Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Frunk og ladeport åpner seg selv

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 29. april 2014, klokken 23:04

« forrige - neste »

Trekkoppbil

USA-biler har gult parkeringslys, som ikke godtaes, om man registrerer bilen i Europa.
Enkelte biler må bygges om til hvitt parkeringslys, for at man skal få bilen registrert her hjemme.

Åssen fungerer det med USA-Leaf? Er det mye som må gjøres med den, for at man skal få hvitt parkeringslys?

Edit: Jeg har i ettertid fått høre at det er Trim S som har gule p-lys, eller markeringslys, eller hva det heter foran.  Jeg undrer over om det kan gjelde de bilene som ikke har LED-nærlys. Uansett, så gjelder det nok et lite fåtall av de Leafene som blir importert til Norge.

DeadLock

Hei.

Det er vel bare å bytte parklyspærene (W5W) foran til LED-type fra f.eks. Biltema.

Artikkelnummer 421942 fungerer veldig bra.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Daeedor

#2
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 13. april 2014, klokken 21:59
USA-biler har gult parkeringslys, som ikke godtaes, om man registrerer bilen i Europa.
Enkelte biler må bygges om til hvitt parkeringslys, for at man skal få bilen registrert her hjemme.

Åssen fungerer det med USA-Leaf? Er det mye som må gjøres med den, for at man skal få hvitt parkeringslys?

Det skal være hvitt parkeringslys i Norge , forover - uansett (!) :P  Enn videre er det nå også tillatt med orange markeringslys til siden , foran , og rødt markeringslys til siden , bak - men NB :  det må være en del av selve lykten ! Det er altså ikke tillatt med markeringslys når de er montert i egne lamper , de må være integrert i selve lykten , og originale. ( 5w)  ;D  ( unntak er for veteranbiler fra før 1973 , dersom det kan dokumenteres at lyktene er originale og at det ikke fantes europamodeller av lampene. Eks : min 1967 Lincoln har nå hvite blinklys foran , godkjent. Det er fordi parklyset ellers hadde blitt gult . og det er ikke lov.)  Mye artige situasjoner som kan oppstå ved import av utenlandsk bil , og det er ikke alle biltilsyn som har like god kompetanse heller. Derfor : les reglene og ta med skriftlig kopi når du møter opp med bil...


Batteribill

Min USA leaf gikk rett igjennom hos biltilsynet. Ikke noe gule parklys på den.

Arild
2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

thoru

Sitat fra: Batteribill på tirsdag 15. april 2014, klokken 17:55
Min USA leaf gikk rett igjennom hos biltilsynet. Ikke noe gule parklys på den.

Arild
samme her.

TorC

De gule sidemarkeringslysene på US-Leaf kan man jo uansett bare kople ut. De har jo egentlig ingen funksjon annet enn å være stygge. Så sparer man 10 watt...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

#6
Sitat fra: TorC på onsdag 23. april 2014, klokken 09:40
De gule sidemarkeringslysene på US-Leaf kan man jo uansett bare kople ut. De har jo egentlig ingen funksjon annet enn å være stygge. Så sparer man 10 watt...

De gule sidemarkeringslysene foran , og de røde bak , er for at bilen skal synes bedre fra siden , og fargeforskjellen er fordi du skal kunne se hvilken vei bilen står/kjører i mørket , fra lang avstand ! (f.eks i et veikryss langt fram) Dette ble innført i USA ca 1968 , da det ble et krav om at biler skal synes fra siden i mørket - og også retningen på dem. Dette er nå endelig også blitt tillatt på nye biler i Norge , f.eks både Volvo og BMW har dette her nå. At du synes sikkerhetstiltaket ser stygt ut , er en annen sak.  ::) ( Grunnen til at Euro Leaf  ikke har dette som standard , er at det ennå ikke er tillatt i alle land i Europa)

TorC

Sitat fra: Daeedor på onsdag 23. april 2014, klokken 10:23
Sitat fra: TorC på onsdag 23. april 2014, klokken 09:40
De gule sidemarkeringslysene på US-Leaf kan man jo uansett bare kople ut. De har jo egentlig ingen funksjon annet enn å være stygge. Så sparer man 10 watt...

De gule sidemarkeringslysene foran , og de røde bak , er for at bilen skal synes bedre fra siden , og fargeforskjellen er fordi du skal kunne se hvilken vei bilen står/kjører i mørket , fra lang avstand ! (f.eks i et veikryss langt fram) Dette ble innført i USA ca 1968 , da det ble et krav om at biler skal synes fra siden i mørket - og også retningen på dem. Dette er nå endelig også blitt tillatt på nye biler i Norge , f.eks både Volvo og BMW har dette her nå. At du synes sikkerhetstiltaket ser stygt ut , er en annen sak.  ::) ( Grunnen til at Euro Leaf  ikke har dette som standard , er at det ennå ikke er tillatt i alle land i Europa)

Heldigvis er det ikke noe krav om disse gule lysene i Norge. Og takk og pris for det. Jeg tror dette har vært tillatt i Norge lengre tid, for på eldre Volvoer er det gule sidelys. På enkelte modeller er lyset plassert ganske nært der man forventer å finne blinklyset. Når disse er i fart og passerer f.eks stolper langs veien ser det ut som om de blinker. Jeg har vært i flere skumle situasjoner hvor Volvoer "har blinket", men så viser det seg at det bare er sidelys. Så det å kalle det et "sikkerhetstiltak" er jeg ikke helt sikker på...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Daeedor

#8
Det er ikke noe krav nei , men det burde nok vært det. Jeg snakker ikke om "lys" som noen har skrudd på selv , jeg snakker om fabrikkmonterte lys med refleks - de skal være GULE foran , og RØDE bak , og de skal vær en del av selve lykten - dvs integrert i siden av lys foran og bak , i Europa.   Det er ikke uten grunn at krav om sidemarkeringslys ble innført i USA for mange år tilbake.  (1968 i de første Statene , California var av de første.)
Jeg finner det riktig å påminne om at regelverk for installasjon - dvs selve innfestingen av såvel sikkerhetsbelter som airbags , re-brenning av eksosgasser , katalysatorer , samt andre sikkerhetskrav til interiør i biler , skarpe kanter , materialvalg (polstring) , samt strukturkrav -kom FØRST i fra USA , og deretter ble adoptert i Europa i etterkant.   Et hederlig unntak er sikkerhetsbelter hos Volvo , som faktisk var først i verden med dette som standardutstyr. ( Det var å få i USA biler fra sent 40 tall i brukbar utførelse , faktisk kom min 1959 DeSoto med dette som standard foran , og det var faktisk fester fra fabrikk til 3 belter i baksetet også !)   Jeg fastholder at markeringslys er trafikksikringsutstyr , og at effekten er bevist . Kan sikkert finne linker til bevisene om du vil !   At du ikke liker fakta , får stå for din egen regning , men det forandrer fortsatt ikke realitetene. Jeg driver ikke med "synsing"..... ;)

Trekkoppbil

Takk for mye nyttig info om lys.

Det viste seg at pakeringslyset allerede var hvitt.  Det eneste jeg skaffe før visning var skiltholdere fra Biltema, refleksvest og trekant.  Jeg drilla høl i bilen og festa skiltholderen foran med karosseriskruer.

Siden det blir bruktimportert hundrevis av Leaf i måneden, så hadde det vel vært greit å ha ei handleliste på forumet her.

Det viste seg at det er kun nærlyset som er LED. Det hadde vært greit å hel-LEDifisere bilen.
Er det noen som har tips om hvor det er tryggt kjøpe H9 og H11 LED til tåkelys og fjernlys?  Fjenlys vil jeg gjerne skal være pålitlig og helst godkjennte lamper.  Andre lamper kan jeg vel bare bestille fra kina-butikker. Det er mange w5w-lamper til bilen, og jeg lurer på om det ser rart ut med kaldt lys, eller om det bør være varmt.

Det som er et studium å finne ut av, er TPMS.
Jeg har lest et par steder, at man trenger å bytte et servicesett med o-ringer etc, hver gang man har service på dekket. Det er vanskelig å finne ut av hva man skal kjøpe, og hvor man skal kjøpe det. Jeg finner et servicesett på Amazon og Ebay, som heter TPM1100K, som skal passe til Leaf iflg Amazon, men som ikke skal passe, iflg Ebay. Iflg nissantpms.com brukes det tpms fra scrader på Leaf.

TPMS til vinterhjul er et annet studium:
Etter det jeg har lest, finnes det TPMS som kan klones, så man programmerer dem til å ha samme nummer som man har som på sommerhjulene. Ellers må bilen programmeres om hver gang man bytter mellom sommer- og vinterhjul.  Da trenger man å lese av nummerene på de gamle TPMS, for å klone dem. Hvordan leser man av det, og hvilke tpms bør man kjøpe, og hvilke enkelt utstyr kan man bruke for å programmere? Kan dette settet være noe å ha? http://www.amazon.com/Dorman-974-515-MULTi-FIT-Programmable-Monitoring/dp/B00CST9ZJS/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1402652149&sr=8-5&keywords=Nissan+leaf+tpms
Kan man lese av nummer trykkmålerene, eller programmere bilen, med Leaf Spy Pro?

Elllers har jeg klart å avamerikanisere bilen på mange måter. Jeg måtte bruke Leaf Spy Pro for å slå av automatisk dørlåsing, og jeg har lagt over til km.  Garasjeportåpneren har jeg ikke fått til å fungere, og jeg regner med at den går på feil frekvens. Er det noe man bare må leve med? Satelittradioen tar ikke i mot stasjoner, og AM-radioen har hopp på 10kH i stedet for 9kH, men det vel det minste problemet.

Det er et frustrasjonsmoment igjen: Hver gang jeg starter opp Clarion-anlegget, popper det opp et spørsmål på skjermen om jeg godtar at det sendes inn data til Nissan, og jeg blir bedt om å velge OK eller Decline. jeg har prøvd å slå av allt som har med Carwing og datakommunikasjon å gjøre, da jeg ikke har europeisk sim-kort og det ikke er i bruk, men jeg blir ikke kvitt det masete spørsmålet. Finnes det utvei?


kakraemer

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 13. juni 2014, klokken 12:00
Takk for mye nyttig info om lys.

Det viste seg at pakeringslyset allerede var hvitt.  Det eneste jeg skaffe før visning var skiltholdere fra Biltema, refleksvest og trekant.  Jeg drilla høl i bilen og festa skiltholderen foran med karosseriskruer.

Siden det blir bruktimportert hundrevis av Leaf i måneden, så hadde det vel vært greit å ha ei handleliste på forumet her.

Det viste seg at det er kun nærlyset som er LED. Det hadde vært greit å hel-LEDifisere bilen.
Er det noen som har tips om hvor det er tryggt kjøpe H9 og H11 LED til tåkelys og fjernlys?  Fjenlys vil jeg gjerne skal være pålitlig og helst godkjennte lamper.  Andre lamper kan jeg vel bare bestille fra kina-butikker. Det er mange w5w-lamper til bilen, og jeg lurer på om det ser rart ut med kaldt lys, eller om det bør være varmt.

Det som er et studium å finne ut av, er TPMS.
Jeg har lest et par steder, at man trenger å bytte et servicesett med o-ringer etc, hver gang man har service på dekket. Det er vanskelig å finne ut av hva man skal kjøpe, og hvor man skal kjøpe det. Jeg finner et servicesett på Amazon og Ebay, som heter TPM1100K, som skal passe til Leaf iflg Amazon, men som ikke skal passe, iflg Ebay. Iflg nissantpms.com brukes det tpms fra scrader på Leaf.

TPMS til vinterhjul er et annet studium:
Etter det jeg har lest, finnes det TPMS som kan klones, så man programmerer dem til å ha samme nummer som man har som på sommerhjulene. Ellers må bilen programmeres om hver gang man bytter mellom sommer- og vinterhjul.  Da trenger man å lese av nummerene på de gamle TPMS, for å klone dem. Hvordan leser man av det, og hvilke tpms bør man kjøpe, og hvilke enkelt utstyr kan man bruke for å programmere? Kan dette settet være noe å ha? http://www.amazon.com/Dorman-974-515-MULTi-FIT-Programmable-Monitoring/dp/B00CST9ZJS/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1402652149&sr=8-5&keywords=Nissan+leaf+tpms
Kan man lese av nummer trykkmålerene, eller programmere bilen, med Leaf Spy Pro?

Elllers har jeg klart å avamerikanisere bilen på mange måter. Jeg måtte bruke Leaf Spy Pro for å slå av automatisk dørlåsing, og jeg har lagt over til km.  Garasjeportåpneren har jeg ikke fått til å fungere, og jeg regner med at den går på feil frekvens. Er det noe man bare må leve med? Satelittradioen tar ikke i mot stasjoner, og AM-radioen har hopp på 10kH i stedet for 9kH, men det vel det minste problemet.

Det er et frustrasjonsmoment igjen: Hver gang jeg starter opp Clarion-anlegget, popper det opp et spørsmål på skjermen om jeg godtar at det sendes inn data til Nissan, og jeg blir bedt om å velge OK eller Decline. jeg har prøvd å slå av allt som har med Carwing og datakommunikasjon å gjøre, da jeg ikke har europeisk sim-kort og det ikke er i bruk, men jeg blir ikke kvitt det masete spørsmålet. Finnes det utvei?

Hvis du ønsker å faktisk ha lys som fungerer så finner du ingen LED pærer som erstatter Halogen frontlys pærer. Så fjernlyset tror jeg du bør la være eller installere et 35W xenonkit.
Tåkelampene er så elendige likevel så her kan du sikkert sette inn LED pærer hvis du bare skal benytte dem som kjørelys. Imidlertid så virker vel tåkelyktene kun sammen med nærlys på US Leaf og det er en ulovlig lyskombinasjon i Norge.

Til å erstatte W5W har jeg brukt disse med hell: http://www.dx.com/p/t10-1-2w-6500k-70-lumen-5-smd-led-car-white-light-bulbs-pair-dc-12v-51356#.U56KvLE4WM8
De er kaldhvite og ganske like Xenon i farge. Som parklys matcher de LED nærlysene perfekt. Jeg bruker dem i park- og skiltlys.
For øvrig er det ingenting å hente på å bytte pærene til LED foruten "cool" faktoren.  8)

TPMS kjenner jeg ikke til. Men det er ikke noe du må ha. Imidlertid må du sikkert leve med en varsellampe inni bilen tenker jeg når du broker vinterhjul uten TPMS. Dette kan sikkert noen andre med US Leaf bekrefte/avkrefte.

US radioer har som regel ulik spacing på AM og FM ift resten av verden. AM hopper 10 som du skriver og FM tar vel kun inn oddetall frekvenser (100,1 100,3 100,5 etc.) så vidt jeg vet. Dette får du ikke gjort noe med. Mulig frekvenser ødelegger for garasjeportåpneren også. Satelittradioen (Sirius?) virker nok ikke utenfor "God's great country" heller...  :D

Det der godkjennings spørsmålet kommer opp i Europa modellene også, det må leves med.

Hva gjorde dere med ladekladden som sikkert var 120V?
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

emil

Hvor ofte har man "service på dekket"?

Ellers kjørte jeg rundt hele vintersesongen uten TPMS i min bil, gult varsellys for dekktrykkproblemer lyste over "tankmåleren" samt gul trekant oppe ved speedometer. Tok ikke lang tid før det ikke var plagsomt lengre. Når det var tid for sommerdekk brukte jeg LeafSpyPro til å registrere hjulene på nytt og varsellampen slukket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA