Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stille - Ingen som kjøper?

Startet av medic.66, søndag 27. april 2014, klokken 22:18

« forrige - neste »

medic.66

Har kjøpt en ny Leaf Tekna som har LED nærlys. Det første som slår meg er at disse lyser dårlig, mye dårligere enn xenonlysa jeg hadde på Hondaen som jeg bytta inn. Noen andre som deler samme erfaring? Evt forslag til forbedringer?
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

2mash

Mine er like bra eller bedre enn min tidligere Avensis 2010 (halogen)..
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Midgard

Synes de er dårligere enn xenonlysene på qashqaien min. Men fjernlysene er utrolig nok bedre enn på qashqaien uten at det betyr at de er bra. Vurderer å montere en ledbar på leafen.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

2mash

Fjernlysene på min 2014 Leaf Tekna er ubrukelig .... Tester snart ut et aldeles ulovlig xenon-kit!
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

Midgard

Hvorfor ikke montere en ledbar istedenfor? Lovlig og gir 5 ganger bedre lys.
<edit etter å ha tenkt litt>
Det er vel ikke ulovlig å ettermontere xenon på fjernlys? Er uansett ikke noen høydenivåjustering der.
2014 Leaf tekna i farge kad (Elma?) hverdagsbil
2007 Qashqai tekna (Bjarne) hengertrekker og kajakkfrakter

medic.66

Ja fjernlysene er også helt elendige. Tenkte å prøve å bytte pærer til noen som lyser litt hvitere. Evt sette på LED ekstralys http://www.ekstralys.no/products/rigidindd2. Synd at lysa er så dårlige på en ellers så herlig bil.
Evje

Mippen

Syns ikke de er så ille jeg. Fått kommentarer fra folk som sitter på at den lyser bedre enn deres bil, men betyr ikke at deres bil lyser godt da. Kanskje det er ulike lyspærer på halogenlysene ute å går? Ledlysene er vel like?

Det som også er viktig er rene lykter. Jeg spyler av bilen min ofte for at den ikke skal være så støvete. Med en liten "usynlig" hinne med skitt på lykten blir lysstyrken dramatisk redusert.
Fremtiden er elektrisk.

medic.66

Ja klar over at lyktene må være rene. Men når man henter en ny bil ut av butikken så er de vel rene? LED nærlysa lyser mye dårligere enn xenonlysa jeg hadde på Hondaen. Fjernlysa er bare en vits spør du meg. Synes det er litt merkelig at lysa er så dårlige på en 14 modell. Kan nesten lure på om det er noe galt med lysa mine
Evje

Mr.Zero

Det er nok ikke verdens enkleste sak å erstatte ledlys med halogen eller xenon.. Du må nok skifte komplett hovedlampe hvis du da ikke er en petter smart-type som fikser alt. Tukles det med originalinstallasjon, forsvinner garantien. Enkleste er nok å leve med de nærlysene du har - og heller kose deg med det lave strømforbruket.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

medic.66

Hadde ikke tenkt å tukle med lyset. Men lurte på om det er LED pærer feks med annen styrke (lovlig vel og merke) eller med annen farge som kan gi bedre lys. Fjernlyset er jo halogen, der går det an å bytte til pære med lovlig wattstyrke men som gir et hvitere og bedre lys. Alternativet til fjernlyset er å montere på LEDbars eller LED ekstralys.
Evje

medic.66

Når det gjelder det å bytte ut fjernlyset med xenonsett så tror jeg ikke det er lurt. Reflektoren er ikke beregnet på annet enn halogen. Du vil få en spredning av lyset slik at det lyser ut til sidene og ikke spes langt frem. Dessuten kan det forekomme "glitring" når det regner. Fryktelig ubehagelig.
Evje

Mippen

Sitat fra: medic.66 på lørdag 12. april 2014, klokken 08:30
Ja klar over at lyktene må være rene. Men når man henter en ny bil ut av butikken så er de vel rene? LED nærlysa lyser mye dårligere enn xenonlysa jeg hadde på Hondaen. Fjernlysa er bare en vits spør du meg. Synes det er litt merkelig at lysa er så dårlige på en 14 modell. Kan nesten lure på om det er noe galt med lysa mine

Naturligvis. I forhold til xenonlys er de nok dårligere ja. Hvilken leaf er det du har?
Fremtiden er elektrisk.

medic.66

Sitat fra: Mippen på lørdag 12. april 2014, klokken 19:03
Sitat fra: medic.66 på lørdag 12. april 2014, klokken 08:30

Naturligvis. I forhold til xenonlys er de nok dårligere ja. Hvilken leaf er det du har?

Jeg har en Tekna 2014 kjøpt nå i slutten av mars
Evje

Knotten

Har kjørt Toyota Hiace i maaaaange år, 4 biler etter hverandre.
Så ble det Leaf for ca 9 mnd siden og jeg var, bl.a forbauset over hvor bra LED nærlyset var, faktisk MEGET BRA!
Synd fjernlyset er så til de grader elendig.. 
Tidligere blinket jeg gjerne til en medtraffikant for å slippe vedkommende fram, det er ingen vits nå, det blir ikke oppfattet, he, he..  :P
Men ellers er bilen KNALL!
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

2mash

Hehe, ingen legger merke til at jeg blinker heller :-)
Vi får se til uken med 55w xenon...
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA