Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

ingolfzp

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 29. juli 2014, klokken 19:21
Kan vel si meg litt enig i at Leaf Spy er litt bob bob når det kommer til dataen man får ut av den. Nå koster den ikke akkurat en formue så jeg synes den er vel verdt pengene siden den jo har andre nyttige funksjoner men akkurat batteribiten er litt vel mye basert på spekulasjoner og kvalifisert gjetting.
Som fersking syns jeg det er vanskelig å tolke disse tallene enda. Men ved å sammenligne data med andre Leaf-nerder så kan det jo koke sammen til noe fornuftig etter hvert.

X-Trail

Batteridata blir jo lagt inn på side 1 i servicehefte ved overlevering av ny bil. Ligger stort sett på 22560Wh og 395v avlest med Consult.
Stolt eier av ELise♡

HoeggenEL

Sitat fra: HoeggenEL på mandag 28. juli 2014, klokken 11:02
Bekymrer meg over synkende SOH.
Ny Nisssan Leaf Acenta kjøpt 26/3-2014.
Første avlesning med LeafSpy 13/6-2014 ved 2.290km, SOH=92, AHr=60,62
Andre avlesning med LeafSpy 27/7-2014 ved 3.632km, SOH=91, AHr=60,03

Lader sjelden til 100%, så håper dette bare er noe softwaren har "feilberegnet",
og ikke tyder på ett reelt tap av batterikapatistet.
Fikk ikke sjekket med LeafSpy da bilen var ny, men burde jo være SOH tilnærmet lik 100?

Ladet, til en forandring, til 100% i går også.
Tredje topplading på ei uke. Kjørte til "low battery warning" mellom hver gang.
Sjekket på nytt med LeafSpy

Måleverdiene er de beste jeg har hatt;
SOC=97%, SOH=92%, Hx=93,11, AHr=60,65, 3.763km, Temp 21,9 22,8 21,8

Teori:
1.) Batterisoftwaren klarer å beregne mer korrekte verdier etter noen fullladinger,
gjerne også fra lavt batterinivå.
2.) Batteriet blir "trimmet" ved topplading, eventuelt i kombinasjon av utlading til lav SOC først.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

eivisa

Her er mine data fra 2011mod.
SOC=92,3%    SOH=90%    Hx=79,42    AHr=59,22   Odo=75746km  119QCs & 1830L1/L2s
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Leon

Sitat fra: HoeggenEL på onsdag 30. juli 2014, klokken 09:08
Sitat fra: HoeggenEL på mandag 28. juli 2014, klokken 11:02
Bekymrer meg over synkende SOH.
Ny Nisssan Leaf Acenta kjøpt 26/3-2014.
Første avlesning med LeafSpy 13/6-2014 ved 2.290km, SOH=92, AHr=60,62
Andre avlesning med LeafSpy 27/7-2014 ved 3.632km, SOH=91, AHr=60,03

Lader sjelden til 100%, så håper dette bare er noe softwaren har "feilberegnet",
og ikke tyder på ett reelt tap av batterikapatistet.
Fikk ikke sjekket med LeafSpy da bilen var ny, men burde jo være SOH tilnærmet lik 100?

Ladet, til en forandring, til 100% i går også.
Tredje topplading på ei uke. Kjørte til "low battery warning" mellom hver gang.
Sjekket på nytt med LeafSpy

Måleverdiene er de beste jeg har hatt;
SOC=97%, SOH=92%, Hx=93,11, AHr=60,65, 3.763km, Temp 21,9 22,8 21,8

Teori:
1.) Batterisoftwaren klarer å beregne mer korrekte verdier etter noen fullladinger,
gjerne også fra lavt batterinivå.
2.) Batteriet blir "trimmet" ved topplading, eventuelt i kombinasjon av utlading til lav SOC først.

Synes fremdeles verdiene du har er dårlige for en nesten ny bil. Ville tatt dette opp med selger så snart som mulig hvis jeg var deg.

Ser av egen erfaring at verdiene varierer mye. En langtur med et par hurtigladinger sender verdiene kraftig i været, og disse vil gradvis synke igjen.

Her er noen eksempler fra min Leaf kjøpt ny fra forhandler i oktober i fjor:

16/07: En dagstur på 279 km med to hurtigladinger
AHr=62,46  SOH 95%  Hx=96,13%  Odo=16,624 km  45 QCs & 640 L1/L2s  SOC=95,9% (nesten fulladet)
AHr=62,46  SOH 95%  Hx=96,30%  Odo=16,739 km  45 QCs & 640 L1/L2s  SOC=27,3% (rett før hurtiglading 1)
AHr=62,59  SOH 95%  Hx=96,30%  Odo=16,739 km  47 QCs & 640 L1/L2s  SOC=86,6% (rett etter hurtiglading 1)
AHr=62,63  SOH 95%  Hx=96,43%  Odo=16,858 km  47 QCs & 640 L1/L2s  SOC=15,0% (rett før hurtiglading 2)
AHr=63,44  SOH 97%  Hx=97,43%  Odo=16,858 km  48 QCs & 640 L1/L2s  SOC=53,2% (rett etter hurtiglading 2)
AHr=63,44  SOH 97%  Hx=97,65%  Odo=16,903 km  48 QCs & 640 L1/L2s  SOC=25,4% (hjemme)


17/07: Fulladet batteri
AHr=63,73  SOH 97%  Hx=97,81%  Odo=16,937 km  48 QCs & 644 L1/L2s  SOC=97,1% (fulladet)

21/07: En dagstur på 214 km med en hurtiglading, og kjøring 8 km etter VLB
AHr=62,21  SOH 95%  Hx=95,80%  Odo=17,152 km  48 QCs & 649 L1/L2s  SOC=97,2% (fulladet)
AHr=62,54  SOH 95%  Hx=96,24%  Odo=17,267 km  48 QCs & 649 L1/L2s  SOC=25,6% (før hurtiglading)
AHr=62,54  SOH 95%  Hx=96,24%  Odo=17,267 km  49 QCs & 649 L1/L2s  SOC=75,8% (etter hurtiglading)
AHr=62,92  SOH 96%  Hx=96,74%  Odo=17,366 km  49 QCs & 649 L1/L2s  SOC=08,9% (hjemme)


26/07: En dagstur på 198 km med en hurtiglading
AHr=62,44  SOH 95%  Hx=96,10%  Odo=17,658 km  49 QCs & 662 L1/L2s  SOC=97,1% (fulladet)
AHr=62,18  SOH 95%  Hx=95,81%  Odo=17,771 km  49 QCs & 662 L1/L2s  SOC=25,5% (før hurtiglading)
AHr=62,22  SOH 95%  Hx=95,81%  Odo=17,771 km  50 QCs & 662 L1/L2s  SOC=88,7% (etter hurtiglading)
AHr=62,22  SOH 95%  Hx=96,45%  Odo=17,856 km  50 QCs & 662 L1/L2s  SOC=23,4% (framme på hytta)


30/07: Foreløpig siste måling
AHr=62,10  SOH 94%  Hx=95,66%  Odo=17,920 km  50 QCs & 670 L1/L2s  SOC=78,7% (ladet til 80%)

Som dere ser varierer verdiene mye i løpet av kort tid, men fulladet batteri gir omtrent identiske verdier, i overkant av 97%, både ved høye og lave verdier.

Syntes verdiene for L1/L2s (standard lading) øker vel raskt, men har kommet til at det registreres to ladinger per gang når jeg har timer satt til 80% lading ferdig kl 07:00 hver dag.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Det er forskjell på at måleverdiene varierer, og selve batterikapasiteten varierer. At måleverdiene endrer seg, betyr verken at de blir mer nøyaktige, eller at den virkelige batterikapasiteten endrer seg.

Man vet ikke hva som er det riktige uten ordentlige målinger.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Her er data fra min 2011 mod.

SOC=90,2%    SOH=89%    Hx=77,3    AHr=57,68   Odo=78 020km  157QCs & 2711L1/L2s 233GIDs (82,9%)

Prøvekjørte en ny eNV200 og har tall for sammenlikning (skal ha samme batteripakke som EuroLeaf):
SOC=95,1%    SOH=98%    Hx=99,1    AHr=64,71   Odo=319km  13QCs & 12L1/L2s  274GIDs (97,5%)

Leon

Sitat fra: Rio på torsdag 31. juli 2014, klokken 02:03
Det er forskjell på at måleverdiene varierer, og selve batterikapasiteten varierer. At måleverdiene endrer seg, betyr verken at de blir mer nøyaktige, eller at den virkelige batterikapasiteten endrer seg.

Man vet ikke hva som er det riktige uten ordentlige målinger.

Og hvordan foretar man ordentlige målinger? ???
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Sitat fra: Finnøy på torsdag 31. juli 2014, klokken 15:46
Her er data fra min 2011 mod.

SOC=90,2%    SOH=89%    Hx=77,3    AHr=57,68   Odo=78 020km  157QCs & 2711L1/L2s 233GIDs (82,9%)

Hvilke tall er det som best angir maks gjenstående batterikapasitet?
Er det SOC ved fulladet? GIDs i %? Neppe Hx eller SOH? Blir litt forvirret over hva som viser hva...

Sitat
Prøvekjørte en ny eNV200 og har tall for sammenlikning (skal ha samme batteripakke som EuroLeaf):
SOC=95,1%    SOH=98%    Hx=99,1    AHr=64,71   Odo=319km  13QCs & 12L1/L2s  274GIDs (97,5%)

Det var litt bedre tall, ja! Antar den ikke var helt fulladet siden den bare viste SOC=95,1%...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Rio

Sitat fra: Leon på fredag 01. august 2014, klokken 01:36
Sitat fra: Rio på torsdag 31. juli 2014, klokken 02:03
Det er forskjell på at måleverdiene varierer, og selve batterikapasiteten varierer. At måleverdiene endrer seg, betyr verken at de blir mer nøyaktige, eller at den virkelige batterikapasiteten endrer seg.

Man vet ikke hva som er det riktige uten ordentlige målinger.

Og hvordan foretar man ordentlige målinger? ???

Ved å fullade batteriet til maks spenning og så lade ut batteriet ved 1/10 antall ampere enn det man har som nominell batterikapasitet. Altså, hvis nominell batterkapasitet er 60 Ah, så utlader man med 6 A.

Så fortsetter man inntil batteriets spenning har sunket til minimum, og regner ut hvor mange kWh det blir. Dette sliter på batteriet, og man kan gjøre det innenfor "nesten maksimum" og "nesten minimum"-spenninger.

Poenget mitt var dog at batterier er kjemiske entiteter, og det er så mange variabler (strømtrekk, ladestrøm, temperatur når man bruker batteriet, temperatur da man ladet batteriet, osv.) at det ikke er 100% nøyaktig. Når man lader og lader ut mange ganger, så blir det vanskelig for elektronikken å følge med på akkurat hva som er SOC.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Leon på fredag 01. august 2014, klokken 01:45
Hvilke tall er det som best angir maks gjenstående batterikapasitet?
Er det SOC ved fulladet? GIDs i %? Neppe Hx eller SOH? Blir litt forvirret over hva som viser hva...

SOC er bedre enn tankmåleren, men vil si at GID er det som er mest nøyaktig og konsekvent i forhold til bilens oppførsel. SOC ser jeg knapt på nå, er kun gjenværende/brukte kWh som er interresant.

Et perfekt batteri skal vel ha 281 GIDs ( * 80Wh = 22480Wh). Mitt varierer litt med bruk og vær, men ligger normalt sett mellom 245 og 250GID, har gått litt ned i sommer


Småfly

Her er min, kjøpt i slutten av mai. Hvis tallene stemmer er det ikke all verden å hoppe i taket for. Burde være mer enn 20kwh å hente på et fulladet nesten nytt batteri. På en aannen side klarer jeg 15 mil med litt fornuftig kjøring og endel igjen. Tipper opp til 18 mil er innenfor rekkevidde uten at jeg har prøvd i praksis :-)

muse

Har nå vært stolt eier av Leaf i ca 4 uker.
Når jeg lader opp til 100 prosent og legger ut på tur så er det ikke mer enn 5 km før første baren forsvinner. Er en smule bekymret for at dette ikke lover godt. Bør jeg være bekymret for tilstanden på batteriet?
Dama har en 2013 leaf og baren forsvinner ikke like fort på hennes.
Skal ha i leaf spy men venter fortsatt på china pakken  :D

Kjell Leaf

Sitat fra: muse på fredag 01. august 2014, klokken 20:31
Har nå vært stolt eier av Leaf i ca 4 uker.
Når jeg lader opp til 100 prosent og legger ut på tur så er det ikke mer enn 5 km før første baren forsvinner. Er en smule bekymret for at dette ikke lover godt. Bør jeg være bekymret for tilstanden på batteriet?
Dama har en 2013 leaf og baren forsvinner ikke like fort på hennes.
Skal ha i leaf spy men venter fortsatt på china pakken  :D
Du har jo alle muligheter til å kjøre en god test.
Pass på at både du og dama har samme lufttrykk, kjør i veg og begge må bruke cruisecontroll mest mulig for å jevne ut hvem av dere som kjører mest økonomisk. Kjør til en av dere bare har et par mil igjen og sammenligne resterende rekkevidde, Da får du et realistisk innblikk i batteristatusen din.
Gjør du denne testen så skriv om den her ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

muse

Vi har egentlig prøvd halvveis dette da vi begge kjørte et strekke på 110 km med likt antall passasjerer ombord. Vel fremme hadde jeg 3 streker og 37 km igjen på GOM. Hun hadde 52 km igjen på GOM. I utgangspunktet skal vel en 13 modell ha litt mer kapasitet på rekkevidden eller kanskje dette ikke skal gjøre særlig utslag på sommerstid? Ellers strålende fornøyd med bilen utenom rekkevidden, den er desverre største minus med bilen. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA