Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ustabil 3G signal og dekning i det siste?

Startet av Quintilian, fredag 25. april 2014, klokken 21:35

« forrige - neste »

Quintilian

Hei!

Skal kjøre denne ruta etter påske... Google Earth sier 392 KM.. Har ikke hatt bilen lenge nok til å vite hvor langt jeg faktisk kommer på "en lading" (hørt at folk sier "40 mil på sommerføre").... Innebærer det at vi faktisk må finne et sted å lade midtveis?

Skal for øvrig også overnatte på gardermoen, men vampire drain utgjør vel ikke mer enn et par KM rekkevidde over natta...?

Vi er 2 voksne + baby i bilen, så vi kommer nok til å ha innetemperaturen på 21-22 grader...

Dersom vi må lade på veien, har noen tips til hvor vi kan toppe opp?

Edit: Skrev feil i tittel. Bytta Dombås ut med Lillhammer :-)

Muffinman

Sitat fra: Quintilian på torsdag 10. april 2014, klokken 15:05
baby
Dette ene ordet er nok til å si at du bør lade maks. Sannsynligvis går det på en lading, dog uten særlig margin - men du har ingen garanti. Avhenger av temperatur, dekk/trykk, vær og vind, trafikk osv.

Har lest om at det finnes steder å fylle etter litt. Det er ikke mye du trenger for at denne turen  skal være bekymringsfri. Tipsene kommer nok straks ;)

Øyvind.h

Ta 30-60 minutter pause på et 22kW punkt i Oslo. Eks hos Sønnico ved Karihaugen (gratis), Vulkan i sentrum (betaling, men mange fasiliteter der!). Eller kanskje Powerpark på Skøyen? 30-60 min på et 22kW punkt bør holde fint for å gi deg en behagelig buffer :)
Lurer på om også SmartClub på Slependen har 22kW punkt?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Dombås - Cinderella? En liten stopp på Lillehammer SC kanskje?

Quintilian

Sitat fra: laumb på torsdag 10. april 2014, klokken 15:50
Dombås - Cinderella? En liten stopp på Lillehammer SC kanskje?

Jeg skrev feil i tittelen. jeg mente Lillehammer -> Cindarella... Ruten er fremdeles 392 KM til tross for at Lilllehammer er byttet ut med Dombås :-)

Trodde forøvrig at idèen med superladerne var at man skulle kunne kjøre mellom de store byene... Så litt rart om man faktisk må stoppe og lade utenom superladernettverket for å komme seg fra Stavanger -> Trondheim via Oslo....

Muffinman

Ideen er riktig. Men nettverket er jo under bygging, så alle eventualiteter er ikke dekket enda.

Leif1

Sitat fra: Quintilian på torsdag 10. april 2014, klokken 15:05
Hei!

Skal kjøre denne ruta etter påske... Google Earth sier 392 KM.. Har ikke hatt bilen lenge nok til å vite hvor langt jeg faktisk kommer på "en lading" (hørt at folk sier "40 mil på sommerføre").... Innebærer det at vi faktisk må finne et sted å lade midtveis?

Skal for øvrig også overnatte på gardermoen, men vampire drain utgjør vel ikke mer enn et par KM rekkevidde over natta...?

Vi er 2 voksne + baby i bilen, så vi kommer nok til å ha innetemperaturen på 21-22 grader...

Dersom vi må lade på veien, har noen tips til hvor vi kan toppe opp?

Edit: Skrev feil i tittel. Bytta Dombås ut med Lillhammer :-)

Overnatte på Gardermoen?
Da har du vel løst problemet vel?
Bare å putte i en kontakt der så har du nesten fullt batteri til å kjøre videre.
Vanlig 13A holder i massevis.
Konvertitt fra S til X

Quintilian

Ikke flyplassen men et hotell et stykke unna   ;)

Har spurt hotellet og de kunne bekrefte at de hadde lading for elbil; men ingen aning om hvilke typer  :o.... Skal ringe og prate med de igjen og forhåpentligvis treffer jeg noen med peiling da :)

Car-El

230V13A er mere enn bra om dere blir på hotellet i cirka 10 timer. Det vil gi dere 150km.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

To andre steder med 22 kW som jeg har brukt ved flere anledninger:
- McDonald's rett ved E6 Furuset (på andre siden av IKEA)
- McDonald's ved Liertoppen

Et lite tips er å ligge i maks 100 km/t på motorveien fra Minnesund og inn til Oslo. Etter at du har toppet opp i Oslo kan du kjøre fortere hvis du ser at du har nok strøm. Etter mine erfaringer er ideal range 180 Wh/km. Så hvis du ligger i 200 Wh/km i snitt og har 200 km ideal range igjen, så har du egentlig bare 180 km range.

I vedlagte bilde ladet jeg til 400 km (~100 %) ideal range før kjøreturen. Jeg hadde minimalt med stopp som spiste skjulte kWh. Farten lå på 90-100 km/t på tørr asfalt i +8°C ~ -3°C. Og innetemperaturen var 19-20°C.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

jkirkebo

Sitat fra: Quintilian på torsdag 10. april 2014, klokken 15:05
Hei!

Skal kjøre denne ruta etter påske... Google Earth sier 392 KM.. Har ikke hatt bilen lenge nok til å vite hvor langt jeg faktisk kommer på "en lading" (hørt at folk sier "40 mil på sommerføre").... Innebærer det at vi faktisk må finne et sted å lade midtveis?

Ruteplanleggeren til NAF påstår korteste vei er via Gjøvik-Roa-Hønefoss-Drammen. 363km og lavere fartsgrense betyr at du sannsynligvis kommer fram med god margin. Koseligere vei er det også synes jeg, E6 i 100 er etter min mening gørr kjedelig. Dessuten er det masse veiarbeid mellom Espa og Minnesund som man da slipper unna.

Ser du at det kniper finnes det en rød 32A 400V kontakt ved Vassnbotn Grillene Syd ved Larvik. Der kan du lade med 40km/t (etterhvert 50km/t) on du har med en overgang fra 32A 400V til 16A 400V.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. april 2014, klokken 21:19
Ruteplanleggeren til NAF påstår korteste vei er via Gjøvik-Roa-Hønefoss-Drammen. 363km og lavere fartsgrense betyr at du sannsynligvis kommer fram med god margin. Koseligere vei er det også synes jeg, E6 i 100 er etter min mening gørr kjedelig. Dessuten er det masse veiarbeid mellom Espa og Minnesund som man da slipper unna.
De skal overnatte på Gardermoen og må derfor kjøre E6. Det som går an er å kjøre via Gjøvik og Skreia. Da unngår man i alle fall vegarbeidet fra Espa til Minnesund. Problemet er bare at veien rundt Skreia er svingete og også har noen partier med vegarbeid. Baby + svingete veier = spy?

En annen løsning er å kjøre via Gjøvik og kjøre til Gardermoen via Lunnertunnelen. Den veien er ikke så svingete.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Quintilian

Takk for svarene alle sammen :-) Mange gode alternativer her!

To oppfølgingsspørsmål:
- Finnes det fastmonterte type-2-kabler på de McDonaldsene som har blitt nevnt, eller krever det egen kabel?

- Overgang fra 32A "Rød kontakt" til 16A "rød kontakt".... Klarer ikke å finne dette på Clas Ohlson sine nettsider... Men så er jeg helt på jordet når det gjelder slikt... Kan noen vise meg hvilken vi behøver? :-)

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

bb

#14
Sitat fra: Quintilian på torsdag 10. april 2014, klokken 22:16
To oppfølgingsspørsmål:
- Finnes det fastmonterte type-2-kabler på de McDonaldsene som har blitt nevnt, eller krever det egen kabel?
Du må ha med egen Type2-kabel der. Hvis du ikke har kan du svinge innom Sønnico i Hans Møller Gasmanns vei 9. Der henger det en rød Type2-kabel fast på en av de fire laderne. I parkeringshuset Vulkan i byen henger det også kabler på.

Jeg bor bare fem minutter unna McDonald's ved Furuset. Hvis jeg er hjemme når du kjører forbi så kan du godt få låne min kabel en times tid :)

Sitat fra: Quintilian på torsdag 10. april 2014, klokken 22:16
- Overgang fra 32A "Rød kontakt" til 16A "rød kontakt".... Klarer ikke å finne dette på Clas Ohlson sine nettsider... Men så er jeg helt på jordet når det gjelder slikt... Kan noen vise meg hvilken vi behøver? :-)
Ta kontakt med Kirkebø på forumet her. Han selger mye snacks :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA