Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

Leif

#45
På min bil virker det nesten som om kapasiteten har blitt bedre, spesielt på sommertid.
Det kan selvfølgelig være sjåføren som har blitt dyktigere eller oppdateringer i forbindelse med service.

Bilen ble kjøpt i november 2011 og passerer snart 40 000 km.

Kan legge til at jeg kun har hurtigladet 1 gang, og at jeg veksler mellom 80 og 100 % ladning alt etter morgendagens behov.



Nissan Leaf - 2011

erikf

Er det noen metode for å få ting ut av leaf spy som er til å stole på som eksakte målinger?

Jeg får f.eks 251-253 gids ved fullading på min 2011-leaf som har gått 35 000 km. Sier det noe som helst? Jeg antar jeg har siste firmware, etter service for et par måneder siden.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Leif Leaf

253 GIDS tilsvarer 90% SOH som nok er ganske så normalt etter 35.000 km (10% tap). SOH (State of Health) viser det som er mulig å fylle "tanken" med sammenlignet med utgangspunktet i ny bil som har 281 GIDs (100% SOH).
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

Gliderman

Hva i alle dager står forkortelsen GID for? Kjenner sms versjonen, men det er vel ikke samme?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

RuneW

Fra det opprinnelige hjemmesnekrede "Gid-o-meteret" laget av Gary Giddings.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

emil

Sitat fra: Gliderman på torsdag 12. juni 2014, klokken 10:48
Hva i alle dager står forkortelsen GID for? Kjenner sms versjonen, men det er vel ikke samme?

Rett og slett oppkalt etter han som oppdaget og fant ut hva det var. (1 GID = 80Wh)

HoeggenEL

Bekymrer meg over synkende SOH.
Ny Nisssan Leaf Acenta kjøpt 26/3-2014.
Første avlesning med LeafSpy 13/6-2014 ved 2.290km, SOH=92, AHr=60,62
Andre avlesning med LeafSpy 27/7-2014 ved 3.632km, SOH=91, AHr=60,03

Lader sjelden til 100%, så håper dette bare er noe softwaren har "feilberegnet",
og ikke tyder på ett reelt tap av batterikapatistet.
Fikk ikke sjekket med LeafSpy da bilen var ny, men burde jo være SOH tilnærmet lik 100?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

erikf

Jeg tror jeg fikk en plutselig reduksjon i soc rapportert i Leaf spy, etter forrige service hvor jeg fikk ny firmware fra Nissan. Så jeg er usikker på hvor mye det er å stole på.
Jeg får mellom 250 og 258 gids ved fullading på 10A. Normalt nytt batteri skal gi 283 tror jeg. 92% soc blir også rapportert. Jeg fikk 98% før firmwareoppdatering men er ikke helt sikker på om dette var like før, eller bare noen måneder før. Tror nissanverkstedet har tuklet med noe. Hvis ikke har jeg mistet ca 6 prosentpoeng etter 40 000 km.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

kornman

#53
Jag har just köpt en blåtand-adapter och fått fram 65,39Ah på min Leaf 2012.
Den togs i trafik för ett drygt år sedan och har gått ca 13500 km.

Jag laddar alltid till 100% innan jag åker (måste).
Jag använder bilen 2-3 gånger i veckan och kör då alltid 10-12 mil.
Dessemellan står den på 80%.
På vintern har jag ibland bara ett batteri-streck kvar när jag kommer hem, men har aldrig sett sköldpaddan.
På sommaren har jag oftast fyra streck när jag kommer hem.

Jag förstår inte riktigt alla värden jag får av LeafSpy. Kan någon säga om de är bra eller dåliga?


Småfly

Synes det virker som nissan har "fjernet" en del av batterikapasiteten i forbindelse med ny software. Altså en større buffer i bunn og topp for og forlenge batterilevetiden. Regna litt på det her, dere får korrigere hvis jeg er helt på tur. Tar utgangspunkt i oppgitt kapasitet som jeg har hørt er både 24KW og 21.5 KW.
i=p/u da får man 24000w/360v=66.66A og 21500/360=59.72A. Disse tallene stemmer jo veldig bra i forhold til det de med gammel og ny software oppgir fra leafspy. Kan det være slik at leaf i utgangspunktet ble levert med 24KW tilgjengelig og at de har redusert det til 21.5KW i den nye softwaren?
Det stemmer jo i så fall med leafspy hvis den tar utgangspunkt i 24KW tilgjengelig og bilen begrenser det til 21.5. Da vil jo alltid tallene fra leafspy ligge ca 10% under selv med en helt tipptopp batteripakke.
Tror kanskje nissan har "lurt" oss litt her med å gjøre 2.5KW fra batteripakka utilgjengelig for bruk...

ingolfzp

SOC: 92.9%
GID: 89.3% (251)
SOH: 92%

Målt med LeafSpy etter 100% lading.

Acenta 2012 mod., 15.000km.

Kjell Leaf

Jo mer jeg leser om LeafSpy på dette forumet jo mer meningsløst blir det å kjøpe dette ser jeg. Det later som at ingen egntlig vet å tolke tallene, og tallene varierer tilsynelatende etter om bilen har hatt oppdatering elle ikke.
Det beste er å kjøre en lang tur og holde fartsgrensen akkurat, og kjøre samme tur ett år eller to senere ved tilsvarende forhold. Jeg ville fort merket om kapasiteten min falt med 10% uansett, syns derfor dette er et ganske unyttig verktøy til det formålet, det viser jo også diskusjonene hver gang, bare masse med spekulasjoner.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Kan vel si meg litt enig i at Leaf Spy er litt bob bob når det kommer til dataen man får ut av den. Nå koster den ikke akkurat en formue så jeg synes den er vel verdt pengene siden den jo har andre nyttige funksjoner men akkurat batteribiten er litt vel mye basert på spekulasjoner og kvalifisert gjetting.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:07
Jo mer jeg leser om LeafSpy på dette forumet jo mer meningsløst blir det å kjøpe dette ser jeg. Det later som at ingen egntlig vet å tolke tallene, og tallene varierer tilsynelatende etter om bilen har hatt oppdatering elle ikke.
Det beste er å kjøre en lang tur og holde fartsgrensen akkurat, og kjøre samme tur ett år eller to senere ved tilsvarende forhold. Jeg ville fort merket om kapasiteten min falt med 10% uansett, syns derfor dette er et ganske unyttig verktøy til det formålet, det viser jo også diskusjonene hver gang, bare masse med spekulasjoner.

Må huske at LeafSpy er laget uten noe støtte fra Nissan ved at folk sitter og logger/tolker kommunikasjonssignalene.

Ja, prosent-verdiene for både det ene og det andre kan være litt bob-bob, men det er også gjett-o-meter og "tankmåler". Det jeg merker er ganske konsekvent er GID-målingene og gjenværende kWh. Ekstra nyttig når man skal presse rekkeviden til maks og kjøre helt ned mot skilpadde uten noen som helst rekkeviddeangst.

Ellers gir LeafSpy mye mer info enn bare ladestatus og har en del verktøy som er nyttige for oppsett av bilen.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på tirsdag 29. juli 2014, klokken 20:08
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:07
Jo mer jeg leser om LeafSpy på dette forumet jo mer meningsløst blir det å kjøpe dette ser jeg. Det later som at ingen egntlig vet å tolke tallene, og tallene varierer tilsynelatende etter om bilen har hatt oppdatering elle ikke.
Det beste er å kjøre en lang tur og holde fartsgrensen akkurat, og kjøre samme tur ett år eller to senere ved tilsvarende forhold. Jeg ville fort merket om kapasiteten min falt med 10% uansett, syns derfor dette er et ganske unyttig verktøy til det formålet, det viser jo også diskusjonene hver gang, bare masse med spekulasjoner.

Må huske at LeafSpy er laget uten noe støtte fra Nissan ved at folk sitter og logger/tolker kommunikasjonssignalene.

Ja, prosent-verdiene for både det ene og det andre kan være litt bob-bob, men det er også gjett-o-meter og "tankmåler". Det jeg merker er ganske konsekvent er GID-målingene og gjenværende kWh. Ekstra nyttig når man skal presse rekkeviden til maks og kjøre helt ned mot skilpadde uten noen som helst rekkeviddeangst.

Ellers gir LeafSpy mye mer info enn bare ladestatus og har en del verktøy som er nyttige for oppsett av bilen.
Det er ikke noe galt med målingene bilen min gir meg, den viser %, og faktisk er gjettometeret ikke helt av veien heller på min kjøring. Jeg har ingen rekkeviddeangst og har god kontroll på hvor langt jeg kommer med opplysningene bilen gir meg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA