Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

moonbuggy

http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/avta/pdfs/fsev/battery_leaf_0356.pdf
Postet denne på en annen tråd. Her er en skikkelig myndighetstest av batteri i en typisk tesla (gått 10800km) fra USA.

Rio

Bemerk at den er ca to og et halvt år gammel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Teddy4U

Her er mine stats på importert Leaf 2014. noen ganger litt over 20, og noen ganger litt under.

Greit å dele litt info så en greit kan sammenligne med andre batteripakker

For meg så virker det som om det er forholdsvis store variabler på batteripakkene, den forige 2013 modellen jeg hadde over 21 kWh ledig etter 100% lading.

Lader 100% uansett. Batteripakkene blir vel rimeligere etterhvert mtp bytting når kapasitet er under 15kWh.
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

RuneW

#108
Leaf fra mars 2012. 24000km. Forsiktig lademønster. 95 av 100 ladinger er til 80%. 5 hurtigladinger.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Powerflux

Etter 31000 km har jeg nå en AHr på 60,91 og SOH 92%
Lademønsteret er 50/50 80%-100% med en og annen QC nå og da!
Ved 100% lading får jeg nå 20,5 kWh mot 21,6 Kwh når bilen var ny. Der blir ca 5% batteritap.
Det er altså en mismatch mellom de 8% tap LeafSpy rapporterer og de 5% jeg opplever.

Bortsett fra litt rar AHr/SOH rapportering så må jeg si at antall KwH/GID``s som LS rapporterer virker svært nøyaktig!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Teddy4U

#110
Hos meg går det motsatt vei, jeg får mer og mer kapasitet. (lader nesten alltid til 100%) Beste verdiene jeg har hatt , bare se 3 poster over hva jeg hadde for en liten tid siden.
Så lenge bilen har et 24kWh batteri, og kun klarer å lade til 20.8kWh vil jeg tro at det ikke sliter noe spessielt på batteriet, siden en aldri får brukt alle 24. Time will show. Artig å følge med på uansett. Fortsett å del folkens :-)
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

Rio

Som jeg har påpekt:

Målinger av batterikapasitet er oppsiktsvekkende vanskelig - det er så mye som endrer seg. Man lader ved én temperatur, og måler kanskje kapasitet ved en annen. Det er også vanskelig å vurdere når man ikke lader batteriet HELT ut eller opp. (Ikke bare stopper der hvor BMS mener bør være 100%.)

Når man derfor sier at batteriet blir bedre/verre, så bør man vurdere om det ikke er BMS som egentlig er blitt mer optimitisk/pessimistisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på onsdag 05. november 2014, klokken 23:39
Som jeg har påpekt:

Målinger av batterikapasitet er oppsiktsvekkende vanskelig - det er så mye som endrer seg. Man lader ved én temperatur, og måler kanskje kapasitet ved en annen. Det er også vanskelig å vurdere når man ikke lader batteriet HELT ut eller opp. (Ikke bare stopper der hvor BMS mener bør være 100%.)

Når man derfor sier at batteriet blir bedre/verre, så bør man vurdere om det ikke er BMS som egentlig er blitt mer optimitisk/pessimistisk.

Men følger man med over en lengre periode vil man få en viss oversikt over statusen. Ser selv en stor variasjon mellom enkeltdager, men ser man på det over lengre tid er tallene ganske stabile.

haider

Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

emil

Sitat fra: haider på onsdag 31. desember 2014, klokken 13:12
100% lading idag.

Dette er vel mer eller mindre identisk (med små variasjoner) av det jeg får, så jeg tror det er normalen for en 2012 USA bil i Norge i dag.

Marius Engel

To kolleger av meg har hatt bilen hos flesland Auto. Begge fikk 100% SOH. Alle har acenta kjøpt ca. feb. 2014.

Jeg fikk bare 94% SOH på batteri, det var såpass lavt for den bilen at de ringte meg for å høre hvilke laderutiner jeg hadde, om jeg lot den stå med 100% konstant. Gjenomsnitt på 2014 mod disse bilene ligger på 97%SOH, så mitt resultat var unormalt lavt.
Selv hadde han som ringte en 2013 modell som viser 100% SOH enda.

Jeg vet ikke hvilket utstyr de bruker, men ikke Leafspy...

Jeg er nok den som lader minst til 100% av alle tre. Lader nesten utelukkende til 80%. Mulig jeg er uheldig med batteripakken.


Rio

Husk at dette er en datamaskins estimat av SOH, kWh, osv. Det kan være noe helt annet enn den reelle verdien.  Estimatet kan ha systemfeil avhengig av hvordan man lader, og alt mulig annet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Men allikevel. Han utfører service på veldig mange elbiler, kjører elbil selv, og dette var ganske lavt i forhold til gjennomsnittet. På 2014 acenta med den km standen.

Så lavt at han lå hjemme, sykemeldt, og måtte ringe meg for å finne ut om jeg gjorde noe "galt" med lademønsteret mitt.

Da jeg sa jeg ladet til 80%, og brukte timer til 100% de få gangene jeg gjorde det, var det ikke så mye mer å gjøre. Variasjoner i batteriene forekommer, ikke engang de forskjellige cellene i batteriet klarer de å få helt like.

Rio

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 17. februar 2015, klokken 18:18
Men allikevel. Han utfører service på veldig mange elbiler, kjører elbil selv, og dette var ganske lavt i forhold til gjennomsnittet. På 2014 acenta med den km standen.

Så lavt at han lå hjemme, sykemeldt, og måtte ringe meg for å finne ut om jeg gjorde noe "galt" med lademønsteret mitt.

Da jeg sa jeg ladet til 80%, og brukte timer til 100% de få gangene jeg gjorde det, var det ikke så mye mer å gjøre. Variasjoner i batteriene forekommer, ikke engang de forskjellige cellene i batteriet klarer de å få helt like.

Hei,

Jeg er helt enig i det du skriver, og det er nok dessverre signifikante produksjonsforskjeller. Likevel, man må ikke overse at tallene fra BMSen er et estimat, og den eneste måten å få et sikkert tall på er faktisk å lade batteriet helt opp, og så gjøre en utladningstest, hvor man måler kWt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

HoeggenEL

Hei Marius Engel.
Har du tilgang på LeafSpy?
Viser denne samme verdier for SOH, HX osv?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA