Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hente bil i Trondheim og kjøre til Tromsø!

Startet av elbilgeir, mandag 28. april 2014, klokken 18:39

« forrige - neste »

Knotten

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 16. april 2014, klokken 09:54

Ved  "kick down" overstyrer du hastighetsbegrenserern.

Takk, greit å vite.

Hadde man kunnet sette cc som fulgte fartsgrensene i kartet kunne dette vert noe... ::)
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

cra

Sitat fra: Knotten på fredag 18. april 2014, klokken 06:55
Hadde man kunnet sette cc som fulgte fartsgrensene i kartet kunne dette vert noe... ::)

Med de "oppdaterte" kartene hadde det sikkert ikke ført til hverken frustrasjon blandt andre trafikanter eller potensielle øter, nei..... ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Electra

Er ikke Carwings et "online" system? ;)
Kan både sende og ta imot info/comandoer, ref. Bla Tlf. Styring.
I 2014, når Carwings er inkludert i prisen (5år?), burde vel kartene ha oppdatert seg automatisk. Bare en enkel tanke... :)

tomrh

Unnskyld "dumme" spørsmål her, er ny med brukt Leaf, men det kommer vel kartoppdateringer av navi selv om det er tregt ja? Er oppdateringene automatiske? Er de gratis? I så fall hvor lenge? Er litt lei av å følge E6 utpå jordet nord for Stjørdal og få varsler fra fotobokser som forlengst er tatt ned...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på mandag 02. juni 2014, klokken 15:11
Unnskyld "dumme" spørsmål her, er ny med brukt Leaf, men det kommer vel kartoppdateringer av navi selv om det er tregt ja? Er oppdateringene automatiske? Er de gratis? I så fall hvor lenge? Er litt lei av å følge E6 utpå jordet nord for Stjørdal og få varsler fra fotobokser som forlengst er tatt ned...

Så vidt jeg veit er de langt fra gratis, men koster langt mer enn en ny flyttbar enhet koster på elkjøp.  >:(  Jeg har i alle fall ikke tenkt å betale for oppdatering (og har ikke fått noen på service så langt), så den dagen behovet oppstår kjøper jeg heller en TomTom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

knnygar

Var vel oppe for ei stund sidan.
Kostar vel nokre tusen for oppdatering med ein del års mellomrom.
Er som sagt mykje billegare å gå på Elkjøp e.l. å kjøpe ny GPS :-(
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Knotten

Nokså uenig med de to siste 'talere', det er da for dumt å kjøre rundt med TomTom el. lignende, med enda mer ledningsstyr når bilen har innebygd navi, eller?  :o
Jeg er villig til å betale 'litt' ekstra for det, om vi er mange nok som krever en spiselig oppgraderingspris, så kanskje selv Nissan er villig til å høre..?

Ja, jeg vet jeg er dum og naiv.. :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

kjbu

Får håpe det blir en egen Leaf-tråd på gpsunderground.com etter hvert
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

cra

Sitat fra: Knotten på tirsdag 03. juni 2014, klokken 11:10
Nokså uenig med de to siste 'talere', det er da for dumt å kjøre rundt med TomTom el. lignende, med enda mer ledningsstyr når bilen har innebygd navi, eller?  :o

Det er jeg forsåvidt enig i, men som sunnmøring er jeg nesten forpliktet til å si at (jeg synes) det er enda dummere å kaste penger ut vinduet på kostbare oppdateringer av et produkt som (etter min mening) er mye dårligere. ;)

Nå brukes ikke GPS'en i vår Leaf noe særlig, da den kun brukes innenfor et geografisk område vi kjenner ganske godt, så da er det i alle fall meget uaktuelt med flere tusen i oppdatering. Det eneste som irriterte meg var masing om fotobokser som for lengst er fjernet, men etter at jeg fant ut hvordan jeg slår av det gnålet er det greit.

Et par hundrelapper er så langt som jeg er villig til å strekke meg for oppdatering av kartet i Leaf'en.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Jeg tror Google Maps stort sett overgår de utdaterte kartene i Leafen, så et alternativ er en mobilholder til noe hundrelaper eller et billigt nettbrett. Ulempen med nettbrett er at de enten må ha dedikert 3G (koster) eller må bruke mobiltelefonen (mas å skru på deling).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

knnygar

Sitat fra: cra på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:17

Et par hundrelapper er så langt som jeg er villig til å strekke meg for oppdatering av kartet i Leaf'en.

Enig!
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Kvikken

Det er bare bilbransjen som er frekke nok til å ta betalt for slike oppdateringer som for andre dingser er en selvfølge.

Truls

Veldig steinalder fra Nissan sin side, men ikke nødvendig å kjøpe egen dings. Det finnes div apper som gjør jobben på mobilen, Waze er min favoritt, godt oppdatert av brukerne, fotoboksvarsling og gode forslag til alternative ruter ved mye trafikk. Jo flere som bruker appen jo mer nøyaktig blir den.
Ford Ranger Electric 1999
Nissan Leaf 2018

leaf-newbe

Sitat fra: kjbu på tirsdag 03. juni 2014, klokken 12:20
Får håpe det blir en egen Leaf-tråd på gpsunderground.com etter hvert

selv om nav i leafen er for fosil å regne i den tekniske verden så er den litt for ny.
hadde de brukt navteq vesjonen som peugeot bruker i en del biler hadde det vært enkelt å oppdatere kart på leafen. problemet er at det ikke er å oppdrive noe publik løsning slik at en kan lese (mounte) sd kortet til leafen i en pc. og da er det litt vanskelig. opplegget deres er at du må gi fra deg 3 "nummer" fra din navenhet så lager de et nytt og oppdatert sd kort i bytte mot en god slant penger (ca 1500-2000 nok)
regner med at om du kjøper nytt kart så får du ny og oppdatert saftykamera liste med på kjøpet. men du kan også kjøpe/abonere på saftykamera liste.
mulig saftykamera lista kan oppdateres via en usbpenn på leafen slik det er mulig på en del andre nissan. må i såfall bruke et eget prog på pc for å overføre/klargjøre usbpenn.
har ikke kommet over noen gratis løsing til leaf ennå.

har også en peugeot med navteq navigasjon og den oppdaterer jeg firmware og kart og saftykamera liste opptil flere ganger i året. men navteq er uansett alt for trege samenlignet med garmin og tomtom etc...

de har i alle fall lagt en del jobb i å gjøre det vanskelig for folk å oppdatere selv.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

smaug01

Leafen bruker Navteq navigasjon iflg instruksjonsboken.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA