Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva av kabler må bestilles? Hva er et 'must'?

Startet av BauDemo, mandag 28. april 2014, klokken 12:35

« forrige - neste »

BauDemo

I have this new (to me at least) design of a charging cable that came with 2014 Peugeot Ion.
How do I switch from 8A to 14A charging current?
Apart from the manual stop button there are no other visible buttons.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

svingen

#1
You need a spesial power core to activate 14, if you have a magnet to the core when you put it in the wall socket it will fool it and enable 14 have i read :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

BauDemo

interesting - I am not sure I understand "core" - should the magnet be close to the box, or close to the shuko plug?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

pwb

I use a litle magnet from magnetix toys and it works :-) The magnet dont need to be in place after it has detected that its there. As long as the conntact is in the wall its on 14A, you can take out the charger from the car and its still 14A when you put it back in the car.

smedus

Here is a picture enclosed of a modified 1-to-3 wall adapter where the small magnet is included to switch from 8A to 14A on the charger for Ion / C-zero / iMiev The magnet is from Clas Ohlson. The hole drilled is 10mm.

TB

Sitat fra: smedus på søndag 21. februar 2016, klokken 17:19
Here is a picture enclosed of a modified 1-to-3 wall adapter where the small magnet is included to switch from 8A to 14A on the charger for Ion / C-zero / iMiev The magnet is from Clas Ohlson. The hole drilled is 10mm.
Is the 1-to-3 wall adapter earthed for the Schuko socket? As there is two europlug sockets there this adapter is designed for indoor / dry environment. Not recommended for outdoor use at 14A?

Below is an example of an outdoor Green'up schuco socket with the needed magnet. Unfortunately, these are expensive as I guess they are produced and sold in small quantities:
http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

#7
Here is the easy and safe metode to set charging current on theese cables.

Simply attach a magnet with tape as shown here: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25833.0.html

Plug has a temperature sensor, so if charging is interupted, remove magnet for 8A charging, ore use annother socket.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

andy76

Sitat fra: smedus på søndag 21. februar 2016, klokken 17:19
Here is a picture enclosed of a modified 1-to-3 wall adapter where the small magnet is included to switch from 8A to 14A on the charger for Ion / C-zero / iMiev The magnet is from Clas Ohlson. The hole drilled is 10mm.

Do you/anyone have the magnet article number from Clas Ohlson?
Peugeot Ion 2015

Salt-Hv27

--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

65lars

#10
Hei Salt-Hv27,

Takk for lenken!
Sitat fra: Salt-Hv27 på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:43
Magnets are also abundandtly available from Geosport.no

Men som en med-"newbie" her, som også har kjøpt (enda ikke levert) en ny C-Zero...

Er veldig nyskjerrig mht. signaturen din, og det med "3 kW solcelleanlegg på taket" - siden har diskutert dette med mange. Dvs - hvorfor kommer ikke disse bilene med solcellanlegg innebygget i taket?

Og dersom du har et slikt anlegg montert på din C-Zero - hvordan funker det?
Er der egne emner for slike ting på dette forumet?
Trilling, bestilt KIA

jkirkebo

Sitat fra: 65lars på tirsdag 01. mars 2016, klokken 14:52
Hei Salt-Hv27,

Takk for lenken!
Sitat fra: Salt-Hv27 på tirsdag 01. mars 2016, klokken 12:43
Magnets are also abundandtly available from Geosport.no

Men som en med-"newbie" her, som også har kjøpt (enda ikke levert) en ny C-Zero...

Er veldig nyskjerrig mht. signaturen din, og det med "3 kW solcelleanlegg på taket" - siden har diskutert dette med mange. Dvs - hvorfor kommer ikke disse bilene med solcellanlegg innebygget i taket?

Og dersom du har et slikt anlegg montert på din C-Zero - hvordan funker det?
Er der egne emner for slike ting på dette forumet?


Fordi man kanskje får ut noe sånt som 100W fra et solcellepanel på taket av bilen. Det monner ikke. Et 3kW anlegg er nok garantert montert på taket av huset ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

65lars

Ok, jkirkebo, I "get it."   Kanskje.

Men om sommeren, kommer jeg til å bruke sykkelen, mer enn bilen. 
En "vaklende" el-sykkel nå.

Og dersom bilen står parkert, flere dager i uken, i pent vær m/sol - hvorfor "i all verden" har man ikke innebyggede solceller i taket der, som sakte (men sikkert) kan lade opp batteriet  der.
Det var vel egentlig det jeg lurte på.

Og PS - lenken til disse magnetene er:  http://www.gfh.no/geosport/?ec_store=magneter

Tror ikke jeg trenger å kjøpe der, siden jeg har skrudd fra hverandre x antall harddisker, tatt ut magnetene.  Utrolig sterke! ;D
Trilling, bestilt KIA

TB

Sitat fra: 65lars på torsdag 03. mars 2016, klokken 15:28
Og dersom bilen står parkert, flere dager i uken, i pent vær m/sol - hvorfor "i all verden" har man ikke innebyggede solceller i taket der, som sakte (men sikkert) kan lade opp batteriet  der.
Det var vel egentlig det jeg lurte på.
Tja - det vil mulig bli aktuelt med innebygde solceller når ulempene og kostnaden oppveg fordelen. Bilindustrien er ikkje kjent for å endre seg så raskt - skjer normalt fyrst når konkurrenter har noko "folket" vil kjøpe - eller pga. krav frå myndigheiter.

Om solceller på taket gir produsenten fordelar (t.d. slik som hybrid idag, der "alle" skal lage bilar med 20-30 km rekkevidde..) kan det fort dukke opp.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

65lars

 :)
Takk skal du ha, TB.
Jeg er bare "fotgjenger-interessert" i alt dette - for det meste nytt for meg.
Så akkurat en ganske strøken 2012 Leaf på Finn, med et lite solcellepanel på seg:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72085141

Lars
(som venter spent på sin C-Zero - dvs - at papirarbeid går igjennom.
Bilen står jo allerede registrert på meg, iflg. 2282 :-)  )
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA