Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Moraltråden - er det greit å teste ut elbilen langs offentlig vei?

Startet av hma, fredag 25. april 2014, klokken 13:40

« forrige - neste »

hma

Adresseavisen tar sitt samfunnoppdrag på alvor noe vi ser av føljetongene "Elbilen en verkebyll".

I dagens avis kan vi i dag lese det sensasjonelle oppslaget:
"Flest tenker penger, ikke miljø, når de kjøper elbil"
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9480987.ece
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Fra gårsdagens føljetong ser vi tydelig at Adresseavisen har orden på kausalitetene:
"Gratisparkerte elbiler skaper trøbbel for butikker"

Her går en stakkars kjøpmann straks til grunne på grunn av elbiler. Godt å vite at den lokale avisen tar grep.
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9469617.ece
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#2
Man skulle tro kommentaren "Snart går sikringen - Det er på tide at elbil-bilistene vekkes fra sin avgiftsfrie og sterkt subsidierte klimasøvn." egentlig skulle være avisens aprilsnarr, men saken kom på trykk i bakrusen dagen derpå.

En velrettet vekker for oss søvngjengere.
I overskriften ser man forøvrig at vi ikke betegnes som elbilister, men elbil-bilister, som bedre understreker hvilken minoritet vi tilhører.
Da nytter det ikke lenger å kamuflere sitt ståsted ved å blande inn litt kremt og host:
"Hvem jeg? Ehh, jeg er en ... [host-host]elbil-[host]bilist."
http://www.adressa.no/meninger/kommentarer/article9437395.ece
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

tomrh

Tror det sitter en skikkelig elbilmotstander i redaksjonen..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

FIN

P85+ Signature

Ronny

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9480987.ece
Sjefingeniør Johansen mener resten av verden er misunnelige på nordmenns elbil-goder, som avgiftsfritak, gratis parkering, bompasseringer og ferjebilletter.

Jeg tror han mener feil her, grunnen til at elbiler i Norge selger så godt, er ikke fordi de er billige, det er fordi det fossile alternativet er bortimot dyrest i verden.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12


tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

timingbeltkiller

Sitat fra: hma på torsdag 10. april 2014, klokken 09:15
I dagens avis kan vi i dag lese det sensasjonelle oppslaget:
"Flest tenker penger, ikke miljø, når de kjøper elbil"
Det er 3 hovedgrupper elbilkjøpere:
- Miljøfrelste som kjøper elbil uansett pris og andre fordeler.
- Pengefrelste som fristes av pris og andre fordeler.
- Dobbeltfrelste som både vil verne miljøet og utnytte fordelene.

Har ikke sett noen norsk undersøkelse om hvorfor folk kjøper eller ikke kjøper elbiler.
Men med de betydelige konkurransevridende fordeler elbilen har i Norge
+ elbilen selger ubetydelig i land uten konkurransevridende tiltak,
er det neppe "sensasjonelt" å anta penger betyr mer enn miljø for et stort
antall kjøpere - muligens for flertallet?


BTW
En fjerde gruppe kjøper antakelig også "raketten på 4 hjul" Tesla S
fordi jungeltelegrafen forteller bilen er bedre og morsommere å kjøre enn de fleste andre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Warlock

Jeg så ca en time av debattten rundt dette, og jeg må si politikerne skuffer med deres uvitenhet. Debattinnleggende var full av faktafeil, og de rotet seg langt ut i temaer om kollektivfelt etc i en debatt om inntekter/kutt hos AtB...

Olsleaf

Tenkte jeg måtte sette meg bedre inn i denne klimaavtalen, og fant denne adressen på nett:

http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/klimaforliket-hele-teksten/

I romertall 8 står det:

Andre virkemidler for å fremme nullutslippsbiler, slik som fritak fra bom- og fergeavgift, tilgang til kollektivfelt og gratis parkering, må sees i sammenheng med trafikkutviklingen i de store byene

Og i romertall 7 står det:

I beslutninger om disse virkemidlene må lokale myndigheters synspunkter veie tungt.

Her er det rom for tolkninger og forskjell behandling av el-bilister.

Andre steder kan du kjøre gratis på ferje, men hvis den lokale myndighet ser seg nødt til å ta avgift, så kan de det i følge denne avtalen.

Mitt spørsmål blir da; hva skal da gjøres for å få folk til å velge miljø vennlig?

En annen feil i miljø politikken er at miljø avgift blir registrert som inntekt. Så når flere velger miljø vennlig "taper" staten inntekt. Det samme med parkeringsavgift, denne er innført for å regulere parkering, men blir registrert som inntekt, så når el biler parkerer gratis "taper" kommunen inntekt
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Warlock

Er fullt ut enig med deg på det med "Inntekt" og det er vel bare ett svar på det; økonomer .

Helge

Hurra for Møre og Romsdal... og det er nesten så jeg skjemmes av å være trønder: http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece

Jaja... fattern var jo Sunnmøring så jeg trenger ikke skjemmes sååå mye  ;)
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

erikf

Sitat fra: Helge på fredag 25. april 2014, klokken 16:51
Hurra for Møre og Romsdal... og det er nesten så jeg skjemmes av å være trønder: http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece

Jaja... fattern var jo Sunnmøring så jeg trenger ikke skjemmes sååå mye  ;)
Trønderne, eller fosenfolket eller hvem det er der oppe som lager adresseavisen, samt folkene som er intervjuet i mediene, uttalelsene i kommentarfeltene og en del av politikerne fremstår svært lite fordelaktige. Området virker på meg som et kjipt sted med dårlig stemning. Jantelov og skuling på hverandre. Mye misunnelse og lite reflekterte folk. Hva er det som har skjedd tenker jeg? Kan det være en del elbilister som har skrytt litt for høyt til fossilbilistene om at de kjører gratis, og satt gnist på motstanden? Er det derfor dette har skjedd akkurat her?
En ting som ikke fremgår noe tydelig er at nettopp denne fergen har vært totalt gratis for både bil og passasjerer, noe som er helt uvanlig i resten av norge, stemmer ikke det? Alle andre ferger på vestlandet jeg har tatt med elbil har jeg betalt for personene inkl sjåfør, så det er varierende hvor mye rimeligere det egentlig har vært med elbil.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

testO


Sitat fra: erikf på fredag 25. april 2014, klokken 22:42
Sitat fra: Helge på fredag 25. april 2014, klokken 16:51
Hurra for Møre og Romsdal... og det er nesten så jeg skjemmes av å være trønder: http://www.rbnett.no/nyheter/article9563793.ece

Jaja... fattern var jo Sunnmøring så jeg trenger ikke skjemmes sååå mye  ;)
En ting som ikke fremgår noe tydelig er at nettopp denne fergen har vært totalt gratis for både bil og passasjerer, noe som er helt uvanlig i resten av norge, stemmer ikke det? Alle andre ferger på vestlandet jeg har tatt med elbil har jeg betalt for personene inkl sjåfør, så det er varierende hvor mye rimeligere det egentlig har vært med elbil.

Denne fergestrekningen har vært et ett prøveprosjekt for AutoPASS på ferge. Siden det ikke har vært betaling for passasjerer eller egen takstgruppe for elbil i prøveperioden, har elbiler her kjørt gratis. Det naturlige ville vært å innføre betaling som passasjer for elbil, slik det også er foreslått i det nye taksregulativet for AutoPASS på ferger. Dette takstregulativet er nå ute til høring.http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Horinger

Men, dette takstregulativet gjelder bare for de 15 risvegfergene! http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Ferjer For de øvrige ca 100 fergesambandene er det opp til fylke og kommuner å fastsette taksten både for fossil og elbiler!
Mitsubishi i-MiEV 2012 Ocean Blue - Solgt
Tesla model S
TOCN Signaturmedlem

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA