Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

HoeggenEL

Takker for svar.  :)
Skal prøve litt gjennoppliving med noen 100%-ladinger framover.
Holder dere oppdatert.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

MindViruz

80% lading forlenger levetiden til batteriet. Å drive å lade til 100% bare for å "trimme" batteriet litt hvis du ikke må ha de få ekstra km du får ut av dette er helt meningsløst. Det spiller vel egentlig ungen rolle om du får litt dårligere score i leaf spy av 80% lading. På sikt får du ett bedre batteri.

Når du går tilbake til 80% lading vil scoren gå ned igjen, så hva er poenget? Batteriet får kun en midlertidig boost som tilsvarer noen få km...

HoeggenEL

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 10. juni 2014, klokken 06:36
80% lading forlenger levetiden til batteriet. Å drive å lade til 100% bare for å "trimme" batteriet litt hvis du ikke må ha de få ekstra km du får ut av dette er helt meningsløst. Det spiller vel egentlig ungen rolle om du får litt dårligere score i leaf spy av 80% lading. På sikt får du ett bedre batteri.

Når du går tilbake til 80% lading vil scoren gå ned igjen, så hva er poenget? Batteriet får kun en midlertidig boost som tilsvarer noen få km...

Ok.
Begynte å tro at batteriet taper seg mer og mer av å "aldri" bli ladet helt opp. Så lenge scoren stabiliserer seg og ikke fortsetter unødvendig mye videre nedover så.
Veldig sjelden jeg trenger 100%.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

MindViruz


Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 10. juni 2014, klokken 09:30
Sitat fra: MindViruz på tirsdag 10. juni 2014, klokken 06:36
80% lading forlenger levetiden til batteriet. Å drive å lade til 100% bare for å "trimme" batteriet litt hvis du ikke må ha de få ekstra km du får ut av dette er helt meningsløst. Det spiller vel egentlig ungen rolle om du får litt dårligere score i leaf spy av 80% lading. På sikt får du ett bedre batteri.

Når du går tilbake til 80% lading vil scoren gå ned igjen, så hva er poenget? Batteriet får kun en midlertidig boost som tilsvarer noen få km...

Ok.
Begynte å tro at batteriet taper seg mer og mer av å "aldri" bli ladet helt opp. Så lenge scoren stabiliserer seg og ikke fortsetter unødvendig mye videre nedover så.
Veldig sjelden jeg trenger 100%.

Det kan jeg engentlig ikke vite med sikkerhet. Men når nissan sier at 80% forlenger levetiden til batteriet velger jeg å stole på det.

Leif Leaf

Hadde vært interessant å delt avstemningen i to - de som har P3227 og de som ikke har P3227. Men kanskje alle har det... Har lest at mange som har oppdatert sin Leaf til P3227 (en oppdatering som kom en gang på sommeren 2013) har opplevd at AHr har falt fra 65-66 til 60-61 og også opplevd dårligere regenerering (fra 30kW til 15-20 kW). Dette har vært en oppdatering som nok har vært mest gunstig for de som bor i varmere strøk og motivasjonen fra Nissans side har vært å møte batterigarantien (9 streker etter fem år) med litt større sikkerhet.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

HoeggenEL

Er det en enkel måte å sjekke hvilken software-versjon en har?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Leif Leaf

Egentlig ikke, men du får opp software-versjonen her:

Slå på bilen
Slå av stereoanlegget
(de tre neste stegene må gjøres relativt kjapt)
Trykk "MAP" 3 ganger
Trykk "Audio Power Off" 2 ganger
Trykk "MAP" 1 gang
Velg Confirmation/Adjustment
Velg Version/Information

Da får du en rekke versjoner av ting og tang - tror NK1 og NK2 viser versjonsnummer, men ikke med de tallene som refereres til her. Tror nyeste versjon er 196, men aner ikke hva dette tallet betyr...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

eivisa

Her er mine data fra i dag, ved 80% lading. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

emil

Sitat fra: eivisa på tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:15
Her er mine data fra i dag, ved 80% lading. ;)

De screenshotene som er mest interessante er de der bilen er fulladet. Er da man ser forskjell på SOC og cellespenningen. 80% lading er lik kapasitet for alle uavhengig av om bilen har helt perfekt batteri eller et tap på 15% (80% av nytt batteri, ikke 80% av tilgjengelig kapasitet)

Sverre_E

Jeg opplever å få opp mot 94% når jeg lader fullt med 6A, mot ca 92% ved lading med 16A.
Vil tro at enkelte celler lader raskere, og at de da ikke rekker å balansere ut før cellen med høyest spenning plutselig sier "nok".
Ellers har jeg de samme tallene for AHr og SOH som eivisa, Hx er 0.01 høyere.

EuroLeaf viser % i displayet, men er det de samme % som vises i LeafSpy?
Har aldri hørt om 100% i LeafSpy, men har selv ladet en EuroLeaf til 100% (i Displayet)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

emil

Sitat fra: Sverre_E på tirsdag 10. juni 2014, klokken 16:09
Jeg opplever å få opp mot 94% når jeg lader fullt med 6A, mot ca 92% ved lading med 16A.
Vil tro at enkelte celler lader raskere, og at de da ikke rekker å balansere ut før cellen med høyest spenning plutselig sier "nok".
Ellers har jeg de samme tallene for AHr og SOH som eivisa, Hx er 0.01 høyere.

Har hatt litt variasjon i SOC ved fulladet, fra 92% til 95%. De gangene den ligger på 94-95% synes jeg de første 2-3 prosentene faller veldig fort før det stabiliserer seg fra 91-92% og nedover.

Mine verdier ligger fortsatt omtrent som her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13855.msg209967.html#msg209967 (liten feil der, AHr skal ikke være i prosent)

Noen oppdaterte tall:

Odo: 31.076km
QC: 20
L1/L2: 685

Sitat
EuroLeaf viser % i displayet, men er det de samme % som vises i LeafSpy?
Har aldri hørt om 100% i LeafSpy, men har selv ladet en EuroLeaf til 100% (i Displayet)

Savner at noen tar en sammenligning der. Eneste jeg har hatt å sammenligne med er hurtigladere og de viser ca 10% høyere SOC enn LeafSpy. Virker nesten som om de forholder seg til tilgjengelig kapasitet og ikke teoretisk kapasitet.

MindViruz

På min 2014 nordisk acenta er resultatet på hurtiglader (fjøsanger) og display identisk.

X-Trail

På min var SOC 94,8% når displayet sa 97%.
Den versjonen som kommer frem på navigasjonen ved å utføre nevnte prosedyre er versjonen på navigasjonen og ikke batterikontroll eller lignende computere :)
Stolt eier av ELise♡

eivisa

Her er mine data fra i dag,  ved lading til 100%.  ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

emil

Fullading av bil på jobb for snart tre uker siden. Litt over gjennomsnittlige verdier på GID/AHr denne gangen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA