Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøring Skien - Notodden - Skien , 130 km

Startet av rossifan46, fredag 02. mai 2014, klokken 19:12

« forrige - neste »

rossifan46

Er den noen som har sikre kilder, eventulet egne tester, som viser at tilgjengelig kapasitet på Tesla Model S er 76 kWh og at reserven er på 5 kWh etter at indikatoren/bilen sier det er tomt? Eller er dette bare en godt fortalt løgn som etter vært har blitt en sannhet?
Tesla Model S 85 VIN556XX Autopilothardware Lydpakke Vinterpakke Lyspakke Sort skinn Panoramatak Luftfjæring

jkirkebo

Sitat fra: rossifan46 på onsdag 16. april 2014, klokken 21:03
Er den noen som har sikre kilder, eventulet egne tester, som viser at tilgjengelig kapasitet på Tesla Model S er 76 kWh og at reserven er på 5 kWh etter at indikatoren/bilen sier det er tomt? Eller er dette bare en godt fortalt løgn som etter vært har blitt en sannhet?

Kilden er i hovedsak TMC-forumet og folk der. Men det er enkelt å teste dette selv om noen gidder. Lade helt opp, kjøre til det står 0tkm igjen, lese av kWh forbrukt. Deretter kjøre videre til bilen stopper, lese av kWh forbrukt igjen. Gjør det siste nært et ladepunkt og ha bil til å taue med klar ;)

Dog er det viktig at bilen ikke står noe særlig tid i P med klimaanlegget på. Det forbruket registreres ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Jeg hadde brukt 75,1kwh fra 100%-0%, og 76kwh stemmer nok bra siden jeg hadde litt P tid på ferje og noen småstopp.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jog

Jeg kjørte 375,4 km hadde brukt 72,1kw  192w/km   og bilen viste 8 km igjen og jeg hadde 7,9 km til Lillehammer super charger.   Klarte å kjøre forbi og måtte kjøre 5 km ekstra med 0 km på range.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Øyvind.h

#4
Har sett en del erfaringstall, i hovedsak fra TMC som Jens nevner. I hvertfall i tidligere fw har bilen brukt ca 76kWh når det står 0km igjen i displayet. Og bilen stopper ved ca 81,1 benyttet.

Men merk at måling av kapasitet ikke er en dønn nøyaktig vitenskap. Det er kjemi med litt variasjon i, celler kan være i ubalanse osv. Forbruk stillestående teller som nevnt heller ikke med i bilens rapporterte forbruk per km.
Om du kjører en tur uten stans bør du fint kunne kjøre til bilen viser 80kWh benyttet, men legger du opp til en slik tur vil du antakelig kjøre hensynsløst sakte på veien. Mye bedre å stå litt lenger på SC eller 22kW punkt enn å sinke andre på veien ved å kjøre under fartsgrensen. Bjørn (bb) lagde en fin fremstilling av hvordan man burde kjøre utføra hva slags lading man hadde tilgang på. Ved 22kW og SC var det i hovedsak full gass som gjaldt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Longice

Sitat fra: jog på onsdag 16. april 2014, klokken 23:06
Jeg kjørte 375,4 km hadde brukt 72,1kw  192w/km   og bilen viste 8 km igjen og jeg hadde 7,9 km til Lillehammer super charger.   Klarte å kjøre forbi og måtte kjøre 5 km ekstra med 0 km på range.

Tenker du svettet litt da...  :)

Car-El

Sitat fra: Longice på torsdag 17. april 2014, klokken 12:49
Sitat fra: jog på onsdag 16. april 2014, klokken 23:06
Jeg kjørte 375,4 km hadde brukt 72,1kw  192w/km   og bilen viste 8 km igjen og jeg hadde 7,9 km til Lillehammer super charger.   Klarte å kjøre forbi og måtte kjøre 5 km ekstra med 0 km på range.

Tenker du svettet litt da...  :)

Da trengte han (du) vel ikke 22 grader på klimaanlegget!  :P
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Anew

På meg virker det rart at 85kWh-pakken har så lite tilgjengelig. Den lengste turen jeg har kjørt med min 60kWh (tur-retur Stabekk-Hamar) viste et totalt forbruk på ca 59kWh. Jeg ladet 2 timer med 13A på Hamar, men hadde vel omkring 15% SoC i Visible Tesla da jeg parkerte bilen hjemme. Det betyr at jeg har veldig nær 60kWh tilgjengelig for kjøring.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Øyvind.h

Sitat fra: Anew på torsdag 17. april 2014, klokken 18:32
På meg virker det rart at 85kWh-pakken har så lite tilgjengelig. Den lengste turen jeg har kjørt med min 60kWh (tur-retur Stabekk-Hamar) viste et totalt forbruk på ca 59kWh. Jeg ladet 2 timer med 13A på Hamar, men hadde vel omkring 15% SoC i Visible Tesla da jeg parkerte bilen hjemme. Det betyr at jeg har veldig nær 60kWh tilgjengelig for kjøring.
Om du startet med 100% SOC, fylte på 6kWh på veien, forbruk 59kWh og SOC tilslutt på 15% blir regnestykket følgende:
60kWh
+ 6kWh
- 59kWh
= 7kWh
SOC=15% tilsier 9kWh igjen.
Dvs du har tydeligvis et batteri med 62kWh utnyttbar kapasitet? Da har jeg ikke trukket fra tap i ladeprosessen som tilsier ytterligere utnyttbar kapasitet.
Eller er det noe jeg misforstår?

Det er mulig 60kWh batteriet er større enn 60kWh, mens 85kWh bare er 85kWh? Alternativt er 60kWh batteriet i langt mindre grad skånet mot høy/lav cellespenning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Anew

#9
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 17. april 2014, klokken 19:31
Eller er det noe jeg misforstår?
Det du misforstår er vel presisjonsnivået i tallet som kommer etter "omkring". :)

Tok det fra hukommelse, men jeg har grafen fra Visble Tesla. Den viser at SoC var nærmere 10 enn 15%. Uansett snakker vi om et utnyttbart potensiale i batteripakken på veldig nær 60kWh. Dessverre var mobiltelefonen min (i motsetning til bilen) tom for batteri, så jeg fikk ikke tatt bilde av hva bilen viste.

Dette stemmer også bra med hva jeg har lest av Tesla-reaksjoner på 76kWh påstanden - at 85kWh er 85kWh utnyttbart. Imidlertid var det utsagnet fra en servicerepresentant, og sånne kan jo si hva som helst.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

mortyeriksen

Jeg fant denne på tesla owners club tidligere i år.
Tesla Model S (#2923), Levert 20. nov, S85, rød med sort skinn, 19", pano, ekstra seter, tech, parksensor, luft, lys, lyd, pakkehylle

Anew

Sitat fra: mortyeriksen på torsdag 17. april 2014, klokken 20:22
Jeg fant denne på tesla owners club tidligere i år.
Den er ikke "offisiell" - hvorvidt den likevel er presis er nettopp det denne tråden dreier seg om.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA