Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 350.000kr for ny batteripakke

Startet av TMS85, fredag 25. april 2014, klokken 10:32

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: tho på onsdag 30. april 2014, klokken 14:37
Er det mulig å få en indikasjon på hvilken fase(er) som er mest belastet?

Er de tikke bar eå knipe et tang-amperemeter på inntakskablene/kablene til trefasekontakta da, f.eks? (Jeg er på meeeeget tynn is her nå, så ikke irettesett meg for hardt om jeg er på bærtur!  ;D)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Leif1 på onsdag 30. april 2014, klokken 14:24
Men igjen.... En trefase 32A blå er greit å montere.   :P
Så kan du heller sette i en overgang til enfas og skru deg gradvis oppover fra 20A til
de ringer fra e-verket. Hvilket jeg tviler sterkt på at de gjør.

Ja, jeg har alt fått bestillinger på en halvmeter lange adaptere med 32A 3-fase 230V i ene enden og blå kontakt for veggmontering i andre enden. Regner med at de skal brukes i slike scenarioer...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Sitat fra: cra på onsdag 30. april 2014, klokken 15:49
Sitat fra: tho på onsdag 30. april 2014, klokken 14:37
Er det mulig å få en indikasjon på hvilken fase(er) som er mest belastet?

Er de tikke bar eå knipe et tang-amperemeter på inntakskablene/kablene til trefasekontakta da, f.eks? (Jeg er på meeeeget tynn is her nå, så ikke irettesett meg for hardt om jeg er på bærtur!  ;D)

Ja, du må riktignok fjerne avdekningen i sikringsskapet ditt, men det burde ikke være noe problem. Skru på platetoppen og andre forbrukere som trekker en del strøm samtidig som du lader bilen. Da ser du om du står i fare for å poppe hovedsikringen din. Bare å bytte om på ledningene i overgangen din til du får jevnest mulig strømtrekk på fasene i skapet.
Du skal se det blir riktig så jevn og fin belastning. Er du usikker på noe, så allierer du deg med en fagmann.
Konvertitt fra S til X

TB

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sense

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 14. april 2014, klokken 12:07
Jeg måtte søke for å få over 20A enfase. Men det var ikke noe problem, elektriker fiksa det.
Stavern

Om jeg forstod min elektriker som satte opp 32A enfas rett, så måtte man ikke søke, men innrapportere til netteier etter endringer er gjennomført. Derav inngår alle endringer i sikringsskap, kurs osv.

Om huset trengte mer totalkapasitet, så må det nok søkes.



Cato76

Litt OT, men jeg regnet på hvor mye strømforbruket som går til elbiler har å si på den totale strømproduksjonen i Norge.
Den gjennomsnittlige elektrisitetsproduksjonen har vært om lag 127 TWh/år de siste ti årene. Om man regner at hver elbil kjører 20 000 km pr år og forbuker 200 w/km så tilsvarer dette  0,1% av strømprodusjonen for 32000 elbiler. Ett vannkraftverk som er planlagt i Sogn og Fjordane skal produsere 176 GWh vil altså ene og alene gi strøm til over 44 000 elbiler!  ;)
Årsproduksjonen i Altavassdraget (655 GWh) gir alene strøm til 165 000 elbiler!
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA