at grunnen til at jeg skroter min Nissan er på grunn av gjennomrusting i 2031.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Trekkoppbil

Det er ulike fenomener når det gjelder høy opplading:

  • Hyppige oppladinger
  • Parkering over tid
  • Hurtiglading

Hyppige oppladinger
Når man tester antallet ladesykluser i laboratorium, så lader man typisk cellene opp og ned kontinuerlig, gjerne med konstant strøm og konstand temperatur:  Umiddelbart etter opplading, lader mann batteriet ut igjen.
Iflg batteryuniversity får man dobbelt så mange sykluser, om man lader til 4V i stedet for 4.1V.
Instruksjonsboka advarer mot klattlading over 80%. Jeg trur ut fra enkel logikk at man bør begrense seg til 80% spesiellt dersom man lader flere ganger om dagen. Og når batteriet er høyt opplada, så ville jeg unngå unødig regenerering. På vanlig landevei kan det dessuten være mer økonomisk å trille i fri.

Parkering over tid
Enkelte mener at det er høy lading i kombinasjon med høy temperatur, som tar cellene.
I en video på forumet her, var det en professor som hadde langtidslagra celler på 3,5V og han mente de var bra etter ca 13 eller 15 år. Det er mulig man bør gå vesentlig under 80% ved langtidslagring, men samtidig må man huske at instruksjonsboka advarer mot lagring på tomt batteri også.

Hurtigladinger
Enkelte mener at hurtiglading over 50% skader batteriet.  Jeg har hørt at Tesla ikke teller hurtigladinger under 50% i sin batteristatistikk. En gammel tommelfingerregel som mange har hatt når det gjelder Leaf, er å ikke hurtiglade over 80% til vanlig.  Jeg har ingen konkrete data som bekrefter holdningen, bortsett fra reisebeskrivelser på forumet her, hvor 30kwt's batteriet går varmt etter hurtig opplading på høy SOC.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA