Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompenger for behov eller for "straff - apokalypse

Startet av Gnilre, søndag 27. april 2014, klokken 23:29

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg har et barn på 4 år som jeg henter i barnehagen etter jobb. Jobb og barnehage er ved siden av hverandre og ca 2 km hjemmefra. Hittil har jeg stort sett brukt fossilbil hele året, med spesielt dårlig samvittighet i sommerhalvåret, men i dag tok jeg tråsykkelen og hadde barnet i sete på bagasjebrettet. Det ble veldig slitsomt siden det er bratte bakker og en høydeforskjell på 100 meter på vei hjem. Elsykkel må være tingen tenkte jeg.

Er det noen elsykler som takler frakt av barn i sete på bagasjebrettet ? I utgangspunktet har jeg ikke lyst på tilhenger til sykkelen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

PerBear

De mest stabile og samtidig praktiske syklene for transport av barn er trolig longtail/Extracycle, en sykkel med litt lenger ramme bak setepinnen enn vanlig:


Søk på extracycle på google så finner du masse info. Det er sikkert flere som importerer og selger disse i Norge med elektrisk hjelpemotor, du kan for eksempel kontakte:

http://transportsykkel.no/min-ultimate-transportsykkel/

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Audigaudi

Jeg kan bekrefte at el-sykkel med barn på bagasjebrettet fungerer helt ypperlig. Kjørte forbi alle på vei hjem, til stor glede for han bak. Bagasjebrettet er oppgitt til max 25 kg, men det har gått bra så langt. Jeg har en BH e-motion sykkel.

MGR20

8-åringen min sitter bak på bagasjebrettet. Dette fungerer uten problemer :-).

PerBear

Det går kjempefint bare føttene hans ikke kommer inn i spilene.

Når jeg var liten satt jeg på bagasjebrettet i full fart ned en bakke og fikk foten i spilene. Jeg fikk slitt av mye av huden på foten og måtte gå med bandasje i flere måneder. Det var skikkelig vondt!  :(
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Gnilre

Jeg gikk til innkjøp av en ny Ecoride City til ca 11.000 kr. Og så kjøpte jeg en brukt sykkeltilhenger for frakt av barna. Bakakslingen og tilhørende mutter på sykkelen var tykkere enn festebraketten for sykkeltilhengeren, så det endte med at jeg måtte file vekk noe av godset på braketten og det ytterste på mutteren. Håper det holder. Jeg har kjøpt sykkelen utelukkende som et transportmiddel. Jeg har 1,5 km til jobb, deretter 0,5 km til barnehage, deretter 0,5 km innom dagligvarebutikken og så 1 km ganske bratt motbakke hjem igjen. Å bruke en stor dieselbil til dette mener jeg blir ganske dyrt siden jeg tror det gir noe ekstra slitasje på bilen med en del kaldstarter, så nå blir den i hvert fall sommerstid i mye større grad brukt til noen få lengre turer. Elsykkelen har fungert utmerket til dette bruket. Jeg får litt trim uten å bli så svett at jeg må dusje etterpå og klarer motbakken uten å risikere hjerteinfarkt. Miljøspørsmål har ikke vært noe argument for min del for å kjøpe elsykkel: hadde jeg vært miljøvennlig hadde jeg heller brukt beina frem og tilbake til jobb !

Sykkelen fungerer egentlig greit, men jeg er litt redd for at jeg har kjøpt en for billig elsykkel. Motoren som sitter i baknavet lager en del lyd. Skal det være slik ? Må jeg påregne å bytte motoren etter en tid ? Resten av sykkelen virker solid, så det er egentlig selve motoren jeg er skeptisk til.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

#6
Bilde av hele ekvipasjen: Ecoride city med tilhenger.
2.bilde er av festebraketten til tilhengeren som er festet på akslingen til bakhjulet.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på lørdag 24. mai 2014, klokken 07:03
Sykkelen fungerer egentlig greit, men jeg er litt redd for at jeg har kjøpt en for billig elsykkel. Motoren som sitter i baknavet lager en del lyd. Skal det være slik ? Må jeg påregne å bytte motoren etter en tid ? Resten av sykkelen virker solid, så det er egentlig selve motoren jeg er skeptisk til.

Jeg antar det er en motor med intern nedgiring ut fra størrelsen på den, i så fall lager disse litt lyd ja.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA