Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skade på bil i selvvask - rettigheter?

Startet av KrW, tirsdag 29. april 2014, klokken 18:02

« forrige - neste »

KrW

Fikk for to dager siden en brukt Leaf Tekna aug 13. Er veldig fornøyd med bilen så langt (bortsett fra at det viser seg at varmen ikke fungerer, regner med å få fikset dette på garantien) Gjorde i går en test-tur på 90km, startet på 89% og endte på 23%. Mye av turen var motorvei, tur-retur Trondheim-Stjørdal med mye opp og ned.  :)

Har egentlig planer om at vi skal sitte på med min bror til hytta i påska men nå frister det å teste om det går med Leafen  ;). Det er ca 11mil til hytta med en hurtiglader ev-power på Orkanger etter ca 5 mil. Tur retur hurtigladeren vil da være ca. 12 mil. Hytta er på fjellet på ca 400 høydemeter med ganske bratt stigning. Regner med å få litt regenerering på vei ned igjen da.

Hva tror dere? Vil dette fungere? Og vil jeg kunne lade til 100% på ev-power sin hurtiglader på Orkanger? Fungerer den og har noen prøvd betaling med sms?
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

eivisa

Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

gbzdoc

Du kan lade til 100% på hurtiglader, men det går sakte på slutten. I tillegg kan det hende den stopper på 80% dersom du starter ladingen fra under 50% (tror jeg det var). I så fall er det bare å starte ladingen på nytt for å fortsette.
(Kan hende du må koble helt fra for å starte på nytt.)

MindViruz

Tur retur hurtigladeren med 400 høydemeter? Uten mulighet å lade på hytten?  Så starte med kald bil på hytten? 3-5 varmegrader og lanskje regn og vind.

At dette vil gå helt fint er å ta hardt i. Dette kan gå akkurat, alt etter forhold. Men med regn, last i bilen og forholdsvis kaldt vær kan det bli knapt om du skal kjøre med varme på ned igjen.

Bjoris

Det hadde aldri gått med min Leaf iallefall, vi skal til fjells onsdag, etter hurtiglader er det 7 mil og 600 høydemeter, det er helt klart på grensen med full bil, ski på taket...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

KrW

Den nye Leafen går jo litt lengre. Vi har bestemt oss for å prøve. Tenker å prøve med klima av sålenge det ikke dugger. Skal nok ha skiene inne i bilen. Må være forsiktig på pedalen.

Planlegger å dra dit på fredag med retur på mandag. Får krysse fingrene for at værmeldingen med finvær slår til  :)

To voksne og to barn i bilen. Blir jo nesten 400watt varme det. Ihvertfall etter skituren på vei hjem.  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bobbulf

Hvis dette er en hytte som dere bruker jevnlig, kan det jo være greit å kjøpe et strømaggregat for å lade batteriet feks 2-3 timer så man er sikker på å rekke tilbake hjem igjen. Er jo kjekt med litt strøm til andre ting ved behov og.
Koster litt penger for et godt aggregat som leverer ren nok strøm, men da er man ihvertfall sikret nok kjørelengde  :)
Feks dette til 7000kr: https://butikk.felleskjopet.no/Produktkatalog/Produktkatalog-sok/stroemaggregat-ig-2600-50265801?cat=WEB_stromaggregat&ref=search
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Leon

Sitat fra: bjoris på mandag 14. april 2014, klokken 19:27
Det hadde aldri gått med min Leaf iallefall, vi skal til fjells onsdag, etter hurtiglader er det 7 mil og 600 høydemeter, det er helt klart på grensen med full bil, ski på taket...

Kjørte 30 km fra 220 til 840 moh for en snau måned siden. Forbruket var overraskende nok bare 35% (fra 87 til 52%). Holdt fartsgrensen, kjørte økonomisk, og hadde ikke på varmeapparatet siden jeg ønsket å sjekke forbruket uten. Dessuten hadde jeg varm bil etter nylig besøk på hurtiglader. Hadde allerede kjørt 18 mil. Utetemperaturen sank fra 3 til -1 grader på turen.

På returen brukte jeg for øvrig kun 9% av batterikapasiteten. Det tilsvarer ca 135 km rekkevidde t/r, til tross for mye stigning/nedoverbakke. Det var også omtrent det samme jeg hadde for resten av turen, som var relativt flat. Det tilsvarer vel også det du hadde på din testtur. Totalt kjørte jeg 460 km tur/retur over to dager.

Din planlagte tur burde med andre ord gå bra hvis du kjører forsiktig, og værforholdene står dere bi, men det er ikke mer enn 10% å gå på, og det bør du regne inn som margin. I tillegg synker ladehastigheten dramatisk når batteriet passerer 75-80% fullt, så du må regne med å lade en stund. Du må fort regne med en time ekstra ladetid fra 85 til 100%. Sist jeg ladet på hurtiglader var ladehastigheten nede i 17A allerede ved 83% batteri.

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: KrW på mandag 14. april 2014, klokken 21:52
Den nye Leafen går jo litt lengre. Vi har bestemt oss for å prøve.

Tjaa,  jeg har prøvd euro Leaf to ganger på min faste t/r jobb på dag med opphold, tørr vei og 7-8 plussgrader og uten bruk av varmeapparat:  55km hver vei med 3 undersjøiske tunneler I hver retning  og henholdsvis 200/133/233 muh med bratte stigninger, dvs noe utfordrende topografi.
Både ny Leaf som min snart 2,5 år gamle Leaf avsluttet med "low battery warning" og 8-12km i GOM.

Ville ikke satset på at man kommer lengre med euro Leaf uansett hva reklamen sier ;)

Bjoris

#9
Jeg har kjørt denne turen en gang før, da ladet jeg til 11 streker, 4 km før der den nye hurtigladeren står, jeg kom da opp uten low battery warning, men da jeg skulle starte bilen igjen for å finne meg ladepunkt kom LBW opp direkte så jeg hadde jo noen kw igjen, MEN det var da med meg alene, det blir noe helt annet med 4 i bilen og takbøyler, kjørte ekstremt forsiktig siste så det er ikke noe å hente der, men jeg håper på tørr vei, det er viktig, sist var det fuktig, men ikke øspøs.

Måtte inn å sjekke jurassic nå og den sier 25.5% igjen på denne turen og syns jo da det var artig at jeg på bloggen min har lagt ut bildet av SOCen som viser, ja, akkurat 25,5% hehe... men jeg har da sett 21 kw som tilgjengelig strøm, men siden jeg bare ladet til 87% før jeg dro så brukte jeg faktisk mindre enn beregnet antakelig...

http://nissanleaf2011.blogspot.fi/2013/12/fitjar-rosendal-odda-seljestad.html
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#10
Ja, da er vi på fjellet. Turen gikk veldig bra og med gode marginer, til tross for søkklastet bil med ski på taket, mye motvind og ikke minst mye påsketrafikk som effektivt hindret optimal kjøring, lå en stund under fartsgrense, men det ble håpløst og med mye møtende trafikk som ikke gjør det forsvarlig å slippe forbi er det ikke annet enn å holde seg til fartsgrensen, men jeg slapp meg litt under i motbakkene og lot det stå til nedover...

Første strekk var Stord-Etne, 85 km. Overkommelig og Jurassic sa 34% igjen og vi hadde 30% (jeg har da lagt inn 21 kw og ikke 24 som det står opprinnelig). Vi tok inn litt på slutten, problemet på dette strekket er at du stuper inn i undersjøisk tunnel etter få km og vi fikk ikke regen i det hele tatt nedover, hadde ventet litt, men hadde 91% SOC så kanskje ikke så rart, oppover merker du virkelig hvor tung bilen er så vi kjørte på cruise i 65 km/t siden det er to felt og da lå den jevnt på 40 kw, mener jeg ligger på 30 alene, men mulig jeg husker feil.

I Etne stod en skolebil å trente på å bli elbil, men vi fikk lirket oss nært nok til at laderen rakk, syns denne laderen gikk voldsomt fort ifht de gml hurtigladerene vi er vant med, denne er helt ny og flere kom bort å ville snakke elbil så virker ikke så det er så vanlig der som på Stord enda!

Videre er det 58 km, men stopp er 600 høydemeter over start så jeg var spent, men det gikk veldig bra, vi gav på den siste mila og satte på klima og hadde fortsatt 40%, 4 streker igjen når vi var fremme.

Vi hadde 46 psi i dekkene, kjørte Eco hele tiden, brukte kun klima siste 10 km og toppet helt opp på hurtigladeren i Etne, vi kunne spart oss de siste 30 min med sakteladingen, men greit å ikke ta sjanser med familien ombord og full bil også...

Hva skal en med Tesla egentlig:)???;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

KrW

Da er vi hjemme etter påsketur på fjellet. Dagen før vi reiste oppdaget jeg at ladestasjonen på Orkanger bare var 40km hjemmefra og ikke 50km som jeg trodde så da ville turen vår bli litt lengre fra hurtigladeren og tilbake til hurtigladeren. 136km med ganske mye opp og ned samt en stigning på 400 høydemeter før hytta. Ladingen på Orkanger fra 75% til 100% tok en time pluss et lite kvarter venting på ledig plass.  Ladingen var gratis da betalingsløsningen ikke var klar på denne stasjonen enda.  :)

Vi kjørte i eco-modus og B uten klima og med lett høyrefot og hadde 60% batteri igjen rett før stigningen. Oppe på parkeringen før skitur til hytta hadde vi 49%. Tre dager senere da vi skulle kjøre hjem igjen hadde vi 48% batteri så jeg ble positivt overrasket over at vi bare tapte 1%. Vi regenererte opp til 51% på veien ned. Vi hadde sikret oss med mulighet for lading til bekjente nede i dalen og vi viste også at vi kunne lade på en skole 28km før hurtigladeren. Vi satset på at det holdt uten lading og vi hadde 5% batteri da vi kom til hurtigladeren :). Ganske knapt men det gikk. Til senere vet vi også at vi kan lade med vanlig ladekabel på veien. Vi var heldige med godt vær denne gangen.

Noen som vet om det er noe å gå på under 0% batteri? I fossilbiler er det som regel det.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Mippen

#12
Jeg vet ikke om det går an. Har ikke testet det... Vet at rett før bilen stopper helt går den over i turtle mode. Det kommer opp en skilladde på skjermen og bilen går veldig sakte slik at du skal kunne trille litt til. Etter det så stopper den og da må du ringe veihjelp for bilen kan ikke slepes når den er tom for strøm.

Hvor mange km kjørte dere totalt en vei? Var det 136km fra hurtigladeren til destinasjonen?
Fremtiden er elektrisk.

Midgard

Hytta er i Rindal et sted da? Lurer på om jeg greier Orkanger-Surnadal +et par mil jeg ;)
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

KrW

Det er 68km fra Orkanger til hytta og 68km tilbake til Orkanger. Vi tar av på Dønnem bru. Orkanger-Surnadal +et par mil burde gå fint :-)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA