Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil og selvpisking

Startet av stefka, tirsdag 29. april 2014, klokken 06:15

« forrige - neste »

stefka

Nå hadde jeg Zoe i 24 timer og kunne hatt den i hele fire dager som forhandleren foreslo. Er det ingen ellers som er interessert? Han virket nesten desperat å la meg beholde bilen lengre. Golf har solgt i bøtter og spann mens det ser ut som om ingen er interessert i denne flotte bilen.

God romfølelse inne, veldig ryddig, veldig enkel. Alt annet enn luksuriøs. En rekkevidemåler som sier ganske nøyaktig det du har igjen. Jeg kjørte kun rundt åtte mil og prøvde å sjekke grensene, både opp Lierbakken (ingen problem å aksellerere fra hundre og oppover) og fra Drammen til Konnerud. Bilen yter så det holder for mitt vedkommende: Drammen-Asker, Drammen-Oslo og av og til til hytta ved Blefjell (8,5 mil) med hurtiglading ved Kiwi Kongsberg. Jeg prøvde ikke å spare og kom på et gjennomsnittsforbruk av 18.8 kWh per 100 km. Med varme og radio på.

Faktisk fungerte det til og med å lade hjemme fra stikkontakt (jeg bor i et hus med IT-nett fra 1939), kanskje var det nok at kjelleren hadde fått nytt el-anlegg noen år tilbake. Dessverre er ladekabelen ekstrautstyr som koster nesten 8 000 kroner, det blir det ikke for min del.

Jeg fikk et tilbud for en svart (metallic) Zoe Intens inklusive vinterhjul (14 200kr) for 236 900 kroner. Uten supercharger.




breitling

#1
Det ville vært interessant å vite hva koster bilen UTEN ladeboksen hjemme. Jeg bor i et borettslag med plass i felles garasjen (gammelt IT-nett). Tror ikke at jeg får det godkjent fra styret. Hvor mye skal de trekke fra? 10000? 15000? 20000? Hvis de priser ladekabel shuko/type 2 til 8 tusen hva det koster ladeboksen pluss trafo pluss arbeid? Tredve?
Som typisk koster vinterdekk på alufelg det dobbelte enn i en dekk butikk. Eier de skam? Ikke noe nytt: Motor Forum priset vinterdekk til i-miev til kr. 12900 i 2012.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

stefka


elektrolux

Motorforum Stavanger har en hvit utstillingsmodell for kr 225 000 kr.

Frister, spesielt med tanke god rekkevidde og på lademulighetene denne bilen har. Med innebygget 3 faselader er alt en trenger et 400V 32A stikk og de finnes overalt i utlandet, og mange plasser her på vestlandet.

Problemet med at den ikke er så glad i Norsk IT nett må da kunne løses...

Den skal til og med kunne lade fra 1 fase 63A!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

breitling

#4
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 08:13
Frister, spesielt med tanke god rekkevidde og på lademulighetene denne bilen har. Med innebygget 3 faselader er alt en trenger et 400V 32A stikk og de finnes overalt i utlandet, og mange plasser her på vestlandet.

Jeg er også fristet. Har ventet på offisielt lansering av Renault da jeg prøvekjørte bilen i fjor sommer. Det som er genialt men Chameleon lader at du kan lade fra en fas 230V 16A til trefas 400V 64A. Synes at "ladeinfrastruktur" er bedre enn DC (både Chademo og Chombo). Alle blå og røde industrikontakter rundt om i landet. Og semihurtig (22 kW) som kommer i nye ladestolper.
Mitt problem er at jeg ikke kan lade i fellesgarasjen. Der er det gammelt IT-nett. På jobb er ok. Har testet og der er det TN-nett. Mange Teslaer lade der. Med solid rekkevidde kan jeg lade på jobb alle dager men i helger og nødsituasjoner trenger jeg en semi- eller hurtiglader i nærheten av leiligheten min.

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 08:13
Frister, spesielt med tanke god rekkevidde...
I franske og britiske forum finnes eiers rapporter om 190-220 km rekkevidde. Under noenlunde "normale" kjøreforhold. Gjennomsnittshastighet rundt 30 km/t, litt kupert terreng (mer Danmark lignende), sommerværet, blanding av by- og landskjøring og gode Michelin Energi dekk. Interessant er at AC ikke påvirker rekkevidden i særlig grad. Takket VP. I vinterværet får man ikke den gode effekten fra VP men opptil -5 grader er virkningsgrad akseptabelt.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 08:13
Problemet med at den ikke er så glad i Norsk IT nett må da kunne løses...

Ladet i dag en Zoe fra IT nett. Skal nå lage en betaversjon av opplegget og teste det videre... ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

afo

Jeg ble litt skuffet etter prøvekjøring av denne. Den var soleklart tregest av de jeg har prøvd (leaf, e-up, i3). Bakseteplassen er også veldig dårlig. Jeg er 1.87 og stanget både i sete foran og taket. Kjærsten min på 1.80 gjorde også det..fikk forbrukstall som var høyere enn de andre, rundt 1.8 med vanlig kjøring i by og litt motorvei. Men ladeløsningen liker jeg!

breitling

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 18:32
Ladet i dag en Zoe fra IT nett. Skal nå lage en betaversjon av opplegget og teste det videre... ;)

Dette liker jeg! Hold oss oppdatert... ;D
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

emil

Sitat fra: stefka på lørdag 12. april 2014, klokken 18:02
Nå hadde jeg Zoe i 24 timer og kunne hatt den i hele fire dager som forhandleren foreslo. Er det ingen ellers som er interessert? Han virket nesten desperat å la meg beholde bilen lengre. Golf har solgt i bøtter og spann mens det ser ut som om ingen er interessert i denne flotte bilen.

Har meldt min interesse for prøvekjøring på nettsidene deres, men annet enn en oppfølgingsmail med link til et spørreskjema der jeg ble spurt om noen hadde tatt kontakt har jeg ikke hørt noe. Kan være at de ikke får noen demobil hit på en stund.

breitling

En liten oppsummering av mine tre prøvekjøringer (en i fjor og to nå i april). Har hatt bilen fra en time til en dag. Kjørt ca. 20 mil, både by- og lands vei. Utetemperaturer mellom 0 og 5 varmegrader. Samtlige demo biler er INTENS utstyrs versjon. Alle refleksjoner er ekstremt subjektive og basert på min 2 års erfaring som elbilist pluss en gammel forkjærlighet for Renault biler. Det var umulig å la være til å sammenligne med min nåværende bil; på godt og vondt.

Først negative (eller det jeg misliker, savner; forbedringspotensiale):
1. ingen høyderegulering av førerstolen. Man allikevel finner god stilling takket gode (franske) seter, høyt under taket og rattregulering. Litt dårlig sidestøtte.
2. lysebeige dashbord skaper stor refleks i frontruta når sola skinner. Kunne vært mørkere.
3. ikke delbar bakseterygg.
4. Litt dumt å ha både ryggekamera og parkerings sensorer bak mens ingen sensorer foran. Man ser ikke mye av panseret og snuta er ganske lang.
5. Liten gulvmatte førersida; kunne vært større og bedre tilpasset.
6. Fravær av DAB radio. Med mindre Renault planlegger software oppdatering (om det la seg fikse på den måten?).
7. Rutete innstillinger for valg av ladekabel på skjermen. POIer (ladeplasser) som er lagt i navigasjon (TomTom) er uoversiktlige. Først og fremst pga at de ikke har skilt mellom vanlige shuko med 3,6 kW og kvart-/semi-/hurtigladere med 11/22/45 kW. I 95% tilfeller av jakt på et ladepunkt er man ute etter en rask påfylling. Kunne valgt en annen farge på ikoner for hurtigladere. De selv innrømmer at kart er ganske utdatert mht nye punkter som stadig dukker opp. Heler ikke avklaring med TomTom om hvor ofte kart skal oppdateres. Men de lover utbedringer for kundebiler (som kommer først i juni).
8. Shuko ladekabel med kladd er tilbehør og koster skjorta. 8 tusen!

Så positive eller det jeg liker:
1. Lader! Det er genialt med fleksibel AC-lader fra 2,3 til 45 kW.
2. intuitiv pekeskjerm med masse informasjon. Radio, forbruksdata, programmering av forvarming/kjøling v/lading, avspilling av musikk, telefon via bluetooth, osv. Hadde ikke tid til å teste alle funksjoner.
3. Merkbar mindre regen enn trilling. Deres filosofi er at bilen skal rulle fram og bruke minst mulig energi. Selv om jeg er vant til stor regen likte jeg den nye, men trenger tilvenning.
4. guess-o-meter er ganske nøktern som gir en viss sikkerhet. Jeg har selv lært å "lese" forbruk istedenfor å se på rekkeviddekalkulator i ION.
5. Med litt anstrengelse (Eco-modus og fjærlett høyre fot) klarte jeg å få lavest forbruk på 13,5 kWh/100 km. Det stemmer med rapporter fra Storbritannia og Spania om rekkevidde over 200 km.
6. God støyisolering og fravær av hjulstøy (kjørte både med sommer- og vinterdekk). Michelin har gjort jobben sin med low energy dekk.
7. God bagasjeplass (for de som trenger det). I Golf størrelsen selv om Zoe er 20 cm kortere.
8. Ladepunkt ferdig montert hjemme inkludert i prisen. Kan fort komme opp i 20 tusen. Mulighet for semihurtig  lading hjemme (hvis du har 400V TN-nett). Fullt batteri på 2 timer.
9. Varmepumpe gir nytte. Liten påvirkning på forbruket med klima på eller av. Som alle andre vp holder med god virkningsgrad ned til 5 kuldegrader.

Og noen nøytrale (smak og behag):
1. typisk Renault plassering av CC knapp i konsollen mellom setene.
2. midtarmlene kunne vært standard utstyr.
3. ingen varme i rumpa. Men jeg bruker det ikke.
4. Typisk "elbil fargevalg". Flere nyanser av hvitt, grått og blått. Hva er galt med rødt, gult, grønt, beige, oransje? Men Renault er ikke alene om dette. E-Golf kommer med 2 blå, 2 hvite og dusin grå nyanser.
5. prisen er bra ift Leaf og e-Golf. Plutselig er lille e-Up! overpriset. Håper at det skaper mer konkurranse og presser ytterligere elbilpriser ned.

Som sagt, det er mine refleksjoner men forhåpentligvis kan hjelpe andre som vurderer Zoe som elbil alternativ.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

elektrolux

Sitat fra: breitling på onsdag 16. april 2014, klokken 13:11

3. Merkbar mindre regen enn trilling. Deres filosofi er at bilen skal rulle fram og bruke minst mulig energi. Selv om jeg er vant til stor regen likte jeg den nye, men trenger tilvenning.


Betyr dette 0 regen, lik VW og Think Classic eller lite regen lik Ny software på Think City og VW i D1 stilling?

Hva med regen under bremsing?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stefka

Batterien ble fullt opp både under bremsingen som også under kjøring nedover. Det gjorde at jeg "brukte" for ti kilometer fra Konnerud ned til Drammen bare "en kilometer" av rekkevidden. Jeg har ikke erfaring fa andre elbiler. Men det virket som helt perfekt. Og uten at flyten nedover ble forstyrret.

breitling

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. april 2014, klokken 04:23
Betyr dette 0 regen, lik VW og Think Classic eller lite regen lik Ny software på Think City og VW i D1 stilling?

Hva med regen under bremsing?

Jeg er vant til trilling slik når man slipper gasspedalen regenererer (bremser) mye mer enn vanlig bil (jeg har verken kjørt Think eller e-up!). På Zoe er mindre bremsing ved pedalslipp.Men fortsatt regen når du bremser. Bare en venne sak for min del. Samme skjer når jeg kjører leiebil: bruker første minutter til å bli vant at bilen ikke bremser når jeg slipper gassen!
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

breitling

Sitat fra: emil på tirsdag 15. april 2014, klokken 22:41
Har meldt min interesse for prøvekjøring på nettsidene deres, men annet enn en oppfølgingsmail med link til et spørreskjema der jeg ble spurt om noen hadde tatt kontakt har jeg ikke hørt noe. Kan være at de ikke får noen demobil hit på en stund.

Jeg fikk svar fra Renault men det går raskere hvis du melder interesse hos en Renault forhandler (MotorForum). Da går ikke mange timer før du for respons fra en selger.

Off-topic: det kommer en kontingent med 300 biler til Norge i første uke i juni. En del etter bestilling men fortsatt mange? ledige. Da får du nøkler medio juni. I mellomtiden (hvis du tegner kontrakt) sender de en elektriker for å sjekke ditt anlegg og montere ladeboksen.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

emil

Er vel mest interessert i å kun prøve bilen, ikke kjøpe. Til det er jeg for fornøyd med Leafen. Har også det problemet at jeg har ca 100M mellom hus og parkeringsplass og baserer Leaf-lading på offentlige ladepunkt, hovedsakelig IT-nett...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA