Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bompenger for behov eller for "straff - apokalypse

Startet av Pilen, fredag 25. april 2014, klokken 23:17

« forrige - neste »

fredag

Du kan bestille ladekort for Bremen her:

https://www.swb-gruppe.de/verantwortung/swb-und-umwelt/fahren-mit-strom.php

Kortet er gratis, lading er gratis, og kortet leveres i løpet av 2-3 uker.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pagal

@Pilen
Lader hos Clever i Danmark, deretter Cititi-Park i Flesburg, RWE Hamburg, EWE mellom Oldenburg og Leer og sist Essent i Frisland.
PS
Citti-Park finest også i Kiel
DS
Early CHAdeMO adapter Jæren

Pilen

@fredag
Takk for tips. Linken din viser faktisk at det er en SWB stasjon som ligger enda bedre til i forhold til planlagt stopp. Da har jeg også flere stasjoner i backup. Supert

@pagal
Ser du tar ruten gjennom Danmark. Du har endel flere planlagte stopp underveis enn jeg har, men det er jo veldig interessant erfaring mtp. alle som lurer på om det er liv laga med bilferie med TMS.
Dette skal bli spennende!
Model S P85, Sort (Mars 2014)

pagal

@Pilen
SWB og EWE bruker samme nettverk, og ladekort. Se ladekartet
Early CHAdeMO adapter Jæren

Longice

Trenger vi rødt adapter for 400V for å lade på SWB/EWE ?? Jeg har kun blått..

Pilen

@Longice
Dette kan sikkert pagal og fredag svare bedre på enn meg, men ladestasjonene jeg har planlagt å lade på har type2 kontakt, så en type2 til type2 kabel (Mennekes) samt Teslas UMC og blått adapter er hovedsaklig det jeg har med på turen.

Denne linken viser en oversikt over de fleste ladestasjonene nedover i Europa:
http://ev-charging.com/at/en/elektrotankstellen
Model S P85, Sort (Mars 2014)

Longice

Da var vi kommet tilbake fra roadtrip til Amsterdam. Her kommer en liten rapport :)

På forhånd hadde jeg kontakt med Jens fra RWE og fått en gratis lade kode til bruk på RWE sine ladestasjonener. For lading i Amsterdam så ordnet jeg med et ladekort fra The New Motion gjennom en bekjent som bor der.

Vi tok først Kiel fergen, så vi startet derfra med så og si fullt batteri. Ingen problemer med fergen, bortsett fra at det er noe trangt mellom bilene. Var framme i Kiel kl 1000.
Første stopp skulle være Hamburg. Vi var to glad gutter på tur, så det ble jo litt fart nedover autobahn. Fikk testet toppfarten på Teslaen... hadde ikke den sperret på 200 så hadde det gått endel raskere vil jeg tro.

Da vi kom fram til Hamburg skulle vi lade på en av de 3 ladestasjonene til RWE i sentrum. Men det gikk ikke helt etter planen. Den første fant vi ikke i det hele tatt, den andre fant vi men var ute av drift, mens den siste var demontert. Dermed måtte vi finne et alternativ. Ca 10km utenfor sentrum fant vi endelig en RWE stasjon som virket. Da hadde vi allerede brukt mange KM på å lete etter de 3 første, så en liten strek i regninga ble det.
Så ble det noen timer igjen med lading for å komme oss videre. Det ble fort litt kjedelig å vente, så vi ladet nok sånn at vi kunne rekke neste ladestopp som var utenfor Bremen. Skulle virkelig ønske jeg hadde en dobbelt lader nå... ladet med ca 40km pr. time. Ladestasjonene hadde 400V 32A.

Utenfor Bremen var det en stor parkering for tungtransport med en cafe og noen spill automater. Vi spiste litt, spilte bort endel euro på slot automatene og prøvde å sove resten av tiden i bilen.
Etter noen timer måtte vi fortsette, vi siktet oss dermed inn på den siste RWE stasjonen før vi kom over grensen til Nederland. Derfra ladet vi litt mer slik at vi rakk Tesla sin Supercharger i Zevenaar/NL. Framme i Zevenaar hadde vi 14km på telleren, så det gikk igrunn bra. Selv om jeg var litt nervøs rett før :)

Vi sto vel på Zevenaar i ca 45 min, før vi la kursen rett til Amsterdam. Var framme i Amsterdam ca kl 0330 på natta. Parkerte utenfor hotellet, gikk å la oss. Dagen derpå startet med å finne ladeplass i Amster.
Her brukte vi ladekortet fra The New Motion. Vi fant parkering i Qpark sitt phus utenfor Museumplein, og bilen ble stående her til vi skulle dra igjen om 2 dager. Inne i Qpark sitt phus var det faktisk også en hurtig DC lader med typ2 kontakt. Men denne var før øyeblikket ute av drift. Vanlig lading fungerte med 13A. 100Euro kostet det å la bilen stå her i 2 dager. Så kanskje gateparkering er å foretrekke for noen. Det er hvertfall veldig mange ladestasjoner rundt omkring i Amster.

Så totalt sett brukte vi 17,5 timer fra Kiel til Amster. Det var litt i det drøyeste laget. Men mye av tiden gikk bort i Hamburg pga ladestasjonene som ikke var der. Hadde jeg hatt en dobbelt lader så hadde jeg kunne utnyttet 400V 32A litt bedre. Det var flere av ladestasjonene som hadde DC ladere med CHAdeMO. Tenkte det hadde vært lurt med et CHAdeMO adapter en gang i framtiden, men etter å ha sett Tesla sitt oppdaterte ladekart, så slo jeg raskt fra meg den tanken også :)

Tilbaketuren gikk vel bedre på et vis. Vi startet selvfølgelig med fullt batteri fra Amster. Stoppet for en lengre ladepause på samme sted utenfor Bremen, for så å kjøre direkte til Kiel. Istedet for å kjøre gris, så lå vi i 90km omtrent hele turen tilbake, bak en trailer. Klarte å kjøre med forbruk på ca 150Wh/km. Var framme på Kiel 1 time før fergen skulle dra, så det var jammen akkurat innenfor, vi var nest siste bil inn... :) Godt å komme seg tilbake.

Konklusjonen er at jeg aldri skal legge ut på en sånn tur igjen uten Superchargere til ladehjelp. Hverfall ikke uten CHAdeMO adapter eller dobbeltlader. Det er utrolig kjedelig å holde 90 km på Autobahn sammen med all tungtransporten.

Men vi hadde en festlig tur i Amster da!  :D

bakskj

Har det noe for seg å bruke range mode på en slik tur?
TM3 LR AWD

fredag

Sitat fra: bakskj på torsdag 22. mai 2014, klokken 22:39
Har det noe for seg å bruke range mode på en slik tur?

Range mode er lurt på alle langturer der man må passe på strømforbruket for å klare å komme frem. Range mode reduserer strømforbruket fra aircon-anlegget.

Alternativt kan man skru av aircon helt mesteparten av tiden, og så bare skru den på litt ved behov.

Dessuten er det lurt å sette hjulene på low for å redusere luftmotstanden.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bosse

Park and Ride parkeringshusene utenfor byen (slik som Sloterdijk, Zeeburg og Amsterdam Arena) koster ned til €1 pr. 24 timer (opptil 96 timer), og gir rabatt på trikken tur/retur sentrum (€5 for to personer). Vet ikke helt om man kan treiglade der, men 22kW-stolper er det jo nok av i Nederland.

Inntrykket mitt er at man kan få til en ordnings med Essent dersom man tar kontakt med dem i forkant, tilsvarende slik man kan med RWE i Tyskland.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA