Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt sladrespeil

Startet av Avh, søndag 27. april 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: janmb på tirsdag 22. april 2014, klokken 13:01
I tillegg er det verdt å merke seg at det heller ikke er noen selvfølge at kollektivfelt og bomfritak er noe som nødvendigvis blir regulert sentralt heller. Tvert imot er det fullt mulig at det kommer mer lokale reguleringer på dette der det faktisk er behov for det.

Stemmer dette med kollektivfeltet, her kan lokale reguleringer overstyre dersom man ser behovet (og det skjer nok rimelig snart rundt Oslo). Men bom- og ferge-fritaket trodde jeg var styrt sentralt? Men ja, ved en reforhandling av klimaforliket ser jeg ikke bort i fra at de også her legger inn en mulighet for lokale tilpassinger. Eks. kan bomringene rundt byene fortsatt ha fri passasje mens ferger og dyre undersjøiske tunneler/broforbindelser kan velge halv pris.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Elmo

Sitat fra: Laivinis på mandag 14. april 2014, klokken 16:03
Har sett skiltet EL38xxx - det betyr at det er mindre enn 11 tusen biler til vi mister el-fordelene... :(
Du har glemt en parameter i regnestykket ditt. 
Bilskilter starter på 10000 og ikke 00000, så det blir i så fall 21 tusen og ikke 11 igjen. I tillegg så er det mange huller i seriene fordi en del skilter ligger ubrukt hos forhandlere og trafikkstasjoner.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

cra

Og viktigst av alt: Det er ikke bestemt at i det nr 50.000 er på veien skal alle fordelene fjernes. Det som er sagt at fordelene skal vedvare minst til 50.000 biler eller 2017. Så får man vurdere det.

Når det gjelder kollektivfeltet kunne det vært artig å gjøre et eksperiment der det i en uke var forbudt for elbiler å kjøre der. Da vil sytepavene se hvor mye trangere det blir i "deres" felt, og kanskje er det en og annen bussjåfør som får øynene opp for hva som skaper kork på enkelte problempunkter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

janmb

Jepp, en prøveuke eller to skulle vært utrolig interessant.

Ikke bare vil bensinbilistene merke på kroppen hvor mye køen deres øker. Langt viktigere er at bussjåfører mange steder ville merke en stor forverring av sin situasjon også.

Om man bruker E18 fra Drammen mot Oslo som eksempel starter køen og kollektivfeltet nå ca i Asker begge deler. Fjernes elbilene fra kollektivfeltet vil den samme køen starte rundt Liertoppen, kanskje helt tilbake mot Drammen. En kø bussene og drosjene vil sitte fast i like mye som alle andre.

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA