Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forskjeller på 2014 euro/us/nordisk Leaf?

Startet av naverud, mandag 05. mai 2014, klokken 18:16

« forrige - neste »

naverud

Har en Leaf Tekna 6,6kw 2014 hvor selger sier lading på 100% og boka sier 80%.
Hva bør jeg bruke?
Er det Batteri temp som er det kritiske ved 100% lading på sommeren?

Kjell Leaf

Du skal ikke være redd for å lade 100% om du har bruk for det, men klarer du deg med 80% til vanlig er det det beste. Boka overgår selger med glans, en selger har ikke peiling, hvordan kan han vite dette bedre enn Nissan selv ?
Bilen har ikke godt av å stå mye med 100% på batteriet. Selv lader jeg bare 80% om jeg ikke vet jeg skal kjøre veldig mye, dermed kan jeg koble den til laderen hver gang jeg setter den i garasjen, også etter litt småkjøring. Da tar det heller ikke så veldig lang tid å starte ladingen igjenn med mobilen for å få den fra 80 til 100% om det trengs.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

nr1rayner

Såvidt jeg husker er det flere tråder som omtaler dette, men denne jeg snublet borti i farta  ;)
Mulig svaret ligger her et sted også for alt jeg vet..

I følge informasjon i denne videoen

er 100% tilsvarende 4,2 v.
Ifølge Leafspy ligger min som regel på 4,12-4,13v på "fulladet", stort sett 97,1 % SOC ifølge Leafspy.
Ser ut som jeg har bilde av 1 lading til 80% lading (SOC 78,2%) hvor det ligger på 4,01.

Det skulle vel bety at 100 og 80% egentlig er ca 90-95 og 70-75% eller deromkring?

Men, når jeg søker videre blir jeg jammen usikker, det finnes visst Li-ion med både 3,2?, 3,6 3,7 og 3,8v sånn ca, og sikkert langt flere varianter.
Av de specs jeg finner er 360v nominell, som gir 3,75v pr celle. Det er jo også oppgitt til 3,8v i et infoark jeg finner.
Så, hva er riktig for Leafbatteriet, hva er virkelig 100%?

Hvis jeg ikke har tråkket langt ut på åkeren her, ligger det en buffer på 10-20% i topp, som burde tilsi at batteriene får svært lang levetid selv om de lades "fullt" hver dag.
Forøvrig har det jo kunne vært greit å benyttet seg av denne bufferen innimellom.Det er vel nettopp det MB har gjort med sin range-boost greie man kan bruke et begrenset antall ganger.
Burde vel komme noe hack til Leafen på noe slikt etterhvert..?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

lifern

Jeg har alltid ladet til 100%, og kjørte over 150000 km før første bar forsvant.
SVART EUROLEAF 2013

leafnor

Tenker at om du kjører lite, dvs ikke hver dag og bilen blir stående, så lad til 80.
Men kjører du hver dag så lad til 100. Det blir ikke mange timene i døgnet den står fulladet.
Som eksempel, for vår 2012. Lader til 100, men så kjøres den av gamle og nå unge fra morgen til sent på kveld.
Er vell fulladet en gang rundt kl 02:00 på natta, og under 6 timmer etter er den ut på tur igjen.
Ikke mange timer med 100% det.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trekkoppbil

Når det gjelder hyppige toppladinger:
batteryuniversity.com var det en artikkel om at cellene lever dobbelt så mange ladesykluser om man lader opp til 4,1V i stedet for til 4,2V. Og lader man til 4.0V får man dobbelt så mange sykluser som om man lader til 4.1V.
Rådet mitt er å lade til 100% når man har behov for det, men unngå gjerne klattlading til 100% flere ganger om dagen.

Når det gjelder langtidsparkering på 100%:
Mange mener det er uheldig, og noen mener høy lading i kombinasjon med høy temperatur er skadelig for batteriet.

Du kan velge mellom å lade til 80% til vanlig, eller å få et batteri som går ned til 80% State of Health etter noen år.

Evelen

hvordan kan man egentlig velge hvor mye man skal lade?
Leaf 2014

Arha

Legg inn 80% og samme tidspunkt for lading start og stopp i charging timer.  Da vil bilen starte lading straks du plugger inn, og stopper når 80% er nådd.  Dersom du trenger full tank kan dette overstyres enten ved en av bryterne nede til venstre for rattet (med bilde av en kabel og klokke på), eller ved å trykke start lading på appen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Trekkoppbil

Det kan muligens variere litt fra årsmodell til årsmodell:
Sitat fra: http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:80_prosent
     Ladetimer: Zero Emissions button --> Charging timer. Her kan man begrense til 80% på ønska ukedager. Ønsker man alikevel å lade til 100% på en enkeltlading, trykker man på timerknappen til venstre for rattet, mens bilen står til lading.
    Long life mode: Zero Emissions button --> Settings --> Long Life Mode (80% charge) --> ON.

30kwt's modellene mangler disse innstillingsmulighetene

sylwester

#9
100% på en Leaf er 22kWh som igjen er 91,7% av 24kWh brutto. Mesteparten av det bufferet ligger nok i toppen siden de færreste såpass lite angst at de kjører på _ _ til daglig. Jeg gjetter at det er ca. 500Wh i buffer i bunn og 1500Wh i topp slik at du er oppe i 93,75% når du har ladet til 100%. Resten av innlegget snakker vi om % av netto.

Ser du på batterigrafene er det sannsynlig at man kan fullade Leaf dobbelt så mange ganger som batterispec har som sykluser selv om man lader til 100%, MEN.. En bil er jo noe man har opptil 17 år i Norge så hvis man ikke har rare kjørelengden så kan man igjen doble antall ladesykluser ved å holde bilen mellom 20-80% mesteparten av tiden. Jeg har satt min til 80% til vanlig og ladeer til 100% mange vinterdager siden jeg da ender opp med å parkere bilen ved < 80% når jeg er kommet hjem.  På sommeren vill batteriet vært over 90%. Ikke helt krise, men hvorfor holde batteriet mellom 50-100% når jeg kan ha den mellom 30-80%. Jeg har gen1 så satt timerlading 00:00-00:00 80%, timer2 bruker jeg til 100% de dagene jeg drar på tur og kona bruker app til å dra den til 100%. Det tar ca. en time å lade fra 80-100% på 3,7kW-lader så det holder å trykke på appen minst en time før avgang.

Siden mesteparten av bufferet er i topp så er det smart å lade ha bilen i områder 100-25% enn fra 80%-5% hvis du trenger kapasiteten. Dvs. fullading er ideelt der du nærmer deg bufferet i bunn.  Biler på finn som har gått 20'+km/år pleier å ha grei batterihelse siden de har hatt jevn bruk selv om de er ladet til 100% på timer til start.

En langtur en gang i blant med jevn høy hastighet fra 100%-20% og medfølgende hurtiglading opp til 80% (gjenta for lengre tur) ser ut til å rette batterihelsen på biler som har ujevn/lite bruk og sjeldent er under 40%. Jeg tror ikke batteriet blir bedre, bare at den da finner ut at det ikke var like ille som rapportert.

I videoen snakker karen om balansering. Utifra det jeg ser på LeafSpy så balanserer bilen cellene omtrent hele tiden. Muligens ikke når den hurtiglader eller regenerere mye, men ellers. Stolpene som shunter (balanserer) har en annen farge og de bytter ut hvilke celler dette er over tid, selv under kjøring. Dvs. å lade til 80% vil ikke hindre balansering.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Sitat fra: lifern på torsdag 20. juli 2017, klokken 23:05
Jeg har alltid ladet til 100%, og kjørte over 150000 km før første bar forsvant.
Men du har kjørt så mye at bilen aldri hatt blitt stående særlig lenge med 100%.

Det er parkering av fulladet bil i sommertemp som drar batterikapasiteten raskest ned.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bob-bob

Sitat fra: sylwester på tirsdag 01. august 2017, klokken 01:26
100% på en Leaf er 22kWh som igjen er 91,7% av 24kWh brutto. Mesteparten av det bufferet ligger nok i toppen siden de færreste såpass lite angst at de kjører på _ _ til daglig. Jeg gjetter at det er ca. 500Wh i buffer i bunn og 1500Wh i topp slik at du er oppe i 93,75% når du har ladet til 100%. Resten av innlegget snakker vi om % av netto.

Ser du på batterigrafene er det sannsynlig at man kan fullade Leaf dobbelt så mange ganger som batterispec har som sykluser selv om man lader til 100%, MEN.. En bil er jo noe man har opptil 17 år i Norge så hvis man ikke har rare kjørelengden så kan man igjen doble antall ladesykluser ved å holde bilen mellom 20-80% mesteparten av tiden. Jeg har satt min til 80% til vanlig og ladeer til 100% mange vinterdager siden jeg da ender opp med å parkere bilen ved < 80% når jeg er kommet hjem.  På sommeren vill batteriet vært over 90%. Ikke helt krise, men hvorfor holde batteriet mellom 50-100% når jeg kan ha den mellom 30-80%. Jeg har gen1 så satt timerlading 00:00-00:00 80%, timer2 bruker jeg til 100% de dagene jeg drar på tur og kona bruker app til å dra den til 100%. Det tar ca. en time å lade fra 80-100% på 3,7kW-lader så det holder å trykke på appen minst en time før avgang.

Siden mesteparten av bufferet er i topp så er det smart å lade ha bilen i områder 100-25% enn fra 80%-5% hvis du trenger kapasiteten. Dvs. fullading er ideelt der du nærmer deg bufferet i bunn.  Biler på finn som har gått 20'+km/år pleier å ha grei batterihelse siden de har hatt jevn bruk selv om de er ladet til 100% på timer til start.

En langtur en gang i blant med jevn høy hastighet fra 100%-20% og medfølgende hurtiglading opp til 80% (gjenta for lengre tur) ser ut til å rette batterihelsen på biler som har ujevn/lite bruk og sjeldent er under 40%. Jeg tror ikke batteriet blir bedre, bare at den da finner ut at det ikke var like ille som rapportert.

I videoen snakker karen om balansering. Utifra det jeg ser på LeafSpy så balanserer bilen cellene omtrent hele tiden. Muligens ikke når den hurtiglader eller regenerere mye, men ellers. Stolpene som shunter (balanserer) har en annen farge og de bytter ut hvilke celler dette er over tid, selv under kjøring. Dvs. å lade til 80% vil ikke hindre balansering.

Min Leaf har annen batterikjemi enn du har i din bil , og 80% begrensingen er fjernet av Nissan. Dessuten er batterigarantien økt til 8 år.  Dette er det sikkert en grunn til , og jeg kjører derfor lading til 100% hver eneste dag. De eldre bilene ville jeg nok vært litt mer forsiktig med som du beskriver , da de har annen type batterikjemi som ikke tåler så mye varme og topplading som de nye gjør.

sylwester

#12
@bob-bob
Hvorfor Nissan kuttet ut muligheten til å stoppe lading på 80% er ikke nødvendigvis utelukkende fordi batteriene er blitt bedre. EPA krevde at rekkevidden skulle være gjennomsnitt av 80% og 100% lading, noe som reduserte rekkevidden de kunne bruke i salgskommunikasjon.  Ved å fjerne 80% gikk denne rekkevidden opp og de ville ha en mer attraktiv bil i markedet. De hadde statistikk som viste at de ikke ville få nevneverdig flere garantisaker, men det er ingen tvil om at bilene muligens må skrotes noen år tidligere. Kortere levetid etter garanti setter ikke Nissan i dårlig lys hvis majoriteten klarer målet på 10 år og Nissan får solgt flere biler hvis levetiden er nærmere 10 år enn 17.

Batteriet er en av de dyreste komponentene i bilen så det er viktig at bilen ruster ihjel før batteriet er nede i 70%. Enkelte oppfører seg som om en Leaf med 85% restkapasitet og en bar mindre er "brukt opp" og usalgbar. Det er jeg ikke enig i, men det skal ha innvirkning på prisen.

Nissan og andre bilprodusenter hevder at deres rustbehandling er god nok, men enkelte sverger til å behandle bilen grundigere slik at bilen varer vesentlig lengre enn garantitiden. Hvorfor skal det samme ikke gjelde behandling av batteriet?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Geir Arne

Leser mye om 80% eller 100% her på el-bilforum.
Kjøpte Leaf i mai, og jeg spurte selgeren om dette - og han mente det ikke spilte noen rolle - at batteriene nå var så bra at de krevde å bli ladet på en viss måte.
Nå ser jeg her i forumet at tillitten til selgerne er liten. Derfor har jeg også forsøkt å finlese Brukerhåndboka, men finner heller ingen anbefaling der om å stoppe lading på 80%.
I brukerhåndboka står det heller ingen advarsel om å la bilen stå lenge på 100%, slik det advares heftig mot her...

Sele

Lader alltid til 100% og har ikke fått noen avvik til nå og bilen er kjørt over 50000km.
Når det gjelder rustbehandling så må man være klar over at hvis man ønsker og behandle mer enn hva fabrikk har gjort så er det bilmerker hvor du mister rustgarantien. Dette gjelder bla for Renault Zoe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA