Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ustabil 3G signal og dekning i det siste?

Startet av RonnyR, fredag 25. april 2014, klokken 20:17

« forrige - neste »

RonnyR

Hei!,
Blir ny Leaf eier i slutten av Mai og er i gang med å sette opp ladestasjon hjemme.
Leafen kommer med 6.6kW ladepunkt.

Har fagbrev som elektriker (Gruppe L), men jobber med ett annet fag til daglig så jeg er rusten i elektro faget.

Tenkte det kunne være greit å lufte planen og eventuelle bilder etterhvert i og med at jeg vil tro flere er akkurat som meg og vil gjerne vite litt hvordan det er tenkt løst, samt at jeg vil gjerne høre på innspill på hva jeg eventuelt gjør galt og kunne ha forbedret.

Planen min er som følger:

Sette opp en treg 32A standardisert automat(jordfeil bryter er standard).
Med 2x6kvadrat PFSP (om jeg husker korrekt) frem til stasjonen.
Sikringsskapet har en 230V 3faset IT tilførsel, med 50A OV(overbelastningsvern).

Av lade stasjon så velger jeg å sette opp en OpenEVSE sak:
http://openevse-store.myshopify.com/collections/frontpage/products/openevse-30a-charge-station-combo
Denne vil stå ut på husveggen i ett annet skap med dør på.

Av kabel ut ifra stasjonen så velger jeg å handle påfølgende kabel og støpsel:
http://www.emotorwerks.com/products/online-store/product/show/38-j1772-plug-32a-wire-8-meters

Samt en programmeringsenhet imot stasjonen:
http://openevse-store.myshopify.com/products/openevse-programmer

Totalt: 3173NOK (eks.mva) (UTEN TOLL)

I tillegg for praktiske årsaker tenkte jeg også ha oppheng ute for selve plugg og kabel:
http://elbilhjelpen.no/images/evse/8P1090388.JPG

Generelt så er planen å få programmert den stasjonen til å få bilen til å trekke max, 28A~.
Mulig jeg også må oppgradere OVen til 63A, noe som tilførselkabelen er dimensjonert for.
Noen som har erfaringer med openEVSE? virker som det har fått generelt god kritikk på de plassene jeg har lest på.


fws

Velkommen til Forumet.
Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om kvaliteten på dette utstyret, men jeg kan nevne at Nissan har kun godkjent Salto sine løsninger utenom sine egne. På en annen side har de ingen måte å sjekke hva slags lader du bruker. Men vet ikke hvordan dette vil utarte seg i en evt. garanti/forsikring sak. Ellers har det kommet retningslinjer fra DSB på lading av elbil. Kan være greit å ta en titt på den.

http://dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%c3%b8rer.pdf
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

kjbu

Har selv OpenEVSE og fungerer bra. Jeg har begrenset den til 14A siden jeg kjører 16A sikring.

Du kommer til å slite om vinteren hvis du kun har 50A hovedsikring og skal lade med 32A. Da kan du ikke bruke mye strøm i huset før sikringen går. Med 3 fas anlegg bør du distribuere kursene dine annerledes, så det er minst mulig annet på samme fase som ladestasjonen.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Rav4_EV

SitatJeg har ingen forutsetninger for å si noe om kvaliteten på dette utstyret, men jeg kan nevne at Nissan har kun godkjent Salto sine løsninger utenom sine egne. På en annen side har de ingen måte å sjekke hva slags lader du bruker. Men vet ikke hvordan dette vil utarte seg i en evt. garanti/forsikring sak. Ellers har det kommet retningslinjer fra DSB på lading av elbil. Kan være greit å ta en titt på den.

Og du har sikkert dette skriftlig at Nissan kun har godkjent Salto sine løninger utenom sine egne?
Eller sprer du bare løse rykter?


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

BE

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. april 2014, klokken 15:47
SitatJeg har ingen forutsetninger for å si noe om kvaliteten på dette utstyret, men jeg kan nevne at Nissan har kun godkjent Salto sine løsninger utenom sine egne. På en annen side har de ingen måte å sjekke hva slags lader du bruker. Men vet ikke hvordan dette vil utarte seg i en evt. garanti/forsikring sak. Ellers har det kommet retningslinjer fra DSB på lading av elbil. Kan være greit å ta en titt på den.

Og du har sikkert dette skriftlig at Nissan kun har godkjent Salto sine løninger utenom sine egne?
Eller sprer du bare løse rykter?
Hvorfor skal fws dokumentere noe som helst av dette? Det høres jo veldig sannsynlig ut at Nissan bare har godkjent en lader, de trenger tross alt ikke gjøre mer. Det betyr derimot ikke at de har en sak dersom det er benyttet ladere av et annet fabrikat eller merke, og noe galt skjer med bilen.

Edit: For å presisere; fws påstår ikke at Nissan har underkjent alle andre enn Salto sine løsninger. DA hadde jeg i så fall hatt forståelse for hvorfor du etterspør "bevis" for påstanden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RonnyR

Takk for gode tips og velkomst!,
Anngående 50A ladekurs så er jeg helt enig i det med distibuering av last over l1-l3 fasene og det er noe jeg håper løser seg med 63A OV, det skal ikke være så mye last kontinuerlig totalt i huset at jeg tror det vil ordne seg.

Med tanke på å overskride totallasten fant jeg en lur løsning om man ikke har mulighet til å oppgradere OV størrelsen:
http://zooi.widodh.nl/ev/tech/charging/open_evse_auto_power_adjustment.pdf
(Jeg har sett billigere løsninger også med en simpel måletrafo over inntakskablene også som sier hvor mye watt som er igjen å ta av.)

Når det gjelder garanti osv, er jeg ikke så nervøs for dette i og med at det virker rimelig vanskelig å gjøre noe feil om man faktisk vet hva man holder på med. Så lenge utstyret er standardisert CE godkjent så føler jeg meg ganske trygg.
Hvorfor skal jeg ikke få på garantien om f.eks batteriet streiker ? 230Volt er 230 volt.
Annet argument evt er hvor mange andre ladestasjoner og ladinger er brukt på leafer enn Salto sine løsninger?

Vet selgeren sa at Nissan fortsatt ikke hadde noe 32A godkjent ladeutstyr, har også hørt selgere komme med historier om at 32A ikke er nødvendig. Alt er relativt i forhold til bruk mener jeg og generelt så er jo dobbel ladeeffekt = dobbelt så fort på veien.

Takk for gode innspill! :)



fws

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 10. april 2014, klokken 15:47
SitatJeg har ingen forutsetninger for å si noe om kvaliteten på dette utstyret, men jeg kan nevne at Nissan har kun godkjent Salto sine løsninger utenom sine egne. På en annen side har de ingen måte å sjekke hva slags lader du bruker. Men vet ikke hvordan dette vil utarte seg i en evt. garanti/forsikring sak. Ellers har det kommet retningslinjer fra DSB på lading av elbil. Kan være greit å ta en titt på den.

Og du har sikkert dette skriftlig at Nissan kun har godkjent Salto sine løninger utenom sine egne?
Eller sprer du bare løse rykter?

Jeg vet at Salto har jobbet mye for å få godkjent ladeløsningene sine hos Nissan internasjonalt. Og så vidt jeg vet er det de eneste. Jeg forsto det i vertfall sånn da jeg snakket med Nissanforhandler.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Rav4_EV

For det første så er det ingen bilprodusenter som godkjenner noe som helst.

Forøvrig står de fritt opp til å samarbeide med de leverandører de ønsker.
Når kotymen i Norge er at man kan "bake inn" ladeutstyr i eilbilfaktura med null sats moms på alt er det viktig å holde tunga rett i munnen.
Dersom noen leverandører blir diskriminert fordi du som kunde kun kan velge å kjøpe Salto bokser gjennom merkeforhandler og ikke fritt velge merke vil dette være vesentlig brudd på EØS avtalen.

Nye elbiler i dag er standardisert opp mot J1772, ISO 62196 osv.
Det betyr at hvilken som helst bil og hvilken som helst veggboks bygd på standardene skal kunne benyttes.

Galskapen midt oppi dette her er at Panasonic har levert ladeklumper til Nissan m.fl. som bryter med standarden.
I stedenfor å levere et pilotsignal mellom 12 v pluss og 12 volt minus sett i forhold til jord i kontakten så svinger dette mellom 12 v og 0 volt.
Teoretisk kan derfor ladekontakten bli strømførende dersom den blir liggende i en sølepytt.
For å få disse boksene til å virke har også Nissan tatt en snarvei. Bilen starter lading selv om signalet ikke følger standard.

De er derfor medskyldige for at brudd på standard opprettholdes.

Jeg har fått ubekreftet info på at feilen er rettet på siste generasjon "slanke" ladeklumper fra Panasonic.

Når det gjelder troverdigheten til bilselgere viser forumet her klart at informasjon fra disse må taes med en klype salt. Før man slenger dette på ryktebørsen må det kvalitetssikres.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RonnyR

Du snakker akkurat slik jeg tenker selv om enkelte problemstillinger.
Det ER trossalt en standard basert på normer og regler her i bunn.
Følger man dette og man er i tillegg fagmann så er det mer enn nok til at det kan lage egne ladeløsninger.
Generelt med nye produkter så kommer også nye forsøk på å standardisere hvor større firma prøver å sko seg på å lage spesialløsninger (Apple).

Anngående selgere blir det også slik grunnet disse ikke har spesialkompetanse for elektrofaget.

RonnyR

Slik ble det for de som er interessert.
http://imgur.com/5M5Z4mD

Synes det ble helt ok selv. vegg stikkontakten er 3dprintet.

BEHA

Gratulerer. Det var et fint opplegg. Kunne tenke meg samme løsningen.

RonnyR

#11
Takk,

ja det er jo forbedringspotensiale på finish, men det viktigste for meg er at det fungerer og har en viss kvalitet.
Du kan lett bestille det samme her på blant annet:
http://openevse-store.myshopify.com/

Du kan velge om du vil gjøre alt selv eller kjøpe den ferdig.
Kostnadene ble: ladekabel 2000, pluggholder 150, ladestasjon 2000

MindViruz

Jeg har lest høringsutkastet til nytt kapittel om lading av elbil i NEK2014.

Det ser ut som pistolen din er uten spiralkabel, og dermed kan ligge i snø og vanndammer. Etter normen som kommer blir det nok krav om at faste ladepunkt skal utformes slik at pistolen ikke skal kunne ligge i snø og vann. Kan være en svakhet. Men det kravet er ikke kommet enda.

Sett bort i fra det ble det veldig bra :)

MindViruz

Kun en kommentar. Utvendig montert stikkontak med membraninnføring på toppen vil skjeldent holde tett i veldig lang tid hvis den er utsatt for mye regn. Pg nippel i topp eller litt silikon er ofte bedre. Ofte er det ett lite dreneringshull i bunn som fikser problemet. Kontakt med innføring i bunn er det aller beste, men litt mer klumpete.

emil

Tror et lite "tak" over kontakter og styreboks vil være en lur ting

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA