Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: Oddvar på torsdag 02. oktober 2014, klokken 07:27
Her må du stille in default rett , en skal ikke komme over 100% Gids .

Gid er den prosenten som kan utnyttes av batteriet .

Så den og KWh er viktige . Ser du har 22 KWh på batteriet .
Bra det :-)
Min kommer i Max 97-98 Gids og varierer fra 93 til 97 SOC , 21 til 21,8 KWh

Kan kjøre den ned til 4% Gids . Da kommer skilpadde . Kjører så med redusert kraft til 2,5 % Gids .
Rest i KWh er da 0,5 kWh . Da er det slutt og en må lade på plassen :/)

Bruker ikke å tørre lengre en 10 Gids . Da forsvinner resten fort :-)

Takk for tips om skilpadde og stopp. Har ikke vært så langt ned enda, men har nok vært veldig nær. Hadde ikke Spy Pro den gangen, men Spy SOC viste da 8,2%, og hadde kjørt 7 km etter '--' på bilens prosentvisning.

Er enig i at 284 GIDs er et par for mye ja. Har brukt default-innstillingen på 77,5 Wh/Gid, men justerer nå til 78 = 22000/282. Skjønner ikke helt poenget med at denne skal være justerbar, men kanskje det er for at du skal kunne justere opp igjen til 100% ved redusert batterikapasitet, uten at jeg helt ser poenget med det... ??? Verdien kan for øvrig justeres fra 75 til 80 i intervaller på 0,5.

Ligger vanligvis på 96-98% Gids, men fikk verdiene over etter en langtur på mandag. Hadde to hurtigladinger, fra 8 til 85%, og fra 23 til 89%. Kjørte deretter ned til 9% før jeg var hjemme.

Uansett viser dette at man neppe har noen grunn til å bekymre seg over å hurtiglade litt. Har nå 73 QCs på 24000 km på et år. :D

Mener å ha lest noe om at verdiene kunne endre seg til det verre etter service og softwareoppgradering. Skal ha første service om et par uker. Er det noen som har erfaringer på dette på en såpass ny bil?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

RuneW

Sitat fra: Leon på torsdag 02. oktober 2014, klokken 08:49Skjønner ikke helt poenget med at denne skal være justerbar, men kanskje det er for at du skal kunne justere opp igjen til 100% ved redusert batterikapasitet, uten at jeg helt ser poenget med det... ???

Jeg tror ikke det finnes et menneske som forstår tankegangen bak dette - inklusive utvikleren...  :o
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

mralfred

Sitat fra: Oddvar på torsdag 02. oktober 2014, klokken 07:27
Her må du stille in default rett , en skal ikke komme over 100% Gids .

Hvordan stiller man default riktig? Lade til 100% og stille inn slik at gids også er 100%?

Leon

Har prøvd å stille default Wh/Gid, men det hadde en overraskende effekt. Fikk ikke endret Gid%, som jeg hadde forventet. Det som endret seg var derimot gjenstående kWh!

Se bildene under, der det første er med Wh/Gid satt til 80, mens den siste er med 75. Nå venter jeg spent på om noen kan forklare dette!

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

GIDs er Gary Giddings energienhet (Fra Nissan Leaf forumet i USA), og hver GID representerer et antall Wh. Man diskuterer litt akkurat hva det skal være - først var det 80 Wh per GID, så diskuterte man om det var for høyt.

Hvis man multipliserer antall GID med f. eks. 80 Wh, så får man ca 22 kWh (husker ikke nøyaktig).
Hvis du reduserer til 77 Wh så får man færre kWh.

Grunnen til dette er at Nissan ikke vil publisere konverteringsfaktoen fra variabelen på CAN-bussen til kWh.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sverre_E

Så høy GID har jeg ikke hatt siden før oppdateringen av bilen.  :)

Slik så det ut hos meg for et drøyt år siden:




Noen som husker hvor man sjekker software-versjoner i bilen?
Det må jo ha noe å si for hvilke verdier som leses ut.

Jeg stoler ikke på at Leafspy og bilen er særlig samkjørt til alle tider.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

Kan jo være noen her som er heldige og har fått veldig gode batteripakker.

Det er ellers merkelig at LeafSpy skulle vise så forskjellige verdier på ellers like biler.

Rio

1) Batterier er kjemiske "devicer" - det vil være forskjell mellom dem. Reelle kapasitetsforskjeller.

2) Kapasitetsmåling, derimot, er en avasert gjettelek, med mindre man faktisk lader ut batteriet fra 100% til 0%. Disse tallene (kapasitet, Ah, osv) er utregnet i software, og baserer seg på et utall av variabler og konstanter. Det er langt mindre nøyaktig enn man skulle ønske.

3) LeafSpy spionerer jo på verdiene som går på en av CAN-bussene i Leaf, bl.a. temperaturer og GIDs, og videreformidler disse tallene. (Bortsett fra for kWh, hvor et av tallene blir multiplisert.) Jeg ser ingen spesiell grunn til at man ikke kan stole på at LeafSpy videreformidler riktig verdi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Sitat fra: emil på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:00
Kan jo være noen her som er heldige og har fått veldig gode batteripakker.

Det er ellers merkelig at LeafSpy skulle vise så forskjellige verdier på ellers like biler.

Skal ha første service og softwareoppgradering om ei uke, så da får vi se om det blir slutt på moroa...  ???
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Thomas Parsli

Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:00
1) Batterier er kjemiske "devicer" - det vil være forskjell mellom dem. Reelle kapasitetsforskjeller.

Det beste eksempelet på det så vi på Tesla Roadster når man sammenlignet 126 biler:
http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/tesla-roadster/PIA-Roadster-Battery-Study.pdf

"There is significant variation in battery capacity reported; the difference in capacity between vehicles with similar mileage can be as large as the projected loss over 100,000 miles of use. Individual owners should therefore expect variation between their experience and the projected average performance."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Thomas,

Men det viktige ordet der er "reported" - det er både variasjon i den reelle batterikapasiteten, og store feilmarginer i den rapporterte batterikapasiteten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

haider

Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

emil

Har selv 245 og 247 GIDs på mine to siste fulladinger.

10måneder og ca 16.000km siden hadde jeg 248 GIDs ved en fullading.

haider

29.08.14 hadde jeg GIDs på 239- 85.1%
SOC- 91.7%
18.5 kwh
Nissan Leaf 2012 US model
Audi A6 2.0L 2007

Teddy4U

Har kun 20kWh 256GID på min etter fullading. Har kun 2600km på telleren og 10 hurtigladinger samt 83 normalladinger på 10ah/6ah.

Men det holder for min del. Begynner å bli godt med hurtigladingsstasjoner rundt om.
Kjører Lyngdal-Farsund 1-2 ganger daglig
2020 Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA