Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde 190km

Startet av elektrolux, mandag 28. april 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

Kjell Leaf

#15
Sitat fra: Mippen på lørdag 12. april 2014, klokken 19:00
Syns subsidier er et dårlig ord i denne saken her. Det handler vel egentlig hvor mye staten ikke tjener når man kjører miljøvennlige biler. Det kan lett oppfattes som at staten betaler, men det er vel mer at de ikke tjener penger (selv om det ikke er helt riktig). Hvis alle biler både elbiler og vanlige biler hadde fulgt samme avgifter, utregning for engangsavgift og mva hadde elbilene blitt mye dyrere. Det er eneste som er sikkert. Nå er avgiftene for miljøbiler snillere og det blir spennende å se hva som skjer fram i tid.
Ingen elbiler får subsidier. Subsidier er penger staten gir fra seg, ikke penger de ikke tar inn, det heter avgiftsfritak/lettelse.
En bonde får subsidier for å kunne leve som gardbruker, han og mellomleddene kan få mer for en vare enn du betaler i butikken.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mircado


Enig med postene over her...

Og subsidie er et svært dårlig og upresist ord. Det betyr juridisk all forskjellsbehandling eller over-/underprising, grovt sagt -- feks er statens innskuddsgaranti på bankkontoer en subsidie av bankene. Å ikke regne inn helsekostnad på dieselavgift er en subsidie av dieselbrukere. Provenytap, dvs tap av forventet inntekt, er mest korrekt, eller altså, så enkelt: avgiftsfritak. Men man regner fort helt feil her også, som electrolux skriver...



--
Think City Zebra

elektrolux

Skal slik jurnalistikk regjere kan enkelte føle seg som snyltere i samfunnet og heller kjøpe en en stor og tung Diesel SUV.

Tenk deg der står en buddy utenfor huset, og en arbeidsledig kommer forbi og tenker. Hadde han der hatt en SUV kunne jeg fått mer i trygd.  ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kjell Leaf

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 18:29
Skal slik jurnalistikk regjere kan enkelte føle seg som snyltere i samfunnet og heller kjøpe en en stor og tung Diesel SUV.

Tenk deg der står en buddy utenfor huset, og en arbeidsledig kommer forbi og tenker. Hadde han der hatt en SUV kunne jeg fått mer i trygd.  ::)
;D ;D ;D ;D Den er fin ;D ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

timingbeltkiller

#19
Statens tapte bilinntekter pga elbilene er summen av høyst forskjellige personlige valg som bilkunder. En grov måte å regne på er å se på økningen av totalbeløpet foregående tiår og forlenge kurven noen år framover.
Viser denne X% årlig økning og virkelig økning blir 3/4 X, blir 1/4 X beløpet staten går glipp av.

Endrer tidene seg vesentlig, eksempelvis med høyere arbeidsledighet og lavere reallønnsforbedring, klarer sikkert SSB å korrigere for dette.

Så kan det være utgifter til helsevesenet o.a. minker og må trekkes fra i bruttoen.

Elbilen er eneste området hvor staten ikke bare prater, men gjør noe for miljøet. Muligens er PR-verdien her så stor at elbilfordelene består for å skjule at på alle andre miljøområder er Norges politikk i praksis:
"Not In My Backyard".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA