Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde 190km

Startet av elektrolux, mandag 28. april 2014, klokken 19:40

« forrige - neste »

elektrolux

Finansavisen har i dagens utgave regnet hva en tilsvarende fossilbil med tilsvarende vekt og kraft ville hatt i avgifter og kommet fram til følgende:

Vi kan lese at hver Leaf som selges koster staten 168000 kr i subsidier, og hver Tesla S koster staten 706 000 kr i subsidier. De bruker ikke tapte avgiftskroner så vi må gå ut fra at penger bytter eiere.

Ved å bruke tabellen nedenfor har jeg funnet ut at e-Up vår koster staten 97000 kr, noe jeg finner meget underlig all den tiden jag har betalt 200 000 kr for bilen, og kunne kjøpt en tilsvarende fossilvariant for kr ca 140 000 kr. Betyr dette at den til 140 000 kr koster ca 40 000 kr uten avgifter??

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

VW e-Up! er vel den enkleste bilen å regne avgiftssubsidier på, sammen med Ford Focus. e-Up! tilsvarer sånn ca en High Up! med noe ekstrautstyr, til ca 180.000 kroner.

e-Up!:

Engangsavgift: 50.500 kr
MVA: 25.500 kr
Bompenger: 11.500 kr (5 år, 2300 kr/år)
Årsavgift: 12.500 kr (5 år, 2500 kr/år)
Avgifter på bensin/diesel kan man i utgangspunktet se bort i fra, da man ikke skal betale avgifter på noe man ikke kjøper. Om man regner med dette ville dette havne på rundt 30.000 kr over 200.000 km.

Totalt: 100.000 kroner

De bommer nok mer grovt når det gjelder Model S, av den enkle grunn at det ikke finnes noen tilsvarende bil. Tidligere har jeg regnet ut at Model S medfører 200-400.000 tapte avgiftskroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Mippen

#2
Det er ikke så lett å regne ut model s. For å finne ut hvor mye må man vel ta utgangspunkt i vekt og effekt, pris før avgifter og minus co2 og nox.

toll.no sin kalkulator. lagt inn 10 som verdi for co2 og nox siden den ikke godtok uten.

Beregning 
Merverdiavgift:   157 500,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   198 159,00
Avgift for motoreffekt:   325 680,00
Avgift for CO2:   -84 955,00
Avgift for NOx:   461,40
Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:   439 345,40
Bruksfradrag (0%):   0,00
Totalt i engangsavgift:   439 345,00
Vrakpantavgift:   2 400,00
Totalt i avgifter:   599 245,00
Totalpris for dette kjøretøyet inkludert avgifter:   1 229 245,00
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Subsidie? Hurra! Hvor kan jeg få utbetalt mine 1,4 millioner? Dvs. det som står i tabellen at jeg skal motta i subsidie? Har allerede sagt opp abonnementet på Kapital pga Hegnars vrangforestillinger.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. april 2014, klokken 13:47
Det er ikke så lett å regne ut model s. For å finne ut hvor mye må man vel ta utgangspunkt i vekt og effekt, pris før avgifter og minus co2 og nox.

toll.no sin kalkulator. lagt inn 10 som verdi for co2 og nox siden den ikke godtok uten.

Beregning 
Merverdiavgift:   157 500,00
Engangsavgift:
Avgift for egenvekt:   198 159,00
Avgift for motoreffekt:   325 680,00

Og for å få til det må du se bort fra en god del ting:

- Biler med elmotor betaler ikke hk-avgift for elmotor (gjelder for tiden hybrider)
- Biler med batteri får 15% fradrag i vekt (gjelder for tiden hybrider)
- Tesla har 69kW motoreffekt oppgitt i typegodkjenningen. Hvordan skal man kunne bruke noe annet?

At elbiler skal betale hk-avgift for elmotor mens hybrider (f.eks BMW i3 REX eller Opel Ampera) slipper har jeg liten tro på gitt. Da kan man jo sette inn en mikro-bensinmotor på 0,1kW og slippe hundretusener i avgift. Og må alle betale hk-avgift blir alle hybridene uselgelige over natten.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Disse regnestykkene er en studie i hypoteser...
Hvorfor ikke regne ut hvor mye en flaske Imsdal kildevann hadde kostet hvis den hadde vært Vodka ??!!??
Avgifter avspeiler det hvilken retning politikerne vil at samfunnet skal ta. Derfor har vi avgifter på tobakk og alkohol, derfor har vi IKKE avgifter på elbiler. Nå driver Stoltenberg misjonsvirkssomhet på det klimavennlige ved denne avgiftspolitikken. Hadde vært bedre om avisene hadde konsentrert seg om hva det EGENTLIG handler om..
Bortsett fra elbilpolitikken, står det utrolig dårlig til med Norsk klimapolitikk !
http://www.tu.no/meninger/2014/04/10/-norsk-klimapolitikk-er-en-bloff
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Mippen

Mulig det, men jeg tok utgangspunktet hvis alle biler hadde blitt behandlet likt. Hvis de skal innføre fulle avgifter på en elbil så må de vel regne med det bilen faktisk yter maks som på en bensin/dieselbil? En p85 har 421hk maks effekt i følge Tesla. Nå er jo avgiftene snille med bensin og hybrid biler, men i framtiden er det ikke sikkert de får fradrag i vekt på grunn av batterier eller elmotor.

Jeg er ikke for at de skal gjøre det slik. Jeg ønsker naturligvis at elbiler skal bli behandlet snillere. Jeg tar worst case scenario inforhold til hva avgiftene faktisk kunne ha vært dersom alle fordelene forsvant. Da er det vel vekt, effekt, utslipp og pris som ligger til grunn for avgifter og mva.  Hvilken modell de kommer til å bruke etter 2017 er det ikke noen som vet.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. april 2014, klokken 15:28
Jeg er ikke for at de skal gjøre det slik. Jeg ønsker naturligvis at elbiler skal bli behandlet snillere. Jeg tar worst case scenario inforhold til hva avgiftene faktisk kunne ha vært dersom alle fordelene forsvant. Da er det vel vekt, effekt, utslipp og pris som ligger til grunn for avgifter og mva.  Hvilken modell de kommer til å bruke etter 2017 er det ikke noen som vet.

Siden vi har forpliktet oss til å oppnå EUs mål om maks 95g CO2/km for hele nybilsalget i snitt innen 2021 er det null sjanse for at hybrider og elbiler må betale full "fossil-avgift". Regjeringen har dessuten et enda høyere mål om 85g innen 2020. Begge disse målene er bortimot umulig å oppnå uten en stor andel hybrider og nullutslippsbiler.

I mars lå vi på 101g, med >20% elbilandel...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mircado


Det korrekte er å regne substitusjon, siden penger ikke kommer fra tomme lufta. Det er også slik Finansdepartementet og dets etater regner, samt økonomiske fagfolk ellers.

Dvs utgangspunkt er at kjøper alltid betaler like mye, men får forskjellige ting. Sammenligning er altså med en bil til samme pris man forventer kjøper ville kjøpt istedet, feks en BMW eller Passat. Så bytter man ut grove, lett beregnbare komponenter som batterivekt mot motorvekt, men ikke finregning. Så får man det som regnes som provenytap for staten i budsjett og regnskap. De bruker å være noenlunde realistiske, om enn aldri perfekte.

Finansdept har mer koll på det, og man bør heller bruke deres tall. De er også offentlige.
--
Think City Zebra

elektrolux

Selv hadde jeg aldri kjøpt en fossil bil i stedet for e-Up. Alternativet mitt ville vært å ikke kjøpt bil i det hele tatt, og heller brukt en av de andre 15-16 elbilene jeg allerede har der e-Up nå brukes.

Dermed blir vel jeg en ikke utgift for staten, da de uansett ikke ville fått inn moms, bensinavgift bompenger etc?

Selger jeg så en av Think Classic til en annen i stedet for å skrote den kan det jo hende subsidiene fra e-Up en blir overført til denne. altså koster det staten 100 000 kr om jeg selger en Think Classic i stedet for å skrote den.

Glad jeg ikke er økonom, for dette begynner å bli komplisert.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

02jan

Så en som kjøper ny dieselbil med type 120g CO2  , som f.eks har 70.000 i engangsavgift, er subsidiert av en som kjøper en bensin V8 bil med 300g CO2 med 500.000 kr i avgift.  ?   

Også Urettferdig at en med økonomisk dieselmaskin skal betale mindre pr. Mil enn en med gammel bensin  bil ?

For min del betaler jeg 300k for ny bmw (i3) , med ekstra avgift , ville alternativet mitt være å kjøre min gamle 300 CO2  bil noen ekstra år, eller kjøpt en 2005-2007 dieselbil til ca 100-150k ,som pendlerbil de neste 10 år.



Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

Mippen

Syns subsidier er et dårlig ord i denne saken her. Det handler vel egentlig hvor mye staten ikke tjener når man kjører miljøvennlige biler. Det kan lett oppfattes som at staten betaler, men det er vel mer at de ikke tjener penger (selv om det ikke er helt riktig). Hvis alle biler både elbiler og vanlige biler hadde fulgt samme avgifter, utregning for engangsavgift og mva hadde elbilene blitt mye dyrere. Det er eneste som er sikkert. Nå er avgiftene for miljøbiler snillere og det blir spennende å se hva som skjer fram i tid.
Fremtiden er elektrisk.

OddB

Dette handler kort og godt om klimapolitikk. Aldri har det vel vært en så tverrpolitisk enighet om en sak.
Regn heller ut hva kostnaden for samfunnet vil være om 100 år hvis vi ikke kutter klimautslippene nå. Det er mer matnyttig og relevant.
Og til dere som er bekymret for avgiftsnivået på elbilbruken. Det vil bli mer og mer lønnsomt å kjøre miljøvennlig.
At det vil komme reguleringer av bilbruk generelt i storbyene, mot kollektivtrafikk, er en annen sak.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Birger

La El-bil foreningen ta seg av dette.

Hegnar fremstår for meg mer og mer som en komplett idiot.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Mippen

Sitat fra: OddB på søndag 13. april 2014, klokken 00:23
Dette handler kort og godt om klimapolitikk. Aldri har det vel vært en så tverrpolitisk enighet om en sak.
Regn heller ut hva kostnaden for samfunnet vil være om 100 år hvis vi ikke kutter klimautslippene nå. Det er mer matnyttig og relevant.
Og til dere som er bekymret for avgiftsnivået på elbilbruken. Det vil bli mer og mer lønnsomt å kjøre miljøvennlig.
At det vil komme reguleringer av bilbruk generelt i storbyene, mot kollektivtrafikk, er en annen sak.

Det er helt sant. Det vil koste samfunnet mye mer dersom det ikke satses på miljøtiltak. Syns likevel det er spennende å se eksempel på hva en elbil kunne ha kostet dersom det ikke var fordeler i forhold til fossile biler.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA