Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium Center Console

Startet av Gliderman, fredag 02. mai 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

timingbeltkiller

1.
Den samfunnsmessige begrunnelsen for fordelene er å fremme overgang til biler som er mindre miljøskadelige
inntil elbilen utkonkurrerer fossilbilen kommersielt. Det er neppe trolig dette skjer før 2021.
Svaret blir da JA.

2.
Elbilen er mindre miljøskadelig enn fossilbilen.
Men små biler er også mindre skadelige enn store.
Adderer du de 2, er antakelig en stor luksus elbil mer miljøskadelig enn en liten fossilbil.
Svaret blir da JA for elbiler opp til Golf-klassen. NEI for de større.

3.
Trolig omkring 50% av befolkningen kan ikke nyttiggjøre seg elbilfordelene enten fordi de er for fattige til å ha (el)bil
eller fordi de ikke har lademulighet der de bor.
Svaret blir da TJA avhengig av hvor høyt du prioriterer sosial rettferdighet mot ønsket om mindre miljøskadelig bilpolitikk.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. april 2014, klokken 13:17
1.
Den samfunnsmessige begrunnelsen for fordelene er å fremme overgang til biler som er mindre miljøskadelige
inntil elbilen utkonkurrerer fossilbilen kommersielt. Det er neppe trolig dette skjer før 2021.
Svaret blir da JA.

2.
Elbilen er mindre miljøskadelig enn fossilbilen.
Men små biler er også mindre skadelige enn store.
Adderer du de 2, er antakelig en stor luksus elbil mer miljøskadelig enn en liten fossilbil.
Svaret blir da JA for elbiler opp til Golf-klassen. NEI for de større.

3.
Trolig omkring 50% av befolkningen kan ikke nyttiggjøre seg elbilfordelene enten fordi de er for fattige til å ha (el)bil
eller fordi de ikke har lademulighet der de bor.
Svaret blir da TJA avhengig av hvor høyt du prioriterer sosial rettferdighet mot ønsket om mindre miljøskadelig bilpolitikk.

Begrunn svar nr 2.

brynjar

De minste dieselbiler av nyere dato er bedre ut mht veistøv og kommer visstnok godt ut av CO2- regnskapet sammenlignet med stor elbil (lesTesla), men bare dersom forutsetningen er relativt kort levetid og stort innslag av CO2 - innhold i strømproduksjonen. Men både sammenligningen og forutsetningene halter såpass mye at i mitt hode blir dette litt meningsløst. Stor familiebil er ikke deť samme som Mini Morris og epler er ikke pærer. :)
Lykkelig eier av Tesla Model S P 85. Sort med beige interiør. Panotak. Lys-, lyd-, vinter- og techpakke. 8 års serviceavtale.

timingbeltkiller

Sitat fra: Finnøy på torsdag 17. april 2014, klokken 15:22
Begrunn svar nr 2.
Er usikker på om du etterlyser begrunnelsen for å forskjellsbehandle små og store elbiler.
Eller om du ber om begrunnelse for å anta store elbiler ødelegger økologien mer enn små fossilbiler.

Svaret på det første:
Ingen økologisk grunn til å lokke folk fra å kjøpe små fossilbiler og i stedet kjøpe store elbiler når/dersom dette betyr øket miljøskade.

Svaret på det andre er mer komplisert. Her et forsøk på forklaring:
1.
Produksjon og skroting av biler et stort sett relatert til størrelse og ikke til drivlinje.

2.
Drift av biler med unntak av forbruket av drivstoff også stort sett relatert til størrelse.

3.
Forbruk av drivstoff er for elbilen mye mindre miljøskadelig enn for fossilbilen dersom den kjører på fornybar el. Kjører den på forurensende el er den noe/litt mindre skadelig.

4.
Store biler kjører statistisk sett flere km i året enn små.

5.
Elbiler med tilnærmet gratis drivstoff oppfordrer/frister til mye og unødvendig kjøring. Og mer så for de store pga rekkevidden.

6.
Summen av 1-6 sannsynliggjør etter min mening stor elbil verre økologisk enn liten fossilbil.

SATT PÅ SPISSEN:
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler av samme størrelse, minker bilparkens skade på miljø og global økologi.
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler i Tesla klassen, øker bilparkens skade på miljø og global økologi.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eclipse


Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. april 2014, klokken 17:22
Sitat fra: Finnøy på torsdag 17. april 2014, klokken 15:22
Begrunn svar nr 2.
Er usikker på om du etterlyser begrunnelsen for å forskjellsbehandle små og store elbiler.
Eller om du ber om begrunnelse for å anta store elbiler ødelegger økologien mer enn små fossilbiler.

Svaret på det første:
Ingen økologisk grunn til å lokke folk fra å kjøpe små fossilbiler og i stedet kjøpe store elbiler når/dersom dette betyr øket miljøskade.

Svaret på det andre er mer komplisert. Her et forsøk på forklaring:
1.
Produksjon og skroting av biler et stort sett relatert til størrelse og ikke til drivlinje.

2.
Drift av biler med unntak av forbruket av drivstoff også stort sett relatert til størrelse.

3.
Forbruk av drivstoff er for elbilen mye mindre miljøskadelig enn for fossilbilen dersom den kjører på fornybar el. Kjører den på forurensende el er den noe/litt mindre skadelig.

4.
Store biler kjører statistisk sett flere km i året enn små.

5.
Elbiler med tilnærmet gratis drivstoff oppfordrer/frister til mye og unødvendig kjøring. Og mer så for de store pga rekkevidden.

6.
Summen av 1-6 sannsynliggjør etter min mening stor elbil verre økologisk enn liten fossilbil.

SATT PÅ SPISSEN:
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler av samme størrelse, minker bilparkens skade på miljø og global økologi.
- Bytter vi ut alle fossilbiler med elbiler i Tesla klassen, øker bilparkens skade på miljø og global økologi.


Jeg mener du forenkler veldig og bygger ditt syn på en forutbestemt holdning mot Tesla, uvisst av hvilken grunn.

At en TMS bruker mer energi pr/km enn en liten elbil kan vi være enige om at er et enkelt regnestykke. Men du utelukker en viktig ting.

Jeg mener TMS er den elbilen som i størst grad fullt ut erstatter en fossilbil for en hel familie og at den derfor gir en like stor eller større miljøgevinst enn en liten elbil. Ta mitt eget eksempel, jeg ukependler Stavanger-Stord og ligger på 24000 km/år. Jeg byttet ut min Landcruiser med en TSM og har kjørt elbil siden September. Det hadde aldri gått med en Leaf/iMiev el.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

timingbeltkiller

Du har utvilsomt gjort miljøet en stor tjeneste med ditt bilbytte.
Tviler på det hadde vært tilfelle dersom du hadde byttet fra en liten fossilbil.

Elbiler i Leaf klassen er fullt ut brukbare som familiebil for alle med daglig kjørelengde innenfor rekkevidden. Statistisk sett er det minst 80% av bileierne i de fleste land på kloden.

Store biler er vel bare nødvendige for familier med mange barn. Og har du mange barn, har du allerede gjort deg skyldig i den største økologiske forbrytelsen du kan begå. Kjøre Landcruser eller dra på flyferie jorden rundt er bare bagateller i sammenligning.

For befolkningsbomben er hovedårsaken til klimakrise, ødeleggelse av det biologiske mangfoldet og overforbruk/overforurensing = de store farene menneskene har påført seg og medartene på Tellus.

BTW
Har betydelig mindre negativt syn på den store luksusbilen Tesla S enn jeg har på fossilbiler i samme klasse. Men innrømmer villig jeg mener miljøet er best tjent med at vi alle kjører den minste og billigste bilen som dekker vårt daglige behov framfor den største og dyreste vi (ikke) har råd til.

Motargumentet måtte eventuelt være det vi sparer på nøktern bilbruk, bruker vi på annen luksus som belaster miljøet enda mer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 17. april 2014, klokken 18:33
Elbiler i Leaf klassen er fullt ut brukbare som familiebil for alle med daglig kjørelengde innenfor rekkevidden. Statistisk sett er det minst 80% av bileierne i de fleste land på kloden.
Men du kommer fortsatt ikke unna det faktum at folk ofte også har behov for å kjøre lenger enn hva de gjør hverdager 08:00-16:00....Og hva skal de gjøre da? Kjøpe en ekstra fossilbil som bare brukes på langtur?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

svingen

#8
Eller får opp nok hurtigladere så man kan lade 20 min ca hver 8 mil folk flest ville nok akseptert det vs kostnaden på leie/eie en bensinbil.  Ville jeg kvitta meg med bensinbilen,men håpløse og   måtte overnatte på vei til hytta eller sein lade i mange timer og hjemm til mor og far må jeg overnatte siden er 15 mil uten hurtiglading :-( mulig kiwi gjør att jeg kan kjøre til hytta (når det kommer lader på dokka) så ting går veien,men spørs om det blir kø og etterhvert :-(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Stangseth

Tror TMS baner veien for skikkelige elbiler i fremtiden. Men samtidig er jo ikke en så stor bil veien å gå. Håper ikke noen tror at de kjører miljøvennelig i en TMS. Tenker man må differensiere avgiftsfritak og goder man har som elbileier i forhold til energiforbruk. Hvis ikke er jeg redd de fleste goder forsvinner fortere enn vi liker å tenke på.

arv

Hvorfor er ikke Tesla miljøvennlig.den bruker nesten samme strømforbruk som småelbilene
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

hma

#11
Sitat fra: Stangseth på torsdag 17. april 2014, klokken 20:39
Håper ikke noen tror at de kjører miljøvennelig i en TMS.
Ingen lokale utslipp som skader mennesker og dyr. Forflytning basert på 100% fornybar energi.
Jo, jeg håper folk forstår at alle elbiler bidrar til et bærekraftig og framtidsrettet prosjekt.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Philip Marlowe

Jeg tror jeg kjører mer miljøvennlig i en Tesla. Det er den eneste bilen jeg har. Alternativet var en BMW 5-serie diesel. Jeg bruker bilen mye i jobb og en bil som jeg kun kan kjøre 14-15 mil med, var ikke noe alternativ for meg.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: eclipse på torsdag 17. april 2014, klokken 17:47
Jeg mener du forenkler veldig og bygger ditt syn på en forutbestemt holdning mot Tesla, uvisst av hvilken grunn.

At en TMS bruker mer energi pr/km enn en liten elbil kan vi være enige om at er et enkelt regnestykke. Men du utelukker en viktig ting.

Jeg mener TMS er den elbilen som i størst grad fullt ut erstatter en fossilbil for en hel familie og at den derfor gir en like stor eller større miljøgevinst enn en liten elbil. Ta mitt eget eksempel, jeg ukependler Stavanger-Stord og ligger på 24000 km/år. Jeg byttet ut min Landcruiser med en TSM og har kjørt elbil siden September. Det hadde aldri gått med en Leaf/iMiev el.

Nettopp. Og økt bilbruk med elbil bør ikke være negativt. For vår del er det nå slutt på å fly til Bergen eller Ålesund, vi tar selvsagt Teslaen. Det hadde ikke skjedd med Leafen for å si det pent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 17. april 2014, klokken 21:30
Jeg tror jeg kjører mer miljøvennlig i en Tesla. Det er den eneste bilen jeg har. Alternativet var en BMW 5-serie diesel. Jeg bruker bilen mye i jobb og en bil som jeg kun kan kjøre 14-15 mil med, var ikke noe alternativ for meg.
Diesel-eksos er dokumentert kreftfremkallende, og gir dramatisk økning i luftveis-sykdommer. Bryr man seg om egen helse eller barnas helse velger man definitivt Model S eller en annen elbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA