Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nye supercharger ladepunkter i Europa

Startet av Torpedo Ted, lørdag 26. april 2014, klokken 00:27

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Forstår ikke hvorfor ikke flere åpner kommersielle ladestasjoner? Med betalingsløsning, f.eks. 100 kr per lading?

Hvorfor står bensinstasjonene bare og ser på? De er jo allerede strategisk plassert og burde jo satt opp ladestasjoner før det er for seint...

Øyvind.h

Les innovators dilemma og innovators solution av Clayton Christensen. Da får du litt innblikk i hvorfor det er så vanskelig å undergrave sin egen forretningsmodell.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Ladestasjoner har ikke akkurat har vært noen kommersiell suksess hittil. Men det er så mange elbiler i Norge nå at etterspørselen øker kraftig.

Mange aktører gir bort ladestrøm gratis (feks Tesla, Kiwi, Renault i Frankrike, Auchan supermarkeder i Frankrike). Ikke lett å konkurrere med gratis.

Det er ekstra vanskelig å få satt opp ladestasjoner i Norge, pga ustandard strømdistribusjonsnett.

Manglende roaming på ladekortene i Norge gjør det vanskelig for nye aktører å starte opp uten å måtte distribuere egne ladekort.

Transnova gir ikke støtte til rimelige type2-ladepunkter for Model S og Zoe, kun multistandard ladepunkter som er vesentlig mye dyrere å sette opp.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Chlangum

#3
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. april 2014, klokken 19:44
Les innovators dilemma og innovators solution av Clayton Christensen. Da får du litt innblikk i hvorfor det er så vanskelig å undergrave sin egen forretningsmodell.

Nå har jeg ikke lest denne boken/artikkelen men jeg ser for meg at ladestasjoner på bensinstasjoner kan bli god butikk.

Eksisterende ladestasjoner/punkt kommer ikke til å være gratis i all framtid og bensinstasjoner har en gylden mulighet til å få kunder som tilbringer langt mere tid i deres butikker mens bilen lader. Det er jo stort sett butikken stasjoner i dag tjener penger på. Kanskje i framtiden vil vi se at bensinstasjoner går mer over til å være en slags resturant som tilbyr lading?

El-biler er kommet for å bli uansett og det er ingen ting bensinstasjonenen kan gjøre noe med nå.

Og hvorfor kan man ikke gjøre med ladestasjoner som man gjør med ubemannede bensistasjoner? Betale med kort?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

SK901

Har tenkt på dette selv. Jeg er dog glad Kiwi har gjort noe med dette - jeg vil heller tilbringe tiden min der enn på Statoil. Fleste bensinstasjoner holder dog døgnåpent, noe som er greit om man er på tur..

Ta f.eks bensinstasjoner som ligger mellom storbyene. Tenk om de kunne satt opp 4-6 22Kw tilkoblinger til en billig penge. Jeg kommer garantert til å legge ifra meg en hundrelapp eller to mens jeg venter...

OddB

Hvorfor ikke bli med å gjøre noe selv ?
Nå er det like før vi drar i gang Ladefondet til TOCN for fullt.

http://tocn.no/index.php/blimedlem
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Chlangum

@SK901

All honnør til Kiwi som er først ute med å tilby dette. Kommer garantert til å planlegge ladestopp og handletur der hvis det skulle knipe en gang.

Likevell ser jeg potensialet med utkant bensinstasjoner som kan tilby lading. De er godt spredd, har lange åpningstider (noen ganger 24/7), og har muligheten til gradvis fra å tilby masse drit man ikke trenger til å heller tilby et godt måltid mens man venter på lading.
Kanskje gå så langt i å se mer ut som en resturant enn en butikk. En times lading er jo rundt 100 km på "tanken". Enda mer på de som kan bruke chadmo.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Chlangum

@Sven-Erik

Riktig, det hadde jeg helt glemt.
Har jo til og med vært der og ladet selv ::)

Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Avh

Skulle gjerne sett omsetningen hos Cinderella Brokelandsheia påsken 2013 vs 2014. Selv la vi igjen ca 300,- i mat på vårt første besøk i helgen. Jevnt sig med Teslaer på SC så her bør det absolutt være "mat" i konseptet...
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Car-El

Er litt usikker på hva du mener med "kommersielle". Alle som har satt opp hurtiglader stasjoner, prøver å ta seg betalt. Dette er vel i sin hendsikt at de skal tjene penger på ladestasjoner.

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA