Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: E18: Sørlandet-Vestfold

Startet av TW838, mandag 28. april 2014, klokken 12:33

« forrige - neste »

TW838

Noen som har vært innom den nye 22kW ladestasjonen på Amfi Orkanger og testet om den fungerer?

Jeg skulle lade med 32A-blå hjemme i natt, men får bare feilmelding og rødt lys. 13A-svart fungerer bare den ene veien, men blir alt for sakte for fulladet bil innen i morgen... Tesla support mener det kan være jordfeil her en plass. Er dette noe el-selskapet må sjekke ut eller må jeg ringe en elektriker?
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Muffinman

#1
Feil på den for to uker siden, meldte fra til Fortum, nytt forsøk denne uka. Begge uttak utkoblet. Mailet til senteret i dag, og de hadde fått beskjed fra leverandøren om at den nå var i orden.

Ville ikke stolt på denne til noe annet enn "kjekt å ha". Evpower har også en stasjon på Orkanger som kan åpnes med SMS. Koster vel 115 kr tror jeg.

Burde bygget en superlader i nærheten av Orkanger. Det er jo et knutepunkt.

TW838

Takk for info!
Jeg mangler vel ca. 100km i batteriet når vi drar herfra i morges. Så egentlig trenger jeg den på Orkanger til litt mer enn bare 'kjekt å ha'. Vel, jeg får prøve den på Amfi først...

Om den andre på Orkanger (Evpower) har jeg så langt bare hørt at SMS åpning ikke fungerte for 22kW uttaket. Har du testet det?
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Muffinman

Nei, ikke testet den. Men det var vel en uheldig herremann her på forumet som gjorde et mislykket forsøk for noen måneder siden. Jeg forventer dog at det er fikset nå, det blir ikke rare intektene om den ikke funker.

Den på Amfi startes og stoppes med SMS forresten. Instruksjoner på boksen.

TW838

Staar paa Amfi naa og lader med 3~26A. Dagen er reddet. :)
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Muffinman

Fint at du melder tilbake. Denne blir kjekk å finne når det skal gjøres dagstur mellom Averøy og Trondheim uten opphold sistnevnte sted. Tar handelen på Amfi på hjemtur mens bilen får en skvett, så er dagen berget :)

TW838

Flere erfaringer i dag:
Tilbake paa Amfi Orkanger, ankomst med rodt lys pa stolpe A og feilmelding 'ERROR MCB'. Hvit lys paa B og melding 'Starting', men det var ingen annen elbil i naerheten... Jeg provde flere ganger aa plugge inn, baade i bilen og stolpen, samt aa sende Start og Stopp meldinger, men fikk ingen strom.

Til slutt ringte jeg servicenummeret og fikk faktisk tak i en svensktalende dame. Et kvarter, flere tilkoblingsforsok og to restart av ladestolpen senere kom endelig meldingen 'Charging'! :) Flott at Fortum stiller opp paa forste paaskedag! Samtidig er det synd at slikt utstyr ikke fungerer 100% slik at man kunne stole paa det...

Det kan ogsaa nevnes at ladeplassene ikke er merket veldig godt. Forrige lordag var det bare flaks at jeg fikk plass ved ladestolpen blant fossilbilene som ogsaa parkerte paa elbilplassene...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

Muffinman

#7
100% ute av funksjon de gangene jeg har prøvd så langt. Og du er vel nede på 50% etter dette forsøket - under tvil siden det ikke funket med det samme. Det er ikke god statistikk.

Muffinman

De siste par ukene har jeg hatt et par stopp på Orkanger, og har for sportens skyld testet denne ladestasjonen. Begge gangene var det ene uttaket rødt og ute av funksjon, men kunne greit starte og stoppe lading fra det andre uttaket.

I dag var det ene uttaket fremdeles rødt, mens det andre var grønt slik som de siste gangene. Fikk ikke startet lading, lyset gikk fra grønt til blått og lading startet aldri. Stolpen kvitterte "stopp" via SMS, men blått lys bestod. Support fikk ikke kontakt med stolpen.

Hvor vanskelig kan det egentlig være å drifte et slik uttak? Ikke veldig fristende å bli kunde på Fortum sine betalingsløsninger hvis oppetiden er lik den på Orkanger ihvertfall...

OddB

Det største problemet med 22kW ladere til de kommersielle ...er betalingsordningen... :P
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Tja, Grønn Kontakt har gjort mye riktig med sin løsning ihvertfall. Betaler en femtilapp for rfid-kortet, og deretter ingen verdens ting før man lader et sted. Etterfaktureres, og fornuftig priset. Men slik shit som stasjonen denne tråden omhandler har ingen grunn til å eksistere. Om den er for at kundene til senteret skal få en halvtimes påfyll når de er innom for å handle må jo det være rettet mot de som faktisk trenger den skvetten. Og når det er noe feil med den det meste av tiden er den jo ubrukelig til det formålet. Å bruke tid for å få en femmer med gratis strøm om den tilfeldigvis virker er det vel neppe noen som gjør om man ikke trenger det.

Det rareste er at den svenske damen på support ikke visste noe om at det hadde vært mye feil på stolpen til tross for at jeg personlig hadde feilmeldt to ganger til en, ja nettopp, en svensk dame på support - og varslet senterledelsen om at tilbudet ikke fungerte.

RaBalder

#11
Det er i slike tilfeller man begynner å skjønne hvilken ufattelig fordel Tesla har med sine superladere  ;D

Har man en Tesla er det bare å plugge inn. Også vente litt (~30minutter). Ingenting mer.





Ble kasteball her om dagen jeg skulle forsøke meg på en ladestolpe et annet sted.

  • Koblet til type2-kabel. Sendte SMS for å starte lading. Ingen strøm.
  • Ringte support-telefonen, men hun svenske dama hadde bare kontroll på betalings-løsningen.
  • For å få vite hvorfor jeg ikke fikk strøm på Type2-uttaket, måtte jeg ringe noen andre.
  • Da gav jeg opp den stolpen. Og sansynligvis kommer jeg aldri til å teste den igjen.....

Tror ikke dem har råd til å dele ut negative ladeopplevelser til så altfor mange av sine potensielle kunder.

Charge and Drive

Vi kan bare beklage de problemene dere har opplevd med denne laderen. Vi er klar over problemene og den vil bli byttet ut med en lader av et annet fabrikat i løpet noen uker.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Leif1

Prøvde den skrotkassen jeg også i dag. Sendte sms. Begge sider av den sa noe om preparing to charge, men leverte ikke strøm.

Forøvrig var begge parkeringsplasser der opptatt av fossiler da jeg kom.
Konvertitt fra S til X

OddB

Er det ikke vanlig at eierne henger opp en lapp med "I ustand" i slike tilfeller ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA