Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt sladrespeil

Startet av Avh, søndag 27. april 2014, klokken 19:49

« forrige - neste »

Avh

Hadde en underlig opplevelse idag.
Fikk første regning etter overgang til EL-bil. På regningen var det gratis hos selskapet som jeg er abonnent hos. Men hos alle de andre ble jeg fakturert for betaling!  :o (Det var selvsagt feil , men så kom det som skremte meg; damen hos bomselskapet holdt hardnakket på at det var betaling hos flere andre bom-aktører. Lite hjalp det å vise til klimaforlik, vedtak, osv. :o  :o  :o
Det hele løste seg på vanlig vis: en samtale på et høyere nivå i bomselskapet. Feilen var deres og masse beklagelse.
Men før jeg fikk svar sjekket jeg med en annen EL-bil-eier og han hadde opplevd det samme. Så da undrer man : er dette utbredt? Flere som har tilsvarende historier? Kjører det nyEL-bil-eiere rundt og betaler?
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

emil

Helt sikkert mange elbilister som kjører rundt og betaler for bompasseringer. Enten ved at de ikke har skaffet autopassbrikke og bare betaler fakturaer som kommer i posten uten å kikke, eller ved at de bare har overført brikke fra "konebilen" til uten å få lagt den inn i fritaksregisteret. Det holder ikke at man har EL-skilter, bilene og brikkene må manuellt legges inn i registeret over de som har fritak i bommene (utrykningskjøretøy, biler for bevegelseshemmede o.l.).

Fikk selv faktura i posten over passeringer gjort før autopassbrikken var registrert, men for min del løste det seg ved en kort telefonsamtale. Damen i andre enden så med en gang at det var et EL-kjøretøy og at jeg da ikke skulle betale.

elektrolux

#2
Det er uheldig at bomselskapene ikke aksepterer at biler med EL skilter er Elbiler fritatt for bompenger og bruker tid og krefter på å få folk til å montere Autopass brikker. De har systemer for automatisk skiltavlesning og skiller lett tunge kjøretøy fra lette. Samme system kunne lett skilt EL biler og Hy drogen biler ut fra faktureringsmaskineriet.

Det kunne selvfølgelig vært innført krav om at Elbiler brukte Autopass for å få fritak for bompenger, men slik er altså ikke loven pr. dags dato utformet. Innføring av slik brikkepåbud ville da også krevet en omfattende endring av dagens forskrifter der bl.a Samferdselsdepartementet og datatilsynet måtte tenkt nøye gjennom konsekvensene. Vi ville også sendt feil signaler til utlendinger som ønsker Norgesferie med sin Elbil og som kommer hit for å nyte norsk natur, og gratis bompassering.

Vi bytter Elbiler stadig vekk, og får like ofte tilsendt krav om bompenger. Dette medfører lange diskusjoner der bomselskapet påstår at der faktisk eksisterer et brikkepåbud på Elbil for å få fritak, men kan ikke vise til når denne endringen i satsene fant sted. Med så hyppig bytte av bil, ville vi hatt et uendelig problem med å holde styr på alle abonementene. Det skal ikke bare tegnes abonement i din lokale bom, men for å slippe regninger fra andre steder en kjører skal brikken også registreres der.

Håper dette problemet til slutt løser seg. Myndighetene var forutseende og gav oss EL skilter og HY skilter, så dette burde være verdens enkleste sak. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

#3
Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 07:44
Det kunne selvfølgelig vært innført krav om at Elbiler brukte Autopass for å få fritak for bompenger, men slik er altså ikke loven pr. dags dato utformet. Innføring av slik brikkepåbud ville da også krevet en omfattende endring av dagens forskrifter der bl.a Samferdselsdepartementet og datatilsynet måtte tenkt nøye gjennom konsekvensene. Vi ville også sendt feil signaler til utlendinger som ønsker Norgesferie med sin Elbil og som kommer hit for å nyte norsk natur, og gratis bompassering.

Vi bytter Elbiler stadig vekk, og får like ofte tilsendt krav om bompenger. Dette medfører lange diskusjoner der bomselskapet påstår at der faktisk eksisterer et brikkepåbud på Elbil for å få fritak, men kan ikke vise til når denne endringen i satsene fant sted. Med så hyppig bytte av bil, ville vi hatt et uendelig problem med å holde styr på alle abonementene. Det skal ikke bare tegnes abonement i din lokale bom, men for å slippe regninger fra andre steder en kjører skal brikken også registreres der.

Hvis du bytter elbil daglig kan jeg skjønne at det blir et problem, men ellers er fritaksregisteret felles så det holder at et selskap melder inn regnr der og hvis ditt lokale bomselskap er kranglete får du finne et annet. Synes det er litt dumt at jeg ikke kan endre regnr på elbilavtalen jeg har med bomselskapet på nettsidene på samme måte jeg kan med de andre bilene mine, men de har løst ting veldig raskt via epost/supportskjema/telefon de gangene jeg har hatt behov for noe endring. Fikk tilogmed brikken gratis.

Jeg er ellers kronisk paranoid i forhold til personvern/overvåking, men det blir ikke mindre overvåking av passeringer uten autopass enn enn med autopass siden det da blir tatt bilder og mye mer behandling av passeringsdata enn ett oppslag i fritaksregisteret og så sletting (får man håpe) av passering. Er du redd for at det er andre antenner rundtomkring som plukker opp passeringer (for realtime overvåking av trafikk/kø f.eks) kan du bare la brikken ligge igjen hjemme, men avtalen er ihvertfall på plass så du slipper feil faktura i posten og bruke tid på krangling på telefon.

elektrolux

Er ikke så bekymret for personvern. ( Har ingenting å skjule ) men liker at alle forholder seg til eksisterende regelverk. Også bompengeselskapene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på søndag 13. april 2014, klokken 12:15
Er ikke så bekymret for personvern. ( Har ingenting å skjule ) men liker at alle forholder seg til eksisterende regelverk. Også bompengeselskapene.

Hadde du hatt brikke hadde du sluppet det meste av kranglingen, uansett hvor mye rett du har på din side.

Hadde alle elbiler blitt lagt inn i fritaksregisteret ved førstegangsregistrering så hadde dette ikke vært noe problem. Men da måtte fortsatt bomselskapene betale for automatisk/manuell skiltgjenkjenning. Brikken er bomselskapets billigste måte å registrere passering på og det kommer alle bilistene til gode.

elektrolux

Sitat fra: emil på søndag 13. april 2014, klokken 13:02
Hadde alle elbiler blitt lagt inn i fritaksregisteret ved førstegangsregistrering så hadde dette ikke vært noe problem.

Dette er en god ide'. F.eks kunne EL skiltet kommet med innebygget brikke.

Det er uholdbart med all den administrasjonen en blir pålagt som bileier. Heldigvis er det enklere med fossilbil. Der kommer regningene, og jeg kan sjekke opp mot egen kalender om jeg faktisk har brukt bilen den dagen og betale det bomselskapene ønsker.

Jeg ønsker samme enkle systemet på Elbil, nemlig frihet til å velge om en vil ha bombrikke eller ikke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

arv

Stakkars oss elbil eiere, for å spare admin. Hos bomselskapet, må vi punge ut med 200 kr og ta oss bryderiet med å feste brikken i fronten. Det er vel for mye forlangt.
Arv
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

emil

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. april 2014, klokken 07:22
Jeg ønsker samme enkle systemet på Elbil, nemlig frihet til å velge om en vil ha bombrikke eller ikke.

Du har friheten til å ikke ha brikke, men da velger du også å bruke mye tid på å rydde opp i feilfakturering i ettertid. Tid du kunne bruke til andre ting hvis du hadde hatt brikke...

Sitat fra: arv på mandag 14. april 2014, klokken 08:42
Stakkars oss elbil eiere, for å spare admin. Hos bomselskapet, må vi punge ut med 200 kr og ta oss bryderiet med å feste brikken i fronten. Det er vel for mye forlangt.

Betalte ikke for brikken til Leafen, bare sendte inn forespørsel via kontaktskjema på nettsidene til et av bomselskapene jeg har avtale med på fossilbilene og noen dager senere kom brikken i posten. Eneste problemet var at de registrerte avtalen på feil regnr (byttet om på to av tallene), men det rettet de også opp kjapt etterpå. Trengte ikke sende inn vogkort, førerkort, blodprøve eller testamentere alle mine eiendeler til dem heller.

Cowboystrekk

Jeg synes alle elbileiere kan la være å sutre så lenge de ikke har autopass. Mtp unødige kostnader for bompengeselskapene (som igjen føres over på andre som må betale for å passere) så kan vi være så greie at vi alle ordner oss autopass :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

TB

Det er mange trådar som har drøfta om det er "rettferdig" at elbilar må montere autopass brikke. Trådstarter sin opplevelse er nok eit eksempel på manglende opplæring. At det vart rydda opp i på høgare nivå tyder på det.

Med tanke på at det er krefter som ynskjer fritaket skal forsvinne er det nok viktig og ikkje lage for mykje bråk omkring dette. Det er ingen tvil om at autopass systemet sparar bompengeselskapa for administrasjon i forhold til OCR tolking, kombinert med manuell behandling av bilder. Dermed vil det lønne seg for bompengeselskapa og vere vrang, og "tvinge" elbileigarar over på brikke.

Idag er elbiler friteken for betaling i heile Norge, med unntak av Svinesundsforbindelsen.

Sitat fra: emil på søndag 13. april 2014, klokken 11:17
(..)Synes det er litt dumt at jeg ikke kan endre regnr på elbilavtalen jeg har med bomselskapet på nettsidene på samme måte jeg kan med de andre bilene mine, men de har løst ting veldig raskt via epost/supportskjema/telefon de gangene jeg har hatt behov for noe endring. Fikk tilogmed brikken gratis.

På "Min side" ved Fjellinjen AS er det mulig og endre regnr på elbilavtalen, på samme måten som for fossilbil.

Sitat
Jeg er ellers kronisk paranoid i forhold til personvern/overvåking, men det blir ikke mindre overvåking av passeringer uten autopass enn enn med autopass siden det da blir tatt bilder og mye mer behandling av passeringsdata enn ett oppslag i fritaksregisteret og så sletting (får man håpe) av passering. Er du redd for at det er andre antenner rundtomkring som plukker opp passeringer (for realtime overvåking av trafikk/kø f.eks) kan du bare la brikken ligge igjen hjemme, men avtalen er ihvertfall på plass så du slipper feil faktura i posten og bruke tid på krangling på telefon.

Stemmer, om du inngår avtale om sletting vil data om passering bli sletta så snart dei er registrert for fakturering. Pga. 0 takst vil sletting skje umiddelbart.

Dette betyr at brikke er meir anonym enn uten, der det blir teke bilde, og laga faktura, som igjen blir kreditert i etterkant. Alle rekneskaps data må bli arkivert i 10 år.

Les meir her:
http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/Konsekvenser-av-anonyme-passeringer/

Her er ein tråd om samme tema:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9286.msg122260.html#msg122260

Sitat fra: elektrolux på mandag 14. april 2014, klokken 07:22
Dette er en god ide'. F.eks kunne EL skiltet kommet med innebygget brikke.

Det er har vore forslag om og innføre krav om brikke i alle kjøyretøy. Fyrst ut er tunge kjøyretøy, her har det vore diskutert pga. utenlandske lastebilar i enkelte tilfeller konsekvent ikkje betalar bompengar.
NLF har blant anna hatt ynskje om eit slikt krav.
Står litt om dette i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8023.0.html

Her er og ein tråd om brikke vs uten brikke:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5865.0.html
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Laivinis

ser ingen problem her :) om ett år el-biler skal ha brikke og skal betale for bompassering uansett... Har sett skiltet EL38xxx - det betyr at det er mindre enn 11 tusen biler til vi mister el-fordelene... :(
Reservert Model X, sekvensnummer 1383

jkirkebo

Sitat fra: Laivinis på mandag 14. april 2014, klokken 16:03
ser ingen problem her :) om ett år el-biler skal ha brikke og skal betale for bompassering uansett... Har sett skiltet EL38xxx - det betyr at det er mindre enn 11 tusen biler til vi mister el-fordelene... :(

Nåja. Det er vel fortsatt under 25.000 elbiler på veiene. Tross alt begynte man på EL10000, ikke EL00000. Og en del eldre elbiler er skrotet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: Laivinis på mandag 14. april 2014, klokken 16:03
ser ingen problem her :) om ett år el-biler skal ha brikke og skal betale for bompassering uansett... Har sett skiltet EL38xxx - det betyr at det er mindre enn 11 tusen biler til vi mister el-fordelene... :(

Som Jkirkebo skriv er det litt lenger fram før det er 50 000 bilar på vegen.

Håpar og at det blir ein overgangsordning, og ikkje frå 0 til full takst. Redusert takst på miljøvennlige kjøretøy vil vere ein god måte og gjere det på. Kan og gjelde hybridbiler med utslepp under XX gram.

Krav om brikke for og få redusert takst. Dermed er "problemet" med brikke frivillig, og dermed løyst  ;D.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Laivinis

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. april 2014, klokken 16:10

Nåja. Det er vel fortsatt under 25.000 elbiler på veiene. Tross alt begynte man på EL10000, ikke EL00000. Og en del eldre elbiler er skrotet.
O! det visste jeg ikke :) Takk!
Reservert Model X, sekvensnummer 1383

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA