Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 350.000kr for ny batteripakke

Startet av TMS85, fredag 25. april 2014, klokken 10:32

« forrige - neste »

TMS85

Sjekk link: http://www.hafslundnett.no/omoss/artikkelarkiv/les_artikkel.asp?artikkelid=2336

Jeg snakker med en elektriker nå som sier at dette til og med ikke lenger vil være tillatt, altså montere 230V, 32A enfas med blå kontakt. Han sier også at de som har montert dette til nå må fjerne disse igjen!

Dette høres jo dramatisk ut, kan noen her bekrefte eller avkrefte dette?

Car-El

Ja dette er delvis rett. I det norske IT nettet så hentes strømmen ut mellom lederene. Så tre husstander danner en "sirkel".
Hus 1 får strøm mellom L1&L2
Hus 2 får strøm mellom L2&L3
Hus 3 får strøm mellom L3&L1
Så om hvert tredje hus har et større strømforbruk en de to andre husene så vil belastningen bli skeiv og dette kan føre til spenningsfall. Strømmen vil da kunne begynne å gå mellom husene istedenfor mellom lederene (L1,L2 & L3). For som kjent. Strøm, vann og vind går letteste vei.

Men her er det snakk om vanvittig stor skjevfordeling. Ikke snakk om noen få kW. Meeeen, som kjent. "Mange bekker små, gjør en stor Å."
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Leif1

Sett opp en trefas blå 32 davel... Og bruk en overgang. Så får heller Hafslund, eller hvem det nå måtte være, komme og overvåke hva du putter i kontakten din.
Konvertitt fra S til X

Car-El

Så enkelt er det ikke. For Tesla må ha TN-nett for ~3 (3-fase). Det vil si 3L+N+jord. Den blå ~3 kontakten mangler N-leder (Null-leder). 

Så kommer dette tekniske.
TN-nett. Strømmen går fra L1, L2 eller L3 til N. Men siden det er 120 grader faseforskyvning mellom L1, L2 & L3, så vil det ikke gå strøm i N(ull-lederen). 3X120 = 360 = en hel runde.
IT-nett. Strømmen går mellom L1&L2, L2&L3 og(eller) L3&L1. Siden lederene her er også 120 grader faseforskyvet, så vil strømmen stå i ro mellom de tre-fasene ved lik belastning.

Tesla ModelS har ikke ikke system for å handle ~3 IT-nett, så dermed henter den ~1.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sigurdi

Sitat fra: Leif1 på onsdag 09. april 2014, klokken 23:15
Sett opp en trefas blå 32 davel... Og bruk en overgang. Så får heller Hafslund, eller hvem det nå måtte være, komme og overvåke hva du putter i kontakten din.

Dette som du beskriver her, eller montere 32A enfas uten å søke lokalt kraftlag om løyve, er det som kan gi skrevlaster osv som beskrevet i artikkel i post 1.

Dersom elektriker gjør jobben sin og søker kraftlaget om løyve, blir dette notert og kraftlaget kan følge med hver enkelt trafo og setter inn tiltak ved behov. 

Har ikke hørt om at godkjente søknader blir trekt tilbake i etterkant.

Hos min nettleverandør tok det ca en uka å få søknaden behandlet. (Fikk ja uten problemer)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Car-El

Æ sovna av...

Det æ prøve å si at med å ha store strømmengder som går mellom bare en av de tre fasene vil gi skeiv belastning av strømnettet. Og sette opp en IT kontakt på tre faser vil ikke hjelpe, da Tesla bare kan benytte seg av en av disse fasene.
For å benytte seg av trefase, som gir mest balansert belastning, så må det være TN-nett inn til bilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

shb

#6
Sitat fra: Car-El på torsdag 10. april 2014, klokken 00:01
Så enkelt er det ikke. For Tesla må ha TN-nett for ~3 (3-fase). Det vil si 3L+N+jord. Den blå ~3 kontakten mangler N-leder (Null-leder).]

Er ikke det med 400V da? Da trengs det 5 ledere. Men med 230V holder der med 4 inn til 3 fase kontakten, og 3 videre etter overgangen. Det har hvertfall fungert fint for min bil, som lader med 32A på 1 fase 230V (8 kW) og 16A 3 fase 400V (11 kW) uten noe feil via UMC, bortsett fra knappen for åpning av ladeluken da, den har tatt kvelden. Knappen kutter ladingen, så det er sikkert senderen i kontakten som er gåen.
Er heldig å ha 400V hjemme.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Griffel

#7
Sitat fra: Car-El på torsdag 10. april 2014, klokken 11:03
Æ sovna av...

Det æ prøve å si at med å ha store strømmengder som går mellom bare en av de tre fasene vil gi skeiv belastning av strømnettet. Og sette opp en IT kontakt på tre faser vil ikke hjelpe, da Tesla bare kan benytte seg av en av disse fasene.
For å benytte seg av trefase, som gir mest balansert belastning, så må det være TN-nett inn til bilen.
Eller en transformator, som for så vidt lager et TN nett inn til bilen.

Sitat fra: Car-El på torsdag 10. april 2014, klokken 00:01
Så kommer dette tekniske.
IT-nett. Strømmen går mellom L1&L2, L2&L3 og(eller) L3&L1. Siden lederene her er også 120 grader faseforskyvet, så vil strømmen stå i ro mellom de tre-fasene ved lik belastning.
Jeg ville heller si i balanse, siden strøm i ro ikke er strøm.

Problemet med ubalanse for netteier er større tap, mindre overføringskapasitet altså større utgifter og mindre inntekter. Men dersom du har fått lov til å montere en enfas 32A kontakt er det innenfor det de aksepterer så du slipper å bygge om, om du i utgangspunktet har dette i orden.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

shb

Netteier  vil at en sier fra, så kan de bytte om på fasene på noen av husene, om det skulle bli problemer. Det er stort sett bare for å kunne overvåke litt ekstra en periode, de vil ha info.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Torpedo Ted

Høres jo helt sprøtt ut at vi skal få problemer, pga netteier ikke har tilfredsstillende løsninger. De må jo jammen henge med i tiden, lading av Elbil er kommet for å bli.

Om de ikke kan håndtere 1fas 230v 32A så får de selv ta kosten med å ordne det, eller installere noe tilsvarende.

Car-El

Det er ikke snakk om en belastning på 32A som bringer ubalanse. Heller inne 10 Teslaer på 32A. Det blir som å pisse i havet. Dette er krisemaksimering. Men det er en mulighet.

Æ e no mest redd for at himmelen skal ramle i hodet på meg...
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

hgs

Jeg fikk tilbud på 230V 32A uttak nå. Elektriker avventer svar fra netteier, men sa at "alle" fikk lov til dette så lenge man meldte fra.

Jeg vil tro at dette i stor grad kommer an på hvem som eier nettet i ditt område, og en stor aktør som Hafslund er kanskje ikke de som visere størst fleksibilitet mht slikt?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

cra

Jeg har vært i kontakt med lokal netteier, og fikk beskjed om at det ikke var nødvendig å søke, men jeg måtte ha autorisert installatør til å gjøre jobben, og betale alt selv. Og at de fleste elbiler klarer seg fint med en 16A kurs til daglig. Med unntak av at man ikke måtte søke var det altså ingenting jeg ikke visste fra før. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Knut Øygard

Jeg fikk satt opp 32A enfase i en fellesgarasje i Oslo i dag. Så ingen grunn til å blande Hafslund inn i dette. Tiltaket er godkjent av garasjeeier. Dette er nært et sterkt punkt i nettet - hovedtavle til ei stor blokk - og 32A er et piss i havet. Hvis det blir flere ladepunkter i garasjen regner jeg med at elektrikeren ikke velger de 2 samme fasene.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

sigurdi

Normalt vet autoriserte elektrikkere om en må søke lokalt kraftlag ellet ikke og hvordan osv.
Det er ulike regler hos ulike leverandører.

Men så lenge du som kunde har papirene i orden. (Samsvars erklæring osv, er jo ikke dette noe problem.

Sette opp en så kraftig kurs uten papirer, er nok ikke like smart om uhellet skulle være ute. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA