Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ditec behandling

Startet av Bjoris, søndag 27. april 2014, klokken 16:11

« forrige - neste »

JBS

Sitat fra: LeafSwe på fredag 11. april 2014, klokken 14:11
66.5AHr vid 26000km (ca 20month old leaf) no range loss since new
P3227 update
63AHr 28000km
Now 60,20AHr 38000km (26 month old)
Last months down ca 0.5AHr/month :-/

About 10% in real loss of range at the same energy consumption.

Is there a time ratio and km ratio in the p3227 update?
Or are all leaf batteries rapidly losing capacity after 2-3years even in cold climate?...

65,2Ah ved 9500km før P3227 update, efter det kun 60,6Ah.!!!
Også min regen. er gået ned fra 4 til 3. ( Samme temperatur osv )
Status:
Lader kun til 80%.
14490Km
AHr 60,43
SOH 92%
Hx 82,6
21QC, 686 L1/L2
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

LeafSwe


[/quote]

65,2Ah ved 9500km før P3227 update, efter det kun 60,6Ah.!!!
Også min regen. er gået ned fra 4 til 3. ( Samme temperatur osv )
Status:
Lader kun til 80%.
14490Km
AHr 60,43
SOH 92%
Hx 82,6
21QC, 686 L1/L2
[/quote]

My regen has also been reduced since p3227

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=14807
3P+
3SR+

Bjoris

Ser jeg hadde 85% SOH, nå oppe på 86% etter flere 100% ladinger, ah går mot 57%. men med 85% skulle jeg i teorien mistet en bar?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MindViruz


Sitat fra: bjoris på torsdag 17. april 2014, klokken 00:05
Ser jeg hadde 85% SOH, nå oppe på 86% etter flere 100% ladinger, ah går mot 57%. men med 85% skulle jeg i teorien mistet en bar?

Hvordan ville dette sett ut på en ny bil fra fabrikk?

Hvor gammel er bilen din og hvor langt har den kjørt?

Bjoris

Min bil har gått 23.000 km, er fra USA (Florida) og hadde gått 5500 km når jeg fikk den for 1 år siden. Den var da 12 mnd så den er nå 2 år. Tror nok varmt klima har bidrat litt til at jeg har noe lavere verdier enn andre, men til nå har jeg oppfattet at andre hadde 100% og og vel så det, men det ser jo ikke slik ut, pt ser det vel ut til at vi har ca 5-6% større reduksjon i kapasitet enn andre, men om dette stemmer eller ikke er jo ikke lett å se.

Jeg er nå happy for at vi klarte 85 km søkklastet på vei til fjells med fortsatt hadde 30% SOC igjen i kupert terreng så det er ikke noe krise enda og til vanlig kjører vi ikke langt og har lademulighet på jobb så en kan leve godt med en bil som ikke er på topp, men spørsmålet er jo hvordan utviklingen blir fremover om det akselerer eller stopper opp dette kapasitetsfallet, ser på min Iphone f.eks som har levd ett hardt liv at det nå har begynt å kutte når det er 20% igjen og jeg f.eks starter opp kameraet så om tilsvarende skjer med Leafen begynner den å bli vanskelig å bruke.

Vel, målet er å ha denne Leafen til den faller fra hverandre så vi får håpe batteriet stabiliserer seg på dette nivået, jeg målte den første gang med gml appen i fjor høst og hadde da ca 60 ah så reduksonen til 57 ah er mindre enn den mange andre har opplevd fra gml til ny app så veldig uvitenskapelig ser jeg for meg at jeg ikke har mistet noe kapasitet siste året...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

emil

Sitat fra: bjoris på torsdag 17. april 2014, klokken 12:53
... men spørsmålet er jo hvordan utviklingen blir fremover om det akselerer eller stopper opp dette kapasitetsfallet...

Har du logget noe status over tid?

Bilen min har så lenge jeg har hatt leafspy (~12.000km) ladet til 93% SOC, men ser at tallene rapportert for health og Ah i starten var veldig mye høyere enn nå. I starten lå de jevnt på ~64Ah og ~97% Health. Men ved et tidspunkt, tror det hadde med nyere versjon av LeafSpy, så gikk health og Ah ned til ~90% og ~60Ah og har holdt seg stabile der ihvertfall de siste 6-7000km.

Har ihvertfall ikke merket noen forskjell i rekkevidde ved fulladet på de 15.000km jeg har kjørt bilen.

Bjoris

Nei, jeg bruke gml app i fjor, men så fikk jeg problem med at ett relee lå å klikket hele tiden så da tok jeg det bort og når jeg nå skulle ha det i orden igjen til fjellturen så virket ikke gml app og ved ny app ser jeg at alle har fått til dels stor reduksjon i ah, jeg gikk som sagt fra ca 60 til ca 56,6 ah.

Nå skrives det noe om en versjon som jeg antar gjelder bilen? Har ikke somlet meg til å ha bilen min på service enda så kan virke som om denne beskytter batteriet i større grad enn før? Jeg lader til ca 95% SOC, har sett 96% faktisk... ,men det faller veldig fort i starten ned til 90%...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

MindViruz

Og inntil videre vet man heller ikke om det kommer til å bli dyrt/billig å bytte til ny større batteripakke når det evt. kommer. Det blir kanskje aktuelt for meg dersom prisen blir rett om noen år, og rekkevidden blir dårlig.

HoeggenEL

#23
2,5 mnd gammel Nissan Leaf Acenta 2014 gir følgende i Leaf Spy Lite:

Bat Sts:
AHr=60,59
SOH=92%
Hx=93.00%
Odo=2.106km
2 QCs & 102 L1/L2
SOC=79,1%
min/avg/max=4.048 4.055 4.062 (14mV)
Temp C=23.7 24.6 na 22.1 (2.5*)

(Fikk nettopp elm327, og dette er min første avlesing)

Lader med 10A schuko på jobb så ofte det er en ladeplass ledig,
stort sett allltid til 80%.
Kun en håndfull antall ganger til 100%, ved behov.
En stk hurtiglading fra 30-ish til 90%.
Den andre hurtigladingen må være fra fabrikken/bilforhandler.

Ser flere rapporterer om tilsvarende tall etter SW-oppdatering.
Regner med min Leaf har denne SW-versjonen,
og at det ikke er en reell nedgang av SOH på 8% på 2,5 mnd.
Hva tror dere?
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

Ronny

Jeg tror folk må ta Leaf Spy med en klype salt ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

MindViruz


Powerflux

#26
Sitat fra: HoeggenEL på søndag 08. juni 2014, klokken 23:34


Lader med 10A schuko på jobb så ofte det er en ladeplass ledig,
stort sett allltid til 80%.
Kun en håndfull antall ganger til 100%, ved behov.
En stk hurtiglading fra 30-ish til 90%.
Den andre hurtigladingen må være fra fabrikken/bilforhandler.

Ser flere rapporterer om tilsvarende tall etter SW-oppdatering.
Regner med min Leaf har denne SW-versjonen,
og at det ikke er en reell nedgang av SOH på 8% på 2,5 mnd.
Hva tror dere?
Ikke at jeg har tunge bevis å slå i bordet med men dette støtter opp om min teori om at det å ensidig lade til 80% gjør batteriet litt "Vissent"

Som deg ladet jeg utelukkende til 80% over en lang periode og opplevde nedadgående verdier hele veien!
Etter å ha fått 16A lader i hus begynte jeg også å lade til 100% i 70% av tilfellene samt en og annen hurtiglading! Over tid har nå verdiene steget jevnt og trutt og er nå tilbake på det nivået jeg hadde for 17000 km siden.

Som verktøy til å måle trend tror jeg LS er svært brukbart!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Ronny

Sitat fra: MindViruz på mandag 09. juni 2014, klokken 14:05
Tror, eller vet? ;)

Jeg skrev tror, men jeg vet at jeg er skeptisk, at det kan komme en oppdatering som forandrer tallene totalt er jo et bevis på at ihvertfall en av versjonene feil.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

emil

Fram til det motsatte er bevist stoler jeg mer på tallene LeafSpy kommer med enn gjettometeret.

Powerflux

Sitat fra: emil på mandag 09. juni 2014, klokken 16:56
Fram til det motsatte er bevist stoler jeg mer på tallene LeafSpy kommer med enn gjettometeret.
Som riktignok er en litt annen diskusjon, men ja, LS i forhold til GOM er jo som natt og dag :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA