Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Multibelegg Rød lakkproblemer!

Startet av Mippen, fredag 25. april 2014, klokken 12:21

« forrige - neste »

Mippen

Hvorfor er det ikke flere produsenter som har klart/satset på å lage biler med kraftigere batteripakker? Det er en produsent pr i dag som er overlegen de andre i forhold til rekkevidde. Først kom det en roadster som hadde omtrent dobbel rekkevidde av en nissan leaf. Så har det kommet en sedan med rekevidde opp til 500km. Til sammenligning har nissan leaf fått sin teoretiske rekkevidde økt til 199km. Jeg har søkt på nettet og fant at GM vil gå etter Tesla, men de hadde vist "bare" opp til rundt 30mil på bil bil.
Fremtiden er elektrisk.

Tønsberg

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. april 2014, klokken 07:09
Hvorfor er det ikke flere produsenter som har klart/satset på å lage biler med kraftigere batteripakker? Det er en produsent pr i dag som er overlegen de andre i forhold til rekkevidde. Først kom det en roadster som hadde omtrent dobbel rekkevidde av en nissan leaf. Så har det kommet en sedan med rekevidde opp til 500km. Til sammenligning har nissan leaf fått sin teoretiske rekkevidde økt til 199km. Jeg har søkt på nettet og fant at GM vil gå etter Tesla, men de hadde vist "bare" opp til rundt 30mil på bil bil.
Gir kanskje ikke et konkret svar, min gir litt innsikt i den kjemiske utfordringen:
https://www.youtube.com/watch?v=3aSBoEEX-Eo&list=PLK1ntGc0rxAK4pDO23wvYXGV7T7LywCkX
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Mippen

Får ikke sett videoen her på grunn av dårlig dekning akkurat nå... Men Tesla er uansett en "outsider" i bilsammenheng. Skjønner ikke hvorfor andre ikke satser penger som har så mye erfaring og ikke minst kapital. Toyota for eksempel har vært pionerer i batterisammenheng i forhold til hybridbiler. Men syns ikke batteriet deres er så imponerende på de nye hybriden.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Toyota lagde en elektrisk versjon av Toyota iQ (kalt eQ) med 7 mil rekkevidde, og konkluderte med at elbiler ikke var gode nok.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

emil

Litt gjetting fra min side:

- Elbiler er idag en god del dyrere enn sine sammenlignbare fossilalternativer i alle andre land enn Norge. Større batteripakker gjør de enda dyrere. Må få opp produksjonsvolumet og ned kostnaden der før man kan legge på større batteripakker.

- Elbiler er i andre land enn norge beregnet for lokalkjøring i/rundt byene og da har nok produsentene funnet ut at 10-20 mil på en lading er mer enn nok for over 90% av bruken. Kostnaden for å dekke de siste prosentene vil bli unødvendig høy.

- For de etablerte produsentene vil større rekkevidde på elbilene ta markedsandeler fra egne fossilbiler, og de er sikkert veldig fornøyd med at man idag må ha to biler for å dekke hele kjørebehovet. Blir elbilene bedre holder det med kun en bil og de mister salg.

Mippen

Sitat fra: emil på torsdag 10. april 2014, klokken 09:21
Litt gjetting fra min side:

- Elbiler er idag en god del dyrere enn sine sammenlignbare fossilalternativer i alle andre land enn Norge. Større batteripakker gjør de enda dyrere. Må få opp produksjonsvolumet og ned kostnaden der før man kan legge på større batteripakker.

- Elbiler er i andre land enn norge beregnet for lokalkjøring i/rundt byene og da har nok produsentene funnet ut at 10-20 mil på en lading er mer enn nok for over 90% av bruken. Kostnaden for å dekke de siste prosentene vil bli unødvendig høy.

- For de etablerte produsentene vil større rekkevidde på elbilene ta markedsandeler fra egne fossilbiler, og de er sikkert veldig fornøyd med at man idag må ha to biler for å dekke hele kjørebehovet. Blir elbilene bedre holder det med kun en bil og de mister salg.

Godt poeng. Har tenkt det samme selv. Det eneste er at det blir stadig strengere krav til utslipp og hvis de satser på elektrisk framfor fossil blir det vinn, vinn tenker jeg.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Man trenger også et teknologisk gjennombrudd innen batteriforskning, energitettheten nå er for lav. Tesla har "løst" problemet ved å dytte masse batteri inn i en tung og stor bil som er optimalisert på alle mulige måter for å få det til å gå. Mindre bilmodeller kan rett og slett ikke ha så store batteri pga. vekt og volum. Man ser jo f.eks. hvordan Ford Focus EV blir slaktet pga. lite bagasjerom, det er ikke akseptert i markedet at batterier skal oppta plass i bilen på bekostning av noe. Flere lovende teknologier finnes på laboratoriet, men spranget ut til fullskala produksjon er fremdeles stort. Den første som lykkes i å frembringe nødvendig batteriteknologi til 40+ kWh kompakt- og mellomklasse blir den nye markedslederen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mhal

Ett annet moment er vel og at i miniputtmarkedet Norge har El bilen avgiftsmessige konkuransefortinn.

I andre land er det vel fortsatt billigere med fosilmotor som rekkeviddeforlenger, og hybrider blir alternativet hvis en treng noe mer enn en bybil.

Mippen

Jeg skjønner at tesla har klart å gjøre noe lurt siden de har plassert batteripakken så lavt og har laget en stor bil slik at plassen blir godt utnyttet. En stor del av vekten på bilen utgjøres også av batteripakken. Det jeg ikke forstår er at andre bilprodusenter også kunne ha gjort det samme. De kunne ha klart seg med mindre batteripakke, laget en bil som var mindre så lenge de hadde klart å plassere batteriene skikkelig slik som tesla også fått lengre rekkevidde enn det som er i dag på "vanlige" elbiler.

Er også klar over at det ikke er så mange land som er gunstig for elbiler. At Norge kanskje er det beste, men hadde de satset hardere på utvikling av teknologi til batteri eller lademuligheter ville det blitt et større marked mener jeg. Ta for eksempel tesla. Der er motoren flyttet på selve bakhjulet. På nissan leaf er motoren i motorrommet slik en vanlig bil med forbrenningsmotor er. Hadde man i stedet hatt en motor som satt lavere direkte på drivhjulet kunne man i stedet brukt plassen foran og der batteriet nå er til å ha batterier. Man kunne gjerne også ha lagt batterier langs hele golvet. Hadde da fått plass til mer batteri og kunne lett ha fått 40-50kw ut av en leaf. Da snakker vi rekkevidde...
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på torsdag 10. april 2014, klokken 19:17
Jeg skjønner at tesla har klart å gjøre noe lurt siden de har plassert batteripakken så lavt og har laget en stor bil slik at plassen blir godt utnyttet. En stor del av vekten på bilen utgjøres også av batteripakken. Det jeg ikke forstår er at andre bilprodusenter også kunne ha gjort det samme. De kunne ha klart seg med mindre batteripakke, laget en bil som var mindre så lenge de hadde klart å plassere batteriene skikkelig slik som tesla også fått lengre rekkevidde enn det som er i dag på "vanlige" elbiler.
Andre bilprodusenter har eksisterende produksjonslinjer de helst ønsker å gjenbruke, og må inngå kompromiss for å holde investering/ombyggingskostnader nede. i-MiEV f.eks., som bare er en ombygd japansk "i" - en kei car minibensinbil. Tesla kunne bygge både bilmodellen og hele produksjonsapparatet opp fra bunnen, optimalisert på alle tenkelige måter. Tesla satset også på en luksusbil som appellerer ekstremt til "vil-ha"-følelsen uavhengig av stimuli i markedet, og som har rekkevidde slik at den kan erstatte en vanlig bil. En 40 kWh kompaktklasse appellerer ikke på samme måten, den ville blitt dyrere og likevel hatt bare halve rekkevidden av en vanlig bil. Tesla har også revolusjonert salgsprosessen og kuttet forhandlerleddet for å gjøre bilen billigere. DET ville blitt bråk med de eksisterende store bilprodusentene! Og ikke minst: Tesla har bygd opp ladeinfrastruktur med gratis strøm for sine bilkunder. Tesla har altså gjort ekstremt mye for å lykkes, og de måtte satse på mange ulike områder samtidig for å kunne vinne over en etablert fossilbilbransje. Husker tilbake til våren 2012, vi diskuterte i lunsjen på jobben om Tesla i det hele tatt ville lykkes, det virket nesten som galskap den gang. "Normale" bilfirmaer har ikke trua, de tar ikke en slik ekstrem, nærmest galmannsrisiko, og bilbransjen generelt ventet jo bare på at Tesla skulle feile. Derfor har Tesla nå slik et enormt forsprang siden de faktisk har lyktes.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pottle

Sakset fra en annen tråd:

---
Jeg tipper at en av grunnene (kanskje den viktigste) til at de etablerte bilmerkene; Nissan, Ford, BMW, VW og så videre, er at de frykter total "kanibalisering" av sine egne ICE-modeller hvis deres batteribiler får en fornuftig rekkevidde (40-50 reelle mil).

Bilfabrikantene har funnet en nisje på ca 10-15 mil hvor elbil kan selges som et tilleggsbil i steden for å utkonkurrere deres egne ICE-biler. Fordi nå må du i teorien også ha en bensinbil hvis du skal komme deg på ferie eller på hytta.

Jeg er rimelig sikker på at de største bilfabrikantene kunne fått til en verdig konkurrent til Tesla innen kort tid hadde de bare ønsket det. Dessverre så styres utviklingen av gamle dinosaurer. Problemet er at den "gamle garden" tjener alt for mye og lagt inn alt for mye investeringer i ICE-modeller til at de bare kan la en ny generasjon batteribil ta over. Tesla har ikke det samme problemet, fordi de har ingen andre og eldre produktlinjer de trenger å ta vare på.
-------
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Mippen

Slik utviklingen et nå med tesla som selger til nye rekorder stadig vekk burde ikke de store komme på banen med en bil som går i strupen på tesla eller er det så lite penger å tjene i det "nisjemarkedet" at de ikke bryr seg?
Fremtiden er elektrisk.

pottle

#12
Tja. Tallene sier vel litt:

60 millioner biler produsert i 2011. Tesla produserte 20 tusen. Det vil si at Tesla lager 0,03 % av årlig produksjonen i verden. Mulig at de store selskapene ikke bryr seg nevneverdi og sover fortsatt godt om natten.

Om Tesla skulle røre på seg framover så er jeg rimelig sikker på at de store dinosaurene er klare til å konkurrere på både mengde, service og pris. De virker som at de er komfortable med ICE-bilene sine og ønsker ikke å drive utviklingene lengre/framover mer enn det de må.

Edit: Glemte å dele på 100 for å få prosent.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Mippen



25000+ Model S i følge tesla sin slide. 

Jeg er ikke flink i matte, men det blir vel 0,03prosent? Med 25tusen biler blir det 0,04 prosent. Uansett antall 0-tall er det ikke mye i forhold til 60mill produserte biler.

Hadde vært interessant å se statestikken for litt dyrere biler. De sier jo at Model S skal konkurrere med bla M5. Det er ikke akkurat bilen som går mest av vil jeg tro. Så har man jo biler som Mercedes, Audi og andre dyrere biler.

Uansett motiv for å ikke satse på flere rene elektriske biler så er det skuffende at det bare er en produsent som faktisk satser skikkelig på biler med god rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

tomrh

Sitat fra: Mippen på fredag 11. april 2014, klokken 13:53
Uansett motiv for å ikke satse på flere rene elektriske biler så er det skuffende at det bare er en produsent som faktisk satser skikkelig på biler med god rekkevidde.
Det har vært en fase med latterliggjøring og passivitet, men Teslas suksess har begynt å skape frykt. Og spesielt i forhandlerleddet siden det vil bli en samfunnsøkonomisk revolusjon om "alle" begynner å selge direkte til kunden slik Tesla gjør det. Men det forventes at flere vil henge seg på nå når Tesla viser vei. Helt nye elbilprodusenter vil dukke opp, bl.a. interessant å lese hva denne trendforskeren sier: http://energiogklima.no/nyhetsblogg/olav-anders-oevreboe/trendforsker-elbilen-overtar-allerede-fra-2016/
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA