Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 350.000kr for ny batteripakke

Startet av TMS85, fredag 25. april 2014, klokken 10:32

« forrige - neste »

TMS85

Tja, jeg blir ikke klok på alt dette her, men:

Jeg ringte nettopp Hafslund Nett som er lokal netteier hos meg. Karen på kundeservice sier at nei, jeg trenger ikke søke om å få sette opp en 230v 32a enfas-kontakt. Jeg trenger kun søke dersom jeg trenger å øke inntaktssikringen(e).

Jeg refererte til at andre har måttet søke og han dobbeltsjekket da med andre hos seg, og kom likevel tilbake med svaret at nei, jeg trenger ikke søke. Det er bare å montere i vei. Eneste jeg måtte tenke på var altså at jeg muligens måtte øke inntakssikringen og at dette da måtte søkes om.

Mr.Hansen

Jeg måtte søke for å få over 20A enfase. Men det var ikke noe problem, elektriker fiksa det.
Stavern
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

TB

Sitat fra: Car-El på onsdag 09. april 2014, klokken 23:13
Ja dette er delvis rett. I det norske IT nettet så hentes strømmen ut mellom lederene. Så tre husstander danner en "sirkel".
Hus 1 får strøm mellom L1&L2
Hus 2 får strøm mellom L2&L3
Hus 3 får strøm mellom L3&L1
Så om hvert tredje hus har et større strømforbruk en de to andre husene så vil belastningen bli skeiv og dette kan føre til spenningsfall. Strømmen vil da kunne begynne å gå mellom husene istedenfor mellom lederene (L1,L2 & L3).

Denne beskrivelse er korrekt der det enkelte hus / inntak har 1 fase, dvs to ledere med spenning. Eldre leiligheter i blokk er eit godt eksempel. For frittliggande hus, og til ein visss grad rekkehus er det meir normalt er at alle tre ledere er ført inn i huset, og fordelt mellom ulike kursar internt.

I enkelte tilfeller er tre ledere ført inn i huset, men berre to er brukt. I slike tilfeller er det enkelt og oppgradere frå einfas til trefas. Teoretisk effekt kan dermed bli auka med 1,7 om det er heilt like belastning på alle faser.

Når det gjeld trafoen frå 230 V IT til 400 V TN er Zaptec AS med sin Zap Charger spennande.
SitatKonseptet Zap Charger vil sikre en enkel og sikker ladeteknologi som gir semihurtig lading (11 kW) og TN nettkvalitet gjennom galvanisk skille i trafoen. Trafoen er svært liten og energieffektiv. Elbilene kan lades med vekselstrøm (AC) og effekt opp til 11 kW ved hjelp av ladere til en langt lavere pris enn det som hittil har vært mulig.

http://www.transnova.no/project/zap-charger-ladestasjon-for-elkjoretoy/
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

sigurdi

@TMS85
Det er opp til hvert enkelt lokal kraft leverandør hva de krever og om det må søkes eller ikke.
Ingen felles regler som gjelder hele landet.
Men dette vet lokal autorisert elektrikker som får informasjon fra kraft leverandørene.

Eks. hos meg endret lokal leverandør fra ikke nødvendig å søke til søkeplikt og indeviduell behandling på alle enfase kurser over 25A, nå i Februar pga de ser potensialet i mye elbil lading i fremtiden.
Så elektrikker du bruker vet dette. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 14. april 2014, klokken 12:07
Jeg måtte søke for å få over 20A enfase. Men det var ikke noe problem, elektriker fiksa det.
Stavern

Søknad nødvendig for 25A? Jøss. Så alle som vil ha sin standard 25A komfyrkontakt sikret med 25A må søke der du bor?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mr.Hansen

Komfyren bruker ha bare 20A 1 fase, menn skal du over dette så må elektrikern søke om dette ja. Hadde ikke de sagt dette så hadde jeg vist om det i det hele tatt.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

jkirkebo

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 14. april 2014, klokken 16:45
Komfyren bruker ha bare 20A 1 fase, menn skal du over dette så må elektrikern søke om dette ja. Hadde ikke de sagt dette så hadde jeg vist om det i det hele tatt.

Det er ganske vanlig med 25A kurs til komfyren. 20A er bare 4600W, når stekeovnsdelen kan bruke 3kW alene blir det lite til overs med 20A.

Hjemme har jeg 3-fase 20A til platetoppen alene (5-platers induksjonstopp på 3x2.8kW), pluss 1-fase 16A til stekeovnen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Var i dag i kontakt med det lokale kraftselskapet (NEAS) angående oppgradering fra enfas til trefase inntak på huset og benyttet anledningen til å spørre om dette. Med 3x50A måtte jeg gjerne legge opp to 32A enfas kurser om jeg ville. Det var ikke nødvendig å søke engang, bare de fikk beskjed av elektrikeren hva som var lagt opp. De så lenge det ikke var noe med høy startstrøm eller ujevn belastning laget det ingen utfordringer ble jeg fortalt.

RaBalder

Sitat fra: Muffinman på mandag 14. april 2014, klokken 17:39
De så lenge det ikke var noe med høy startstrøm eller ujevn belastning laget det ingen utfordringer ble jeg fortalt.

Jeg tror Tesla er en skånsom strøm-forbruker når den lader.

  • Oppstart tar et par sekunder før det starter. Og strøm-trekker øker gradvis opp til det man har satt.
  • På samme måte hvis man avslutter lading på panelet. Strømtrekket reduseres til 0 over flere sekunder.
  • Litt mer usikker på hva som skjer om man bare trykker på knappen på ladekabelen som løser ut kabelen. Om det blir litt mer bråstopp.

Ser ikke ut som Tesla er den verste lasten i nettet å fore med strøm.

jakoys

Skagerak Energi har sendt et rundskriv til elektroinstallatører at de ønsker en melding dersom det monteres 32A-uttak.

Jeg kontaktet Skagerak etter å ha lest denne tråden siden jeg fikk montert opp 32A for et par måneder siden. Min elektriker hadde ikke gitt beskjed og vil få en reminder om dette fra nettleverandøren.

sigurdi

@jakoys
Er ikke så lenge siden skagerak bestemte seg for å ha inmelding/registrering av 32A enfas, mulig du fikk montert før endringen.
(13.02.14 gikk det ut rundskriv. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

hgs

Så fikk visst ikke "alle" lov likevel...selv om jeg ikke akkurat bor i den delen av landet der elbiltettheten er størst ::) Elektriker oppfatta også dette som noe sært.

Midt - Telemark Energi nekter bruk av 1-fas strøm over 20A med denne begrunnelsen:

Ladeutstyr for elbil.
P.g.a. fare for skjevbelastning forlanger MTE 3-fas stikk dersom det installeres sikringer over 20A og 230V.
Viser til forskriften om spenningskvalitet FOL.
Forskriften har strenge krav til skjevspenning, flimmer, overharmoniske spenninger, spenningsdipper m.m.  ( kapittel 3) Hovedprinsippet i forskriften er at den som forårsaker forringet spenningskvalitet, må rette opp kvaliteten ( §2-1) Dersom en forbruker forårsaker skjevspenning hos andre forbrukere, må denne fjerne årsaken til skjevlasten. I praksis betyr det at lading på 1-fas 230V med for høye strømstyrker øker risiko for brudd på forskriften.
MTE vil derfor ikke akseptere 1-fas lading over 20A strømstyrke. Hvis det ønsker høyere ladeeffekt, forlanges 3-fas lading.  For 3-fasanlegg vil skjevspenningsproblematikk unngås, og man kan lade med 1,7 ganger høyere effekt pr. ampere. Det vil  si 3,6KW  1-fas tilsvarer 6,3KW 3-fas.   
         

Lite å gjøre med det. Så lenge vi bare leier hus i påvente av å bygge eget får blått uttak med lading på 230V 16 A duge. 

Moralen får være at for de som baserer seg på (og virkelig må ha) 32 (26) A 1-fas bør sjekke dette ekstra nøye med netteier.                                 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Veggen

Og umoralen får være å installere 32A trefas og bruke en løs overgang til enfas istedet.
Synes netteierne bedriver strutsetaktikk her, på denne måten mistet de jo helt oversikten over skjevlaster...

Leif1

Men igjen.... En trefase 32A blå er greit å montere.   :P
Så kan du heller sette i en overgang til enfas og skru deg gradvis oppover fra 20A til
de ringer fra e-verket. Hvilket jeg tviler sterkt på at de gjør.
Pass bare på å ikke koble overgangen på samme fase som platetoppen din.
Så lenge det ikke er en hel skog med elbiler, som alle benytter samme løsning,
i samme gata vil ikke dette være noe problem i praksis.
Konvertitt fra S til X

tho

#29
Dette blir nok for dumt men:

Jeg bruker 32A overgang med god samvittighet. Ikke fått noen telefon fra e-verket heller. Men når det er sagt. Er det mulig å få en indikasjon på hvilken fase(er) som er mest belastet? F.eks. Ved å lese av spenning i bilen ved lading, koble om overgangen slik at den bruker andre faser så sammenligne? Jeg vil anta at en overbelastet fase har litt lavere spenning?

Videre: Hvis det er mulig å få en indikasjon på skjevlast så er det en grei sak å få automatikk i dette. Nå synes jeg dette er totalt overkill men det kunne ha vært litt artig :P
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA