Tikkelyd fra batteriet

Startet av krsaebo, torsdag 10. april 2014, klokken 20:15

« forrige - neste »

krsaebo

Hei.

Jeg har nettopp skiftet en blokk i batteripakken min, og driver nå med opplading for første gang etter dette.  Da jeg koblet inn alle ledningene til bilen igjen, begynte releet (?) å tikke. Det "teller til tre" før det tar pause på noen sekunder, for så å begynne igjen. Hva er årsaken til dette?

aurba

Jeg foreslår at du sjekker følgende:

Hva er spenningen på 12volt batteriet?
Er lokket ned til batterikassa på, eller er bryteren manuelt trykket inn?
Er de runde kablene i batteripakka koblet riktig og er alle kabler tilkoblet?
Hvilket rele er det som tikker?
Think City 2010, Lithium

Svein-O

Sett luka ved førersetet på plass, og denne "tikkelyden" opphører.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

krsaebo

Hei igjen.

Jeg satte bilen på lading igjen i dag, og da startet tikkingen igjen. Spenningen på 12 V batteriet er i følge Nicometeret 13.9 V (bilen står på lading når jeg måler). Luka til batteriet er på plass, og sikringer til kjølesystemet er tatt ut. Jeg har koblet følgende ledninger: 3 små, 1 stor firkantet, 2 to store runde og polene. Dette er vel alle kablene som skal kobles sammen?  Tikkelyden kommer fra nede ved batteriet.

Noen forslag?

Caspar

Jeg har hørt om en som byttet om de 2 store runde en gang  ;D Litt rart at det går, men det gjør det. Den ene har vesentlig flere pinner enn den andre
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Svein-O

Er tikkelyden borte når bilen ikke lades? Får du startet bilen ? Det du hører er bilens lekkasjestrømsmåling, er det blitt meg fortalt. Lyden øpphører etter lukking av luka og bilen har vært startet. Dette opplever jeg hver gang ved innsetting av pakken. Jeg vet ikke hvorfor tikkingen er der bare etter innkopling av batteriet.
Kjørt samme Think siden 2002. 120000km. Nå også med i-MiEV.

krsaebo

Da er bilen ferdig etter eksplosjonen av en blokk for noen uker siden. Tikkelyden har forsvunnet, så det er nok som du sa Sveio-O at lyden opphører etter lukking av luka og bilen har vært startet. Takk for svar!

Jeg har foreløpig kjørt ca. 2.5 mil, og bilen virker til å fungere fint. Den store testen kommer i morgen når jeg skal kjøre til jobb, den samme strekningen som tok knekken på blokken. Krysser fingrene for bedre utfall denne gang. Introduksjonen av Nicometer i bilen skal nok sørge for at jeg holder meg på riktig side av strømtrekkgrensen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA