Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av Jejl, mandag 28. april 2014, klokken 17:52

« forrige - neste »

Jejl

Har hatt bilen i 7 mnd nå og har ladet kun en gang til 100% for moro skyld. Ellers til maks 80-90%. Har aldri hatt under 20% restkapasitet, så vi trenger egentlig aldri lade til 100%, men er det bra for batteriet?

Muffinman


Amper

Du bør begrunne det svaret... jeg minnes å ha lest det motsatte andre steder...   
P85D :o)

KaiRK

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

sn0le

Visstnok er det bra, men det er ikke noe Tesla har sagt.
Ifølge denne linken så blir batteriet balansert bedre om man innimellom lader helt opp.
http://www.teslamotors.com/forum/forums/rules-model-s-road-tripping

Men som de skriver, lader du helt opp så bør ikke bilen stå med 100% lenge.

Det med balansert lading kjenner jeg igjen fra LiPo-celler i RC.
En batteripakke til helikopteret mitt består av 3 stk seriekoblede LiPo-celler.
Laderen har ledninger til hoved-pluss og hoved-minus.
Her pøses strømmen inn.
Men for å sørge for at alle 3 cellene har lik spenning så er det også ledninger fra laderen til punktene mellom cellene. Ved hjelp av disse ledningene så kan laderen enten tappe en celle eller fylle på ekstra slik at alle cellene får lik spenning.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Porsgrunn

Ja du vill få balansert cellene bedre ved å lade og tømme de helt. Men for at det skal kalles sundt eller nødvendig så må det vel være for at en ubalanse på noen mili eller centivolt har bedtydning for batteriene, det har det vel ikke.

MyTess

Står også på salto sine sider at det er sunt med full lading, omtrent en gang i uka for å balansere batteriet

Havebigfun

Sitat fra: MyTess på lørdag 12. april 2014, klokken 17:31
Står også på salto sine sider at det er sunt med full lading, omtrent en gang i uka for å balansere batteriet
En gang i uken er vel et dårlig og uspesifikk råd. Det bør relateres til kjørelengden hvor ofte man bør rebalansere.
Kjører man 60 k km i året er det muligens greit, kjører man 8 k blir det alt for hyppig. Hos meg går det en del uker med lite/ingen kjøring- da holder det vel med topplading annenhver måned.

Muffinman

Sitat fra: KaiRK på lørdag 12. april 2014, klokken 16:44
Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. april 2014, klokken 09:03
Ja, det er faktisk veldig bra for batteriet :)

Lade til 100% er vel ikke bra for batteriet?
Stemmer. Å holde seg på moderat SOC er bra for batteriet.

Chlangum

Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. april 2014, klokken 20:02
Sitat fra: KaiRK på lørdag 12. april 2014, klokken 16:44
Sitat fra: Muffinman på lørdag 12. april 2014, klokken 09:03
Ja, det er faktisk veldig bra for batteriet :)

Lade til 100% er vel ikke bra for batteriet?
Stemmer. Å holde seg på moderat SOC er bra for batteriet.

Okey, er vi enig med oss selv nå da?  ;)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

sigurdi

#10
@Muffinman

Enig i alt i dag, bør tipse kona at nå er tida til å spørre om hjelp til vår rengjøringa. :-)
Er påskeferien i full gang, eller bare at det er helg og kan være ute og kjøre model S hele dagen. he he

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Muffinman

Sitat fra: Jejl på lørdag 12. april 2014, klokken 08:24
Har hatt bilen i 7 mnd nå og har ladet kun en gang til 100% for moro skyld. Ellers til maks 80-90%. Har aldri hatt under 20% restkapasitet, så vi trenger egentlig aldri lade til 100%, men er det bra for batteriet?
SitatJa, det er faktisk veldig bra for batteriet :)

Hvordan kunne dette forstås til at det er bra for batteriet å lade maks? Her svarer jeg selvfølgelig på at det er trådstarters bruksmønster som er bra.

Chlangum

#12
@Muffinman

Hehe, ser det nå når jeg leser gjennom det en gang til.
Tror vi gikk på en smell med at vi trodde du svarte utifra hva som står i "emne/trådstart"

I hvert fall gjorde jeg det  ::)
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Cowboystrekk

Lad full når du trenger det, hold ellers SOC rundt 40-60% :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Espen Hugaas Andersen

Man må skille litt på hva som er best for battericellene og hva som er best for batteripakken.

For battericellene er det best å holde seg i området 40-50% SOC. For batteripakken er det best å innimellom få balansert batteripakken. Dette gjøres for at man skal ha mest mulig kapasitet tilgjengelig.

Om man f.eks har en batteripakke på 100 celler i serie, der 99 celler er ladet til 80%, og en celle er ladet til 40%, så vil utlading av denne batteripakken stoppes når den ene cellen når 0%, og de andre 99 cellene vil være på ~40%. Den ene ubalanserte cellen hindrer deg altså fra å få tilgang på ~40% av kapasiteten. Det balanseringen gjør er å få alle hundre cellene opp på 100%, så har du igjen all kapasitet tilgjengelig.

Dette er ett litt ekstremt tilfelle, men om man aldri balanserer batteripakken vil cellene sakte men sikkert komme mer og mer i utakt, og tilgjengelig kapasitet vil bli mindre og mindre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA