Alternativer for 3 fase 220 IT/TT nett lading av Tesla

Startet av Batteritralla, torsdag 10. april 2014, klokken 09:03

« forrige - neste »

Batteritralla

Registerer at det begynner å ulme i debatten om 32A enfase laster blant nett eiere . .

Hvilke alternativer finnes det for oss som har 3 fase 220 IT/TT nett?

Stemmer det at noen Tesla senter har en løsning for bruk av 3 fase 230?

Er det noen som vet status her:

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/



Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

0dB

Jeg sendte en mail med spørsmål angående Zapcharger for et par uker siden.
Her er spørsmålene og de svarene jeg fikk:

Når antar dere den kommer i salg?
Svar: Salget starter nok tidligere, i September planlegger vi å starte levering.

Vil det bli kun en versjon som kan benyttes til f.eks både 1 og 3-fas 230V IT, eller flere versjoner for forskjellige effektuttak?
Svar: Det kommer flere versjoner for å dekke behovene du skisserer.

Er laderen kun for fast montering, eller kommer det er mobil løsning også?
Svar: Vi jobber både med fast og mobil versjon.

Hva vil veiledende utsalgspris bli?
Svar: Det vet vi ikke ennå.
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

0dB

Mulig denne har vært lagt ut her tidligere uten at jeg har registrert det, men her er ihvertfall en Youtube-presentasjon av Zaptec-laderen:

https://www.youtube.com/watch?v=m3HULXzYabU
Model X90D - Mottatt 20.09.2016

PaulG


fredag

Sitat fra: PaulG på lørdag 31. mai 2014, klokken 22:18
Nå er zaptec.no oppdatert med mer info. :-)

Wow, bedre og bedre. Jeg skal ha.

Hva blir prisen?

Jeg likte det at den kan sette ned ladehastigheten for å unngå at hovedsikringen ryker. Og at den i fremtiden kan snakke med strømleverandørene og sette ned ladehastigheten når det er kapasitetsproblemer i strømnettet. Og at den passer mellom bjelkene i garasjen min.

Det eneste man kanskje kan ønske seg der nå er mulighet for å sette opp flere zaptec ladebokser som deler samme kurs/hovedsikring i en gruppe, slik at ladehastigheten/effektbruken fordeles automatisk mellom disse ladeboksene.

Og en knapp for å åpne ladelokket på teslaen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Sitat fra: 0dB på lørdag 31. mai 2014, klokken 21:36
Mulig denne har vært lagt ut her tidligere uten at jeg har registrert det, men her er ihvertfall en Youtube-presentasjon av Zaptec-laderen:

https://www.youtube.com/watch?v=m3HULXzYabU

Ugh, så dyrt og unødvendig avansert ut. Vil bare ha en minst mulig og høyeffektiv 11kW 400V trafo...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Cirion

Sitat fra: turfsurf på søndag 01. juni 2014, klokken 16:26
Sitat fra: 0dB på lørdag 31. mai 2014, klokken 21:36
Mulig denne har vært lagt ut her tidligere uten at jeg har registrert det, men her er ihvertfall en Youtube-presentasjon av Zaptec-laderen:

https://www.youtube.com/watch?v=m3HULXzYabU

Ugh, så dyrt og unødvendig avansert ut. Vil bare ha en minst mulig og høyeffektiv 11kW 400V trafo...
Mindre enn Zaptec sin?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Batteritralla

Opprinnelig så var vel dette profilert til å bli et rimelig alternativ.

I youtube klippet så er det ikke akkurat profilert på denne måte, men mer som en "fancy" løsning.

Designet på denne trafo`en virker ganske banebrytende, og de har redusert på de komponentene/materialet som gjør at en trafo blir dyr i utgangspunktet.

For min del så hadde det vært mer interessant med en ren trafo del, som jeg kunne plassert inne med hoved sikrings skapet i huset.

Da kunne jeg gått ned i tversnittet på kabelen ut til garage, og lagt ut opplegg for en 3 fase 400V kurs.

På enden av kursen hadde det hengt en Rød trefase 400V plugg, en UMC - og en ladeluke åpner  :)
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

PaulG


Voll1

Jeg hadde planer om å få installert en 3-fas 32A 230V kontakt for så å viderekoble denne til en eller flere 1-fase 32A 230 V. Men det ser ut til at de nye reglene NEK 400:2014 gjør at jeg må ha egne kurser for hvert enkelt stikk. Men det gjelder når stikk skal brukes til lading av elbil. Hva kan man bruke som "unnskyldning" for å montere 32A stikk i garasje? Hvilke apparater krever dette? Kompressor, sveiseapparat, varmepumpe, ?????

Utdrag fra reglene:
722 Forsyning av elektriske kjøretøy
• Samtidighetsfaktoren for en forbrukerkurs som forsyner tilkoblingspunktet direkte (for
eksempel stikkontakten) skal settes til 1,0.
– Samtidighetsfaktoren for en hovedkurs som forsyner flere tilkoblingspunkter kan reduseres
hvis laststyring er installert.
• Det skal være en egen forbrukerkurs for et tilkoblingspunkt for et elektrisk kjøretøy.
– Hver kurs som forsyner et tilkoblingspunkt skal være individuelt beskyttet av et
overstrømsvern.
– Hvert tilknytningspunkt skal være individuelt beskyttet av et allpolig strømstyrt jordfeilvern
med merkeutløsestrøm som ikke overstiger 30 mA.
• Hver stikkontakt eller apparatplugg skal plasseres så nært som praktisk mulig til
parkeringsplassen for det elektriske kjøretøy som skal forsynes.

http://hafslundnett.no/files/File/bygg/for_installatorer/infratek_installtormote_mai%202013_NEK400.pdf
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

rene


MyTess


mr.rs4

Hvilke tverrsnitt på kabel når en har 3fase 230V og 32A?
Og hvilke tverrsnitt på 400V og 16amp?

Kabel lengde ca 20m

Edit
Litt usikker på hvor jeg skal sette trafo, garasje eller i kjelleren i huset.
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

rr2000

Sitat fra: mr.rs4 på søndag 22. februar 2015, klokken 00:18
Hvilke tverrsnitt på kabel når en har 3fase 230V og 32A?
Og hvilke tverrsnitt på 400V og 16amp?
Er ikke elektriker, og man må ta hensyn til flere faktorer, men det er strømstyrken og vernstørrelsen som er mest avgjørende dvs at det antageligvis lønner seg å ha lengst strekk med 400volt og montere trafoen nærmest mulig strøminntaket. Tipper du må ha 10kvadrat for 230/32amp og 4 kvadrat på 400/16 amp. Her er dimensjoneringsmetoden beskrevet for: http://efbr.nelfo.no/UploadFiles/Books/311/53/634182538123171250__kapelenergi.pdf
P85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA