Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Estimert Levering - e-Golf

Startet av Sirka, torsdag 01. mai 2014, klokken 22:31

« forrige - neste »

Sirka

Ja, de må vel komme. Men synes min var i sureste laget ...

Bestilte time for dekkskifte og innsjekking på dekkhotell i dag morges. Mens jeg hang og ventet og drakk litt kaffe, kommer en av de ansatte ut og viser meg en mutter og påstår at den var skadet ved forrige dekkskifte (altså utlevering). Kunne ikke helt få det til å rime, tuslet inn i hallen for å kikke på hva de gjorde, og oppdager at de har satt ett smalt og ett bredt dekk bak (og tilsvarende foran). Påpeker det, og fyren skifter - da er det plutselig to muttere som ikke går i gjengene. Det viser seg at han som gjorde jobben hadde gjøvet rett løs med trykkluftverktøy, uten å få mutteren i gjengene med fingrene først ... (Dette kommenterte en annen kunde som hadde sett hele prosessen - og var nær å kjøre et annet sted for å få jobben gjort ...)

Mye fram og tilbake, transportering av meg til og fra jobb, flere telefoner med BMW-verksted og seks timer senere, proklameres det at de har fått gjenget opp skruehullene igjen så de er som nye. ::)

BMW mente jeg burde kreve å få nytt nav, har avtale om å komme innom der i morgen så de kan se på skaden. Uansett en usedvanlig sur start på sommersesongen med nye hjul - fikk ikke fem øre i avslag i pris en gang ... (Ba ikke om det heller, altså; regner med jeg ikke er ferdig med saken.)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Truls Martin

Så utrolig surt!
Ville også krevd nytt nav, uansett hva de sier på BMW.

Det beste er nok å bytte hjula selv har jeg funnet ut. Da får man også sjekket at alt er i orden samtidig.

Jeg har hatt hjula til firmabilen på dekkhotell hos en av de store kjente i flere år, men etter tull og ekstra venting flere ganger valgte jeg i dag å ta hjula ut.
I høst når jeg byttet hadde de prestert å sette på feil hjul, de fant ikke mine og satte på noen andre uten å si ifra. Etter mye leting og lang tid kom de tilbake med et helt nytt hjulsett likt det jeg hadde hatt. Lurer på hvem som uvitende kjører rundt med mine brukte hjul.....
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

MortenH

Da jeg skulle ta av vinterhjulene på min bil for noen uker siden, var skruene skudd så hardt fast at jeg ikke fikk dem opp med hele kroppstyngden hoppende på en halvmeter lang hjulmutternøkkel. Jeg har aldri opplevd makan. For å løsne skruene måtte jeg bruke en garasjejekk og jekke enden av hjulmutternøkkelen opp, slik at hjulet nesten ble løftet av bakken (dvs 250 kg trykk på vektarmen), før skruen løsnet. Det er et under at det ikke oppstod skader.

Jeg tror BMW har brukt noen ufaglærte til å sette på vinterhjulene før bilen ble utlevert.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Terondo

Disse dekkapene stoler jeg ikke et sekund på. Der er det bare om å gjøre å få jobben gjort så raskt som mulig. Best å ta dekkskift selv. Eneste problemet for enkelte som bor i byen, er å få plass til dekkene. Så skal man først ha dekkhotellavtale, er det jo litt rart å ikke bruke dekkapene til å skifte dekkene.

Får håpe de tar ansvar å utbedrer evt. skade om det har blitt noe.

Amatørmessig at de ikke vet forskjell på bak og fremdekk. Akkurat det burde de jo fått til. Er jo 2 cm forskjell på dekkbredden.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

jkirkebo

Sitat fra: Terondo på onsdag 16. april 2014, klokken 11:44
Disse dekkapene stoler jeg ikke et sekund på. Der er det bare om å gjøre å få jobben gjort så raskt som mulig. Best å ta dekkskift selv. Eneste problemet for enkelte som bor i byen, er å få plass til dekkene.

Tja, selv om man bor i leilighet har man vel som regel tilgang til lagringsbod enten i kjelleren eller på loftet?

Har man egen parkering i parkeringskjeller med vegg foran finnes det låsbare stativer som kan festes på veggen. De stjeler ingen plass for de som kjører med fronten inn da de kan monteres over panserhøyde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Det er dessverre ikke alltid de beste i klassen som ender opp som dekkbyttere, men det er skremmende å se at de nærmest konsekvent unnlater å bruke momentbegrensende stag/piper, og lar være å entre gjengene før de fyrer på med slaghammeren.

Absolutt best og billigst å gjøre dette selv. Da kan en også bevege opp bremsene og stryke dette fra neste service. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sirka

Oppdatering: Mekanikeren på BMW-verkstedet godkjente arbeidet som var gjort, han kunne ikke se noe tegn til skade på gjengene - heldigvis! Det viste seg også at det var riktig som de sa; ved klargjøring (som ble gjort av et eksternt firma) hadde de kappet av enden på en av mutrene ... Fikk ny mutter, betalte ingenting for jobben

(men la igjen en liten bunke hundrelapper likevel, de hadde mye artige effekter å kjøpe ...). :)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

i3_X5_730

Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. april 2014, klokken 18:27
Absolutt best og billigst å gjøre dette selv.
Absolutt helt enig, men ... det er ikke alle som *kan dette selv. Min hustru for.eks ... hun kan være representativ for mange damer, som ikke liker eller *kan gjøre dette.  ;)

Men ikke la dette bli en tråd om slaurete dekkskiftere. Dette var en tråd om de første skadene på i3'ene.  :-\

* Moment, Nm, gjenger, entring, retningsbestemt mønster, inpress, boltsirkel, kon, 17mm osv osv.

emil

Sitat fra: Terondo på onsdag 16. april 2014, klokken 11:44
Disse dekkapene stoler jeg ikke et sekund på. Der er det bare om å gjøre å få jobben gjort så raskt som mulig. Best å ta dekkskift selv. Eneste problemet for enkelte som bor i byen, er å få plass til dekkene. Så skal man først ha dekkhotellavtale, er det jo litt rart å ikke bruke dekkapene til å skifte dekkene.

Jeg blir tilbudt kaffe og aviser mens jeg venter på dekkskiftet, men velger selv alltid å stå i hallen og se på hva de gjør. Heldigvis ser det ut som om de gjør en god jobb og ikke har for mye kraft på luftverktøyet så de faktisk strammer med momentnøkkelen til slutt og ikke bare sjekker at de er skrudd til med mer enn nok moment.

Nå er det ikke det at jeg ikke kan legge om dekkene selv, har gjort det fra jeg var 13-14år eller noe sånt, men det er sabla greit å få andre til å gjøre jobben når man bor sånn til at man ikke kan gjøre det rett utenfor stuedøra.

Ellers var vel dette en litt sur opplevelse som det ser ut som ble ordnet opp i, men det kan vel knapt kalles skade.

Sirka

Sitat... men det kan vel knapt kalles skade.

Nei, det var ikke så mye å skryte av, kanskje (men jeg fikk åpnet en tråd!). 8)

Spøk til side, jeg håper virkelig ikke denne tråden blir flittig brukt. Men denne artikkelen kan jo være opplysende med tanke på mulige skader:

http://www.cnet.com/news/crash-your-carbon-fiber-i3-ev-heres-how-bmw-will-fix-it/

P.S. Har skiftet min del av dekk, jeg også - men det begynner å bli noen år siden, og denne babyen ville jeg være sikker på at det ble proft og skikkelig utført på. Sånn kan det gå ...

Gondron

Min første skade er Steinsprut, skal skifte vindu neste uke.
Skaden er heilt til høgre og har krøpet snart heilt inn midt på vindu

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Sirka

Sitat fra: Vind på torsdag 22. januar 2015, klokken 16:36
Nå er det vel allerede en annen tråd - som omhandler dette temaet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14506.30.html

... Men den tråden ble startet et halvt år senere og handler om riper ...  ;)

Gondron

Posten min hører hjemme her voll eg påstå

Sirka

Sitat fra: Gondron på fredag 23. januar 2015, klokken 06:36
Posten min hører hjemme her voll eg påstå

Det vil jeg også påstå, Gondron. :)

Kjipt med steinsprutskade! Leste et sted at man i noen tilfeller kan begrense skaden ved å bare sette på en bit med limbånd over den første "rosen", forsøkte du det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA