Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: rated range ved maks lading

Startet av jakoys, mandag 28. april 2014, klokken 00:06

« forrige - neste »

afitch80

Sitat fra: cra på mandag 28. april 2014, klokken 10:11
Sitat fra: afitch80 på søndag 27. april 2014, klokken 05:23

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 26. april 2014, klokken 21:34
Ergo er skei det perfekte stedet mellom Bergen - Ålesund
Ja, er bare tullete å kjøre via Aurland når man skal Bergen - Ålesund. Så synes ikke det er så nært. For det er to forskjellige ruter. Så my guess er at det kommer en SC i de traktene.

Vi er (minst) to som har fått "bekreftet" fra Tesla (mailet til superchargers@) at det kommer superlader i området Skei/Førde eller deromkring. Ingen ting konkret på lokasjon eller tid, men det var vel sagt i løpet av "første halvår" i år. :)

Veldig bra, veldig bra! :D
Før amerikansk, nå tysk.

RaBalder

Sitat fra: Car-El på søndag 27. april 2014, klokken 23:28
@fortoggale

Hvor har du det fra at Tesla setter av 16k for hver bil?   Den representanten jeg pratet med i august i fjor sa 12k8 pr. bil, som var den prisen for å få SC i S60. Nå er den 13k8 pr. bil for å få SC i S60. Så jeg tror at det litt mindre enn 13k8 pr. bil som går til å sette opp SC.

Men mitt spørsmål er: Hva med hullet mellom Tromsø og Trondheim? Heller hva med hullet i nord Sverige? Eller hele hullet Finnland? Eller hullet i hode mitt?  ::)

Om prisen er 12K for å få åpne for supercharger i en Tesla, så er det ingen sammenheng mellom 12K og hvor mye som skal brukes for å investere i superchargere. Dette står Tesla fritt til å bestemme selv.

Og om en andel av disse 12K skal brukes til Superchargere så må det splittes mellom investeringer i en supercharger og også strømutgifter i årene som kommer.

Det er heller ikke sikkert at den summer skal brukes på superchargere i det landet hvor en bil er kjøpt. Kanskje går mitt "bidrag" til å finansiere en supercharger i frankrike. Det er Tesla Motors som bestemmer dette.


Når det gjelder Sverige og Finland så vet jeg ikke om Tesla som bil vil ta av på samme måten som i Norge.

Hvorfor skal en svenske kjøpe en Tesla til 1 million når han kan kjøpe en versting-volvo til 400.000? Er selvfølgelig noen som vil ha elektrisk og noen tenker miljø, men det blir ikke de store mengdene av det.

Finland har jeg ikke kjenskap til i forhold til hvordan Tesla blir priset i forhold til andre biler.



Synes Tesla Motors skal dra opp de viktige ferdsel-årene først. Også ekspandere SC nettverkene i de landene som utvikler seg til Tesla-markeder.
DVS, slik dem gjør nå. Selv om jeg synes det går litt sakte i Norge nord for Trondheim  ::)


Car-El

@RaBalder

Jeg bare refererer til det den representanten fra Tesla sa til meg, da dem var i Tromsø 9. August 2013. Da sa han at 12k8kr gikk til utbygging. Han nevner ingenting om hva HW i bilen koster, ei heller om drift av SC. Men jeg tror at det også går inn i denne prisen.

Uansett så er cirka 13000X4000=52 000 000....    La oss no si 50 milliona krona te utbygging og drift. Det e mye penger. Om det så koster 1 mill. for hver lokasjon og 1 mill. i drift, så blir det da 25 plasser med SC. Vi kan da sikker sponse noen til Sverige og Danmark og ennå kjøre Norge på kryss og til Nordkapp.

Og skal man se på hvor det bygges ut, så er da Nord-Norge virkelig der det (ikke) bør bygges ut. Vi er (ikke) en press gruppe med den (enorme) mengden TMS på cirka 100 stykk (2,5%), fordelt på Nordland, Troms og Finnmark.

HUSK! Fauske, som er cirka 69 mil nordom Trondheim, er halvveis på E6! Begge veier!  ;)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sn0le

Men veien til Nordkapp på gratis strøm er en STOR gulrot å vifte foran de tyske kundene. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Philip Marlowe

Er det Tesla som betaler strømmen, eller dekker kafeeierne dette helt eller delvis?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

OddB

Sitat fra: Car-El på mandag 28. april 2014, klokken 20:00
@RaBalder

Og skal man se på hvor det bygges ut, så er da Nord-Norge virkelig der det (ikke) bør bygges ut. Vi er (ikke) en press gruppe med den (enorme) mengden TMS på cirka 100 stykk (2,5%), fordelt på Nordland, Troms og Finnmark.

HUSK! Fauske, som er cirka 69 mil nordom Trondheim, er halvveis på E6! Begge veier!  ;)
Det er vel rimelig  opplest og vedtatt at man skal rekke Tromsø i løpet av året, dvs siste lader i Bjerkvik.
Nord-Norge har størstedelen av befolkningen mellom Bodø og Tromsø. Det er 85 mil fra Nordkjosbotn til Kirkenes. Det KAN løses med 4-5 Type 2- ladere inntil videre..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på mandag 28. april 2014, klokken 20:00
Og skal man se på hvor det bygges ut, så er da Nord-Norge virkelig der det (ikke) bør bygges ut. Vi er (ikke) en press gruppe med den (enorme) mengden TMS på cirka 100 stykk (2,5%), fordelt på Nordland, Troms og Finnmark.

Med den logikken er det ihvertfall ingen grunn til å bygge ut langs E6 fra Svinesund til Malmø...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RaBalder

Sitat fra: Car-El på mandag 28. april 2014, klokken 20:00
HUSK! Fauske, som er cirka 69 mil nordom Trondheim, er halvveis på E6! Begge veier!  ;)

Jeg vet....  ::)

Bor i Oslo og kjører til Narvik t/r to ganger i året.

Er så godt å passere Mo i Rana på tur nordover, da er det bare 500km igjen og man er nesten fremme  ;D

fortoggale

Sukk, sukk og sukk.

Nordnorge er full av vakker natur og en og annen nordlenning, noe under 500 000 i tallet - VESENTLIG færre enn sør for Lindesnes.

Hvor har ressursene størst effekt? I nord eller rundt befolkningstette områder i sentraleuropa ?

Jeg er naturligvis positiv til å få opp SC mellom Trondheim og Nordkapp det er en kul ting men mye mindre viktig enn å knytte sammen SC-traseene. Hvis SC ubygging nordover hindrer tilsvarende sørover bør prioriteringen være klar.

På sikt er det behov for et tett nett av SC hvis Tesla skal ha den posisjonen de arbeider for. Det blir tilsvarende AppStore eller iTunes for Apple.

Jeg synes at tonen her på forumet handler mye om hvordan jeg kan kjøre hjemmefra til svigermor og ikke  hva som tjener hele TMS flåten maksimalt. Anbefaler at vi justerer fokus en smule.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Car-El

Det e så hærlig å høre nordlæniga. Vi har et hel annet syn på ting.

"Æ e rett rundt hjørne, bare 500km, e dær snart". 

8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Car-El

@fortoggale

Skal man se på miljø så er det viktigst å få minst mulig CO2 utslipp jo lengere nord (og sør) man kommer. Naturen tar ikke opp så mye CO2 i "ytterpunktene" som i "varmere strøk" der vekstsesongen er lengere.

Det er vel også en av grunnene til at mennesker har samlet seg i disse områdene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fortoggale

Enig, og derfor mener jeg bl.annet at bilkjøring må være elektrisk. Derav følger at overgangen prioriterer villige og store befolkningskonsentrasjoner tidlig slik at de etablerer en praksis som resten av verden følger.

I Norge gjør vi det vi kan, hvilket er utmerket. La oss bidra til vekst som monner også til glede for sårbare områder i nord, sør og i høyden.
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

jkirkebo

Sitat fra: fortoggale på mandag 28. april 2014, klokken 22:58
Sukk, sukk og sukk.

Nordnorge er full av vakker natur og en og annen nordlenning, noe under 500 000 i tallet - VESENTLIG færre enn sør for Lindesnes.

Hvor har ressursene størst effekt? I nord eller rundt befolkningstette områder i sentraleuropa ?

De har vel best effekt der det er flest Tesla-eiere som vil kjøre. I Sverige finnes det f.eks særdeles få Tesla-eiere, så ang. E6 sørover må man da spørre seg om det er flest norske Teslaeiere som vil kjøre E6 sørover fra Svinesund eller E6 nordover fra Trondheim. Antallet som bor i nord spiller liten rolle om det er mange Tesla-eiere i sør som vil kjøre nordover.

Til Tyskland kommer man seg vel greit med Kiel-ferga uansett dekning i Sverige og Danmark ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

Tror Tesla har bestemt seg for hvordan denne utbyggingen skal gjennomføres for lenge siden :-)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Car-El

@P85TMS

Han skrev det vel 1. april. Tar litt tid for det kommer fram, særlig fra United.
???
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA