Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjermen i Tesla og oppgraderingsmuligheter

Startet av Spider2010, lørdag 03. mai 2014, klokken 16:55

« forrige - neste »

Spider2010

Hei, ser at jeg ligger på gjennomsnitt 1,7 pr mil. batteriet rommer ca 22kWh, men synes ikke det stemmer med hvor fort batteriet blir tomt. er det noen som har kontrollert det?
kjørte i går 3,6 mil falt fra 100% til 63%
Ser også at bilen viser hele 8 km i timen for mye når jeg ligger i 60.

Kjell Leaf

Da det ikke er 20 grader ute har du ikke så mye på batteriet som du tror., så tallene stemmer nok de.
Når du har 100% på batteriet betyr det at du har 100% av det som er mulig å få inn ved den temperaturen som er nå.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

MindViruz


Sitat fra: torstein2010 på torsdag 17. april 2014, klokken 13:46
Hei, ser at jeg ligger på gjennomsnitt 1,7 pr mil. batteriet rommer ca 22kWh, men synes ikke det stemmer med hvor fort batteriet blir tomt. er det noen som har kontrollert det?
kjørte i går 3,6 mil falt fra 100% til 63%
Ser også at bilen viser hele 8 km i timen for mye når jeg ligger i 60.

Ved 0 - 10 grader kommer jeg ca 1 km per % med min 2014 leaf på kjøring opptil 5 mil uten stopp. Akkurat som deg. Kjører jeg 10 mil uten stopp har jeg funnet ut at jeg kan klare ca 130 km før det er tomt.

Jeg har en fantasifull teori om at bilen har såpass mye misvisning for å øke rekkevidden. Høyere fart reduserer rekkevidden betraktelig. Derfor blir dette en metode å "lure deg" til å tro at du kan rekke 12 mil i 80km/t, mens i virkeligheten kjørte du i 72km/t.

Mippen

Sitat fra: MindViruz på torsdag 17. april 2014, klokken 17:04

Sitat fra: torstein2010 på torsdag 17. april 2014, klokken 13:46
Hei, ser at jeg ligger på gjennomsnitt 1,7 pr mil. batteriet rommer ca 22kWh, men synes ikke det stemmer med hvor fort batteriet blir tomt. er det noen som har kontrollert det?
kjørte i går 3,6 mil falt fra 100% til 63%
Ser også at bilen viser hele 8 km i timen for mye når jeg ligger i 60.

Ved 0 - 10 grader kommer jeg ca 1 km per % med min 2014 leaf på kjøring opptil 5 mil uten stopp. Akkurat som deg. Kjører jeg 10 mil uten stopp har jeg funnet ut at jeg kan klare ca 130 km før det er tomt.

Jeg har en fantasifull teori om at bilen har såpass mye misvisning for å øke rekkevidden. Høyere fart reduserer rekkevidden betraktelig. Derfor blir dette en metode å "lure deg" til å tro at du kan rekke 12 mil i 80km/t, mens i virkeligheten kjørte du i 72km/t.

Alle biler viser feil på speedometeret. Speedometeret er regulert av forskrift. Forklaringen er enkel i kjøretøyforskriftens kapittel 35 står det at et kjøretøys hastighetsmåler skal viser tilnærmet nøyaktig fart, men aldri mindre enn det tillatte.
Denne logiske nøtten har en helt klar konsekvens: Speedometeret viser per definisjon for høy fart.
Årsaken er at forhold som som forskjell på hjulenes rulleomkrets, som kan variere med hvilke dekk og -dimensjon du har montert, i seg selv vil kunne gi et avvik på speedometeret.
For at bilprodusenten skal sikre seg at kravet til speedometeret oppfylles, er det derfor tvingende nødvendig å bygge inn en sikkerhetsmargin som garanterer at du i nær alle tilfeller kjører for sakte dersom du følger speedometers anvisning.
Fremtiden er elektrisk.

MindViruz

Jeg har sett så mange inlegg på forumet hvor alle påstår at leaf har større misvisning enn alle andre biler de har kjørt/sjekket. Dette gjelder for meg også. Så stor misvisning som er på leaf kan vel ikke være nødvendig å legge inn...?

Mippen

Nissan er en av de som har stor margin virker det som. Er ikke bare på leaf det er stor forskjell. Se her. Nissan leaf er faktisk bedre enn nissan juke. Men nissan er ikke dårligst.

http://www.dagbladet.no/2013/02/12/tema/bil/bil_og_trafikk/speedometer/25666411/
Fremtiden er elektrisk.

emil

Sitat fra: MindViruz på torsdag 17. april 2014, klokken 21:37
Jeg har sett så mange inlegg på forumet hvor alle påstår at leaf har større misvisning enn alle andre biler de har kjørt/sjekket. Dette gjelder for meg også. Så stor misvisning som er på leaf kan vel ikke være nødvendig å legge inn...?

Jeg har 3km/t i feilvisning på både sommerdekk og vinterdekk av standard dimensjon når jeg ligger i 80-90km/t. Alle andre biler jeg har hatt over lengre tid og gjort nøyaktige målinger på har hatt rundt 10% feilvisning.

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på torsdag 17. april 2014, klokken 21:43
Nissan er en av de som har stor margin virker det som. Er ikke bare på leaf det er stor forskjell. Se her. Nissan leaf er faktisk bedre enn nissan juke. Men nissan er ikke dårligst.

http://www.dagbladet.no/2013/02/12/tema/bil/bil_og_trafikk/speedometer/25666411/
Stemmer bra den der. Snaut 10% feilvisning i den Leafen jeg disponerer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mippen

Føler den tabellen i artikkelen jeg fant stemmer ganske bra uten at jeg har målt helt nøyaktig. Litt ulike dekkdimensjoner ute å går også siden noen har uoriginale felger og ulike modeller av leaf. Jeg har 16" på vinteren og 17" på sommer. (Tekna)
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Feilvisningen på Leafen er akkurat lik feilvisningen på qashqaien min. Igrunn det samme som Hiacen min også.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA