Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av tomrh, torsdag 24. april 2014, klokken 14:31

« forrige - neste »

tomrh

Poster dette som en ny tråd istedet for å "grise til" de andre med dekkdetaljer.

Fikk vite av Outlander-eiere her at de originale vinterdekkene er 225/65-17. Mens sommerdekk oppgis på Mitsubishi sine sider å være 255/55-18. Er det noen god grunn til at originale vinterfelger på phev'en er 17" mens sommerfelgene er 18"? Hadde tenkt å ordne med Hakka R2-dekk på uoriginal 18"-felg, men stusser litt på at det er valgt 17" originalt. Ville tro at 55-profil gir en mer presis styring og bedre kjøreopplevelse enn 65-profil?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sjekket akkurat sommerhjulene. Det er 225/55-18.  Toyo R37

Håper de er bra. I følge forhandler kom bilene levert på litt forskjellig dekk.

tomrh

#2
Ja der sier du noe! Er ikke sikkert at jeg vil ha disse medfølgende sommerdekka. Søkte opp Toyo R37 på dekkonline.com, de har dårlig drivstofføkonomi, bare karakter E (der A er best). Søkte opp dimensjonen og fant mange dekk med karakter C. F.eks. Falken ZE914 som også har støynivå B (der R37 har C). Egentlig kunne man kuttet ut originalfelgene, for det finnes dekk med enda bedre drivstofføkonomi (karakter B) i bredere dimensjon.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

noe å tenke på det ja. Men sorterer jeg på støy kommer dekket best ut. 69 DB .. de andre ligger på 70 db og oppover

tomrh

Sitat fra: ErikMe på onsdag 09. april 2014, klokken 12:58
Men sorterer jeg på støy kommer dekket best ut. 69 DB .. de andre ligger på 70 db og oppover
Ja, ikke helt konsekvent. ZE914 med 72 dB får karakter B, og R37 med 69 dB får C, burdte jo vært motsatt Ser at karakterene er brukernes vurderinger, altså en subjektiv vurdering. Skal kanskje ta de karakterene med en klype salt da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

#5
er ikke noe bokstav for støy på dekkonline.com så vidt jeg kan se   Kun Db.  det er bokstav for rullemotstand og vått føre. Db for støy

Vedrørende bredde på dekk hadde jeg både 225 og 255 sommerhul på min forrige SUV. Synes 225 var bedre å kjøre på i alle situasjoner. 255 sporet mer.

tomrh

#6
Sitat fra: ErikMe på onsdag 09. april 2014, klokken 13:28
er ikke noe bokstav for støy på dekkonline.com så vidt jeg kan se   Kun Db.  det er bokstav for rulle og vått føre. Db for støy
Ja, du har helt rett, har misforstått denne andre bokstaven.  :-[
Grep på våt veibane er jo veldig viktig, det var der Toyo R37 altså kom ut med C, mens Falken ZE914 kom ut med B. Dekkstøy er ikke så viktig for meg, men viktig hvis man ønsker en stille stund i bilen. :)

Edit: Fikk mail fra selger. Sommerdekk/felger følger bilen og kan visst ikke velges bort.  :(
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Når jeg googler Outlander generelt så er det endel som anbefaler 215/70-16 om vinteren også. Så har man ikke kjøpt de originale vinterfelgene, så lønner dette seg siden Hakka R2 i denne dimensjonen er MYE billigere enn 225/65-17.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Interessante lenker ang valg av vinterdekk og felger for Outlander:
http://www.myoutlanderphev.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=165
http://forum.mitsubishi-klubben.no/viewtopic.php?f=17&t=12032

Skjønner forresten ikke hvorfor standard vinterdekk er 225/65-17, det gir hele 2,7% avvik fra sommerdimensjonen og flytter tyngdepunktet høyere. Ville nå heller brukt 225/60-17 eller 215/65-17 som gir avvik på under 1%.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bob64

Skiftet til sommerdekk som fulgte med igår (18") og la merke til at luft I alle dekk var på 3.6 bar, mens boka sier 2.4 foran og 2.6 bak. Var ikke det litt rart? eller kommer alle nye dekk med så mye luft?
2014 Outlander PHEV Instyle+


tomrh

Sitat fra: bob64 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:28
Skiftet til sommerdekk som fulgte med igår (18") og la merke til at luft I alle dekk var på 3.6 bar, mens boka sier 2.4 foran og 2.6 bak. Var ikke det litt rart? eller kommer alle nye dekk med så mye luft?
Lufttrykket endrer seg ved temperaturendringer. Sommerdekka hadde sikkert riktig lufttrykk tidligere i vinter men har est skikkelig ut nå i vårvarmen. :D Har opplevd dette selv.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: bob64 på torsdag 24. april 2014, klokken 09:28
Skiftet til sommerdekk som fulgte med igår (18") og la merke til at luft I alle dekk var på 3.6 bar, mens boka sier 2.4 foran og 2.6 bak. Var ikke det litt rart? eller kommer alle nye dekk med så mye luft?

Mine hadde 3.5

Kanskje for å forhindre urunde hjul v langtransport ? Synes det var digg å få på sommerhjul. Føles bedre i svingene :)

ErikMe

Kjører 3 forran og bak på sommerhjul. Føles fast i fisken :)

Cowboystrekk

Når bilen skal stå lenge i ro så skal man visstnok fylle i maks lufttrykk for at ikke dekkene skal skades, står i instruksjonsboka mi. Ofte får man utlevert biler med høyt trykk pga dette. 3 bar tror jeg nok er bra for bilen deres :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA