Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: varsellampe i leafen

Startet av satheesh.net, tirsdag 29. april 2014, klokken 20:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!
Hvilken rekkevidde/forbruk fikk du i 130-140km/t? Jeg er tilhenger av at man følger trafikken, også med elbil. Så jeg belager meg på høyt forbruk når vi kommer til Danmark. Skal i hvert fall ikke være propp på motorveien :)

Typical vil sikkert fly avgårde i 140km/t, men du kan jo bruke energiappen i midtskjermen, og legge denne måleren opp eks på venstre side av rattet. Da vil du få opp rekkevidde basert på forbruk, så vet du ganske nøyaktig hvor langt du kommer i Danmark, ettersom Danmark er relativt flatt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 03:16
Eller man kan gå for en annen løsning:
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken Fagasjen.

Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
Dekket går fint ned i frunken :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AndersinOslo

Aldri sett noen få en så stor bolt gjennom dekket! Utrolig uflaks. Men jeg bestiller straks et repkit og legger en kompressor i bilen. Det fikser hull fra spiker og skuer.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

satheesh.net

#48
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 09:13
Hvilken rekkevidde/forbruk fikk du i 130-140km/t? Jeg er tilhenger av at man følger trafikken, også med elbil. Så jeg belager meg på høyt forbruk når vi kommer til Danmark. Skal i hvert fall ikke være propp på motorveien :)

Typical vil sikkert fly avgårde i 140km/t, men du kan jo bruke energiappen i midtskjermen, og legge denne måleren opp eks på venstre side av rattet. Da vil du få opp rekkevidde basert på forbruk, så vet du ganske nøyaktig hvor langt du kommer i Danmark, ettersom Danmark er relativt flatt.

Forbruket ligger på mellom 220-240 Wh/km når farten ligger mellom 120-135 km/t. Dette er på helt tørt underlag og lite motvind. I regn (noe vi hadde første dagen) var forbruket på 290-310 Wh/km (da riktignok med en fart på 110 km/t).

Er forøvrig helt enig med deg at man nødig vil være en sinker eller propp i disse hastighetene. Trafikken flyter som temperert Meierismør på nybakt og varmt brød. Altså herlig! ;)

Igjen; fart spiser rekkevidde som bare rakkern'! Lad ofte og mye! :-\

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 20. april 2014, klokken 09:37
Aldri sett noen få en så stor bolt gjennom dekket! Utrolig uflaks. Men jeg bestiller straks et repkit og legger en kompressor i bilen. Det fikser hull fra spiker og skuer.

Nei, du sier noe der. Hva er oddsen... :(

Tro meg - jeg skal definitivt skaffe meg et repkit asap! Hvis ikke Tesla Norge kan skaffe, får jeg familien min i New York å sende meg et. Unner ingen å punktere in the middle of nowhere altså... :-X

Men jeg kan ikke rose Tesla for god oppfølging og en søt dansk pige som jobbet på bensinstasjonen som bisto med både litt snacks, drikke, telefonkontakt med veihjelpen, verktøy, samt moralsk support. Og ikke minst en plass å slå ihjel tiden. ;)

Nuvolari

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 19. april 2014, klokken 23:36
Ok - litt usikker på hvor jeg skal begynne. En (psyko) innholdsrik dag dette har vært...

For å gjøre historien mindre kjedelig, tar jeg med det viktigste fra i dag:

Altså, dagens destinasjon fra (Best Western) Nyborg, som forøvrig hadde 4 ladepunkter fra E.ON (og som anbefales på det varmeste), til (Hotel Phønix i) Hjørring (like utenfor Hirtshals). Vi hadde planlagt en ladestopp på veien i Skanderborg før Hjørring. Nyborg -> Skanderborg er ca. 150 km. Og fra Skanderborg til Hjørring ca. 190 km. Vi hadde allerede SOC 350 km (typical) før vi startet fra Nyborg. Etter dagen i forveien hadde jeg lært at det er ekstremt (!!!!!!) viktig å ha godt med lading før man kommer på motorveier med hastigheter over 110+ km/t. I Danmark går den til 130 km/t, der de fleste da ligger på hastighet mellom 120 km/t til 140 km/t. Dette suger enormt (!!!!!!) av batteriet. Så flere stopp er definitivt å anbefale. Selv på helt bart, regnfritt og flatt føre slik det er her i Danmark. Jeg kan bare ikke stresse dette godt nok - LAD OFTE VED HØYE HASTIGHETER!

That said; tilbake til historien. Ankom Skanderborg etter en flott tur i god hastighet og flotte kjøreforhold. 15C, sol og litt vind. Like før avkjøringen til selve parkeringsplassen der laderne befinner seg får vi rødt lys. Stopper og hører en svak *poff-lyd*. Tenkte ikke mer over det og kjører videre på grønt lys. Nå starter moroa. Jeg føler med én gang at noe ikke er som det skal fra fremre hjul. Hører en slags jevn lyd som kommer nå og da når hjulet snurrer rundt. Første reaksjon var: "Crap! Har jeg punga nå?!?" Parkerte ved ladestasjonen (som det fantes 2 stykker av med totalt 4 uttak) og gikk ut for å se på forhjulet. Hører en jevn *pffffffffffffffffft* lyd. "Fu€k! Har punktert!!" Det var en bolt (!) som hadde gått tvers igjennom (se bilder nedenfor) Now what?!?

Jeg ringer Tesla. Klokken er 13.30. De skulle sjekke opp bistand og ringe meg tilbake. I mellomtiden benyttet jeg "muligheten" til å starte ladingen, som forøvrig E.ON har utmerket kontroll på. God service å tilby gratis lading til turister (selv om det kun er 11 kWh). Tesla ringer tilbake og kunne meddele at de skulle få den danske veihjelpen til å ringe meg opp ganske straks. Gikk 20 minutter, så ringte ei dame og kunne fortelle at de kunne sende ut noen, men da kostet det meg ca. 2500,- bare for oppmøte og eventuelt nytt dekk. Danmark har nemlig en 24 timers dekk-service firma som fikser dette (visstnok). "Spiller ingen rolle for meg - jeg vil bare komme meg av gårde", svarte jeg. Hun ringte dem og tilbake til meg like etterpå. Klokken har nå blitt 15.00. Hun sa at de ikke hadde dekkdimensjonene på lager og kunne derfor ikke gjøre noe, men de (veihjelpen) kunne frakte bilen til København på plan, men Tesla København åpner først på tirsdag. *facepalm* Jeg spurte om de ikke kunne sende noen som i hvert fall kunne prøve å reparere skaden. Men dessverre så kunne de ikke det. Ringte opp Tesla igjen og spurte om ikke de kunne "trekke i noen tråder" og ringe meg tilbake. De skulle prøve en gang til. I mellomtiden var det en bensinstasjon i umiddelbar nærhet. Jeg gikk dit og fikk lånt en tang og en portabel luftpumpe. Fikk trukket ut bolten (enorm - se bilder) og et pent hull var dermed et faktum...

Nå enda mer fortvilet ble jeg så irritert at jeg gikk til - wait for it - Lisbeth's pølsekiosk. Kjøpte meg to bratwurst'er for å roe meg ned. Fungerte. Jeg ringte nå veihjelpen i Norge via forsikringsselskapet Tryg (der bilen er forsikret) og spurte om ikke de kunne bistå. "Joda, du har gratis veihjelp, så dette må vi få ordnet". Etter litt frem og tilbake ble vi enige om at de skulle sende en veihjelp (samme som tidligere), men denne gangen med reparasjonskit og en bil med plan for å være sikker. Klokken var nå blitt 16.00. 17.00 kom veihjelpen med en stor bil m/plan. Han prøvde med "plugg" og det hjalp litt. Fortsatt litt luft som kom ut og han foreslo å bruke skum. Jeg løp til bensinstasjonen, kjøpte dekkskum (eller hva det nå heter) og lot han ta jobben. Dette så ut til å virke litt og vi kjørte en liten tur for å få det godt fordelt rundt i dekket. Fylte på med litt mer luft og alt var klappet og klart. Resatte dekktrykkmåleren, takket for godt utført arbeid og service og duret videre. Rett etter avkjøringen til motorveien: *Tire pressure failure*. Jeg: "Fu€k!"
Akkurat når jeg hadde kommet meg ut på motorveien ringer Tesla meg igjen og lurer på status. Jeg forteller at jeg nå omsider har fått hjelp, men er skeptisk til de neste 190 km som skal gjennomføres. *sukk* "Vi stiller opp og ordner alt for deg hvis du trenger oss" sa Tesla. "Vi henter bilen, frakter den til København, så til Norge, får fikset dekket og du kan hente den. Dere kan selvsagt også få lånebil. Alt uten noen kost for dere." *like før tårene begynte å renne* Fantastisk service!
Jeg tenkte kanskje denne "skummen" kanskje spilte sensoren et lite puss og stoppet på neste bensinstasjon for å fylle litt mer luft. Etter en ny runde med sensor reset, kom ikke meldingen opp igjen - ever! Hadde da ca. 170 km igjen til Hjørring og ferden dit gikk smertefritt. Kom til hotellet, sjekket inn og dro like fort ut igjen. Klokken er nå 20.15. Måtte lade på en E.ON stolpe i byen, samt lade oss selv med litt Italiensk pizza (der selv pizzaovnen var hentet fra Italia). Møtte forøvrig en annen Tesla-eier som toppet litt før båten Hirtshals-Larvik i kveld.

Nå sitter jeg her og skriver dette... Kanskje LITT lenger enn jeg hadde ventet. Men er utrolig lettet og kommer til å sove godt i natt - igjen!

Erfaring å ta med seg:
1. Lad ofte ved høye hastigheter.
2. Lad ofte ved høye hastigheter.
3. Ring først veihjelp i Norge (hvis forsikringen din dekker dette).
4. Ring Tesla og fortell om hendelsen (eventuelt be om bistand).
5. Skaffe seg Tesla sitt "Tire repair kit" - ASAP!
6. Husk spesielt de to første punktene og så de tre neste.

God natt! ::)

Bra det ordnet seg!

Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 13:30
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 09:32
Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 09:20
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. april 2014, klokken 03:16
Eller man kan gå for en annen løsning:
5. Ta med et vinterdekk/sommerdekk (det som ikke står på) samt jekk i frunken Fagasjen.

Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
Dekket går fint ned i frunken :)

Går ikke på min bil.
Diameteren på hjul(et/ene) er jo for stor.
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

AndersinOslo

#51
"Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?"


Jeg vet ikke hva Tesla rapair kit er, men jeg tenkte på klassisk tyre repair kit. Det er lappesaker spesielt for skader etter skarpe gjenstander inn i dekket. Veldig enkelt å bruke, og blir 100% tett. Tar maks 5 minutter å reparere ett dekk med.

Du tar ut spikeren/skruen, eller finner hullet. Så rasper du opp hullet med det ene verktøyet, og trer en selvklebende gummi/vulk propp ned i dekket med den andre, denne proppen krøller seg på innsiden og fester seg i hele hullets dybde. Kapp av overflødig flush med dekkbanen. Pump opp, kjør videre.

Ulovlig å bruke på dekkets bane, i Norge. Men de holder like lenge som dekket, er vel dekkimportørene som har overtalt vegvesenet til at det er farlig. Uansett, løser problemer hvis du er på tur.

Koster 195,- herfra:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888


Eller 199,- herfra:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

Øyvind.h

Sitat fra: Sven-Erik på søndag 20. april 2014, klokken 15:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 20. april 2014, klokken 14:03
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)

Vet ikke når den er produsert.
Og ha med bare ett løst dekk, hva er vitsen med det?

Men du ga meg egentlig løsningen:
Slapp ut mesteparten av luften fra et av vinterforhjulene, da klarte jeg akkurat å lirke det nedi.
Vitsen med å ha med et løst dekk? Det er vel ganske klart av hendelsen over? Dekket kunne vært byttet, men de kunne ikke skaffe dimensjonen.
Med felg tar det litt mer plass og er ikke like fleksibelt, men vil tro du får det nedi om du slipper ut luften ja.
Det beste er naturligvis å ha med skikkelig reservedekk med felg. Da er man avgårde etter ti minutter :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen


[/quote]

Hvordan får du hjulet ned i Fagasjen?
Diameteren er jo for stor.
[/quote]
Dekket går fint ned i frunken :)
[/quote]

jeg fraktet mine 21" originale til danmark for salg. 3 bak og et i frunk. Går brillefint!!!

Går ikke på min bil.
Diameteren på hjul(et/ene) er jo for stor.
[/quote]
Merkelig. Når er bilen din produsert? Mulig du har mindre frunk enn meg? Dekk med felg ferdig med luft er riktignok for stort, men dekket alene går helt fint. Det har jeg hatt der et par ganger :)
[/quote]

Kiefer

Sitat fra: satheesh.net på søndag 20. april 2014, klokken 10:06


Forbruket ligger på mellom 220-240 Wh/km når farten ligger mellom 120-135 km/t. Dette er på helt tørt underlag og lite motvind. I regn (noe vi hadde første dagen) var forbruket på 290-310 Wh/km (da riktignok med en fart på 110 km/t).

Er forøvrig helt enig med deg at man nødig vil være en sinker eller propp i disse hastighetene. Trafikken flyter som temperert Meierismør på nybakt og varmt brød. Altså herlig! ;)

Igjen; fart spiser rekkevidde som bare rakkern'! Lad ofte og mye! :-\


Jeg kører dagligt strækningen Århus <-> Ålborg, en strækning på 110km hvoraf de ca. 105km er ren motorvejskørsel. Det betyder rigtig meget for forbruget om det er med eller modvind. Om hastigheden er 115km/t eller eller 125km/t betyder ikke det helt store. Jeg har efter at have kørt ca. 4000km på den strækning med fartpiloten sat til 120km/t haft et forbrug på 232wh/km. Men modvind giver et forbrug på ca. 275wh/km mens medvind har givet helt ned til 180wh/km.

Jeg kan klart anbrfale at skal men igennem Jylland og samtidig skal tænke på forbruget husker at holde en hastighed på minimum det lastbilerne kører, ikke mindre. Det er ikke så længe siden et par i en ICE måtte lade livet fordi de kørte under 90km/t på motorvejen og blev overset af en lastbil.

Jeg vil anbefale at køre de 180km fra Fredrikshavn til Århus med en pæn hastighed, og derefter køre ind til NRGi i Århus, de tilbyder både 32A og 16A røde CEE udtag uden beregning. De ligger ikke længere end et par km fra IKEA, så kan konen også lave lidt shopping mens man lader :)
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

fredag

Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 20:33
Jeg vil anbefale at køre de 180km fra Fredrikshavn til Århus med en pæn hastighed, og derefter køre ind til NRGi i Århus, de tilbyder både 32A og 16A røde CEE udtag uden beregning. De ligger ikke længere end et par km fra IKEA, så kan konen også lave lidt shopping mens man lader :)

Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kiefer

Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/?

Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

satheesh.net

Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 22:22
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/?

Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)

/Martin

+1

Er også helt enig at hastigheten må ned hvis forbruket skal ned. Godt tips med ladeplass også. ;)

fredag

Sitat fra: Kiefer på søndag 20. april 2014, klokken 22:22
Sitat fra: fredag på søndag 20. april 2014, klokken 22:12
Godt tips. Kan du legge inn denne ladestasjonen på http://www.uppladdning.nu/?

Den ligger der skam allerede, Dusager 22 i Århus :)

OK, men bare markert med 230V 16A 1-fas, CEE. Hvis det raskere ladeuttak der enn det, kan du oppdatere kartet slik at andre får vite om det og dermed får glede av det?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nuvolari

Sitat fra: AndersinOslo på søndag 20. april 2014, klokken 15:05
"Hva er Tesla tire repair kit? Er det noe annet enn vanlig dekk skum?"


Jeg vet ikke hva Tesla rapair kit er, men jeg tenkte på klassisk tyre repair kit. Det er lappesaker spesielt for skader etter skarpe gjenstander inn i dekket. Veldig enkelt å bruke, og blir 100% tett. Tar maks 5 minutter å reparere ett dekk med.

Du tar ut spikeren/skruen, eller finner hullet. Så rasper du opp hullet med det ene verktøyet, og trer en selvklebende gummi/vulk propp ned i dekket med den andre, denne proppen krøller seg på innsiden og fester seg i hele hullets dybde. Kapp av overflødig flush med dekkbanen. Pump opp, kjør videre.

Ulovlig å bruke på dekkets bane, i Norge. Men de holder like lenge som dekket, er vel dekkimportørene som har overtalt vegvesenet til at det er farlig. Uansett, løser problemer hvis du er på tur.

Koster 195,- herfra:

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=44_88&products_id=888


Eller 199,- herfra:

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Dekk-og-slange/Reparasjonssett-dekk-82573/

Ok takk. Bør man ha med seg både et slikt dekk rep kit og i tillegg skum eller har disse produktene samme bruksområde?

Ser at tesla sitt tire repair kitt består av skum + en kompressor.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA