Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av Bjoris, torsdag 01. mai 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

MindViruz

Jeg har ikke peiling, men min logiske sans blir litt forundret.

Hvis dekker forholder seg sirkulært, og ikke ovalt, vil omkretsen og diameteten være uforandret hvis cordene ikke forandrer lengde. Dermed ser jeg ikke hvordan midten kan slynge ut på ett dekk, for det vil jo bety at omkretsen på midten øker i forhold til omkretsen på sidene. Og det er som sagt ikke mulig om cordene som følger dekkets omkrets ikke forandrer lengde.

Har jeg rett?...

Gliderman

Omkretsen øker noe ved høy hastighet. I dragrace er dette veldig godt synlig, men her snakker vi spesial dekk og høye hastigheter.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Lynet

For å komme tilbake til  hva tråden skulle handle om, anbefalt dekktrykk på Leaf:
Sørg for å ha minimum det fabrikken anbefaler som er 2,5 bar, eller hvis du kan la komforten lide litt øk på 30% til 3,2 bar og få lengre rekkevidde og flere kilometer ut av hvert dekk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

MindViruz


Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 19:32
For å komme tilbake til  hva tråden skulle handle om, anbefalt dekktrykk på Leaf:
Sørg for å ha minimum det fabrikken anbefaler som er 2,5 bar, eller hvis du kan la komforten lide litt øk på 30% til 3,2 bar og få lengre rekkevidde og flere kilometer ut av hvert dekk.

Ok.

Hva er bakdelen med dette, hvis vi sier at dette ikke gir økt dekkslitasje? Hva med grep på våt/tørr vei og snø/is? Så vidt jeg har fått med meg kan veigrepet bli redusert.

Blir veigrepet redusert håper jeg at INGEN øker dekktrykket dersom de ikke er helt pokker nødt. Og egentlig heller ikke da, for da anser jeg det som uaktsomt og ulovlig!
Løper min jente plutselig over veien, og blir påkjørt av en Leaf-eier som kjørte med for høyt dekktrykk, men som ville klart å stoppe dersom dekktrykket hadde vert normalt (2,5 bar)... Ja, var den ekstra halve milen i rekkevidde så utrolig viktig da?..

Lynet

Da oppfordrer jeg til at noen tester dette og finner ut om bremselengden endres?

Det er nok dessverre mange faktorer som kan gi økt bremselengde, litt for trøtt, diskuterer med de andre i bilen, tankene er en helt annen plass, rust på bremseskiver, ikke de aller beste dekkene osv osv osv, men det som teller aller mest er faktisk farten!!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

MindViruz


Sitat fra: Lynet på lørdag 19. april 2014, klokken 21:28
Da oppfordrer jeg til at noen tester dette og finner ut om bremselengden endres?

Det er nok dessverre mange faktorer som kan gi økt bremselengde, litt for trøtt, diskuterer med de andre i bilen, tankene er en helt annen plass, rust på bremseskiver, ikke de aller beste dekkene osv osv osv, men det som teller aller mest er faktisk farten!!!!

Det er irrelevant om andre faktorer også kan gi økt bremselengde. Det betyr ikke at man kan kjøre med for dårlige dekk fordi man har veldig gode bremser og kjører godt under fartsgrensen, på tross av at å ha bremser som virker og holde lav fart er det viktigste mtp. bremselengde...

I denne oppgaven er det dokumentert at dekktrykk opp mot maks av det som er stemplet på dekket reduserer bremselengden: http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/146719/Kandiatoppg16%20v%2010%20TLU.pdf?sequence=1

9,4 meter lengre bremselengde på en Peugeot 307 SW i ca 77 km/t med påstemplet trykk på dekket i forhold til det som står i bilprodusentens anbefaling...

Derfor mener jeg at det der tullet med å oppfordre folk om å øke dekktrykket i forhold til bilprodusentens instruksjoner må opphøre. Bremselengde og veigrep er mye viktigere enn å spare noen få øre i strøm på bilen. (!)
Andre fordeler med normalt dekktrykk er redusert støy og økt kjørekomfort.

Lynet

#36
Du må nok lese denne testen en gang til MindViruz, testen er utført med 50% for lite trykk deretter riktig trykk og til slutt med 100% for høyt trykk! Og de 9,4 metrene du referer til er mellom 1,2 bar og 4,5 bar på den dårligste bilen. Mellom normaltrykk og 4,5 bar er økningen for det meste 2 til 3 meter.
Jeg snakker om å øke trykket 30%, det er dermed ikke sammenlignbart med denne testen.
En annen sak er at 4,5 bar er risikosport å fylle et personbildekk med, og utvilsomt uforsvarlig å kjøre med.
Så min konklusjon er at økning fra 2,5 til 3,2 bar gir en minimal økning av bremselengden.

Det var forøvrig en god undersøkelse du linket til MindViruz :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på søndag 20. april 2014, klokken 22:56
Du må nok lese denne testen en gang til MindViruz, testen er utført med 50% for lite trykk deretter riktig trykk og til slutt med 100% for høyt trykk! Og de 9,4 metrene du referer til er mellom 1,2 bar og 4,5 bar på den dårligste bilen. Mellom normaltrykk og 4,5 bar er økningen for det meste 2 til 3 meter.
Jeg snakker om å øke trykket 30%, det er dermed ikke sammenlignbart med denne testen.
En annen sak er at 4,5 bar er risikosport å fylle et personbildekk med, og utvilsomt uforsvarlig å kjøre med.
Så min konklusjon er at økning fra 2,5 til 3,2 bar gir en minimal økning av bremselengden.

Det var forøvrig en god undersøkelse du linket til MindViruz :-)
Jeg leste en test et eller annet sted det lufttrykket ble økt ganske mye (men ikke så ekstremt som 4,5 bar)
Der var det snakk om 1 meter bremselengde i forskjell. Er usikker om det var fra 80 eller 100 km/t.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Det er nok vesentlig større variasjon mellom forskjellige dekkmerker enn om du øker trykket litt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA