Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av VL, torsdag 24. april 2014, klokken 13:15

« forrige - neste »

VL

Hei
Vurderer sterkt å kjøpe meg en TMS 85 men lurer på hva man må regne med i årlige kostnader på bilen? Servicer etc? Dette blir en viktig del i min helhetsvurdering..
Er det dumt å ha 10 års nedbetaling på lånet? Kommer jo til å betale inn ekstra de gangene det lar seg gjøre, så det vil jo gå mye fortere enn 10 år.. Bare har en følelse av at det er dumt å ha så lang nedbetaling på et såpass ferskt merke. Hvor er det om 5 år? Det vet jo ingen..
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Cowboystrekk

#1
Lån tar jeg ikke med da lånebeløp og variabler gjør det svært vanskelig å beregne, men andre utgifter kan f.eks bli:
Om du kjører 20 k i året og kjører inn til by med bomring en gang i uka:
Service og årsavgift 5000,-
Forsikring minst 7000,- med mindre du har spesialavtaler noe sted.
Dekk minst 5000,- (om du bytter vinterdekk hvert 3.år og sommerdekk hvert 5.år og ikke velger de dyreste dekkene)
Så 17.000,- må du nok minimum regne med med den kjørelengda.

Hadde du derimot hatt tilsvarende bensinbil:
Service og årsavgift 7000,-
Forsikring 6000,-
Dekk 3000,-
Drivstoff 20 000,-
Bom\parkering 5000,-
41 000,- ala 24 000,- spart pr år :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Regn ca 10.000,- per måned i utgifter, alt inkludert (dekk, service, forsikring,verditap, renter, drivstoff, smårep uten garanti osv).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

Kommer vel an på hvordan du regner.

Personlig mener jeg at blant annet verditap og fårhåndsbetalt service må føres som utgifter, alt annet er å lure seg selv.

ksnygard

Det mest riktige er å operere med verditap i stedet for nedbetaling på lån (og ikke begge deler). I tillegg så er renteutgiftene på lånet en kostnad. Det er ikke slik at man ikke har verditap på bilen om man ikke har lån. Har man lite eller ingenting i lån på bilen vil lånekostnadene være lavere enn verditapet, mens har man et stort lån på bilen vil nedbetaling på lån kanskje være det samme som verditapet.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Øyvind.h

#5
Å gjemme årlige kostnader i kjøpspris er selvbedrag. Forsøker man å gjemme bort servicekost må man ta inn renter, og også legge servicepakken oppå avskriving på bilens verdi. Man kjøper en pakke som da nedskrives i verdi tilsvarende konsumert innhold.

Som sagt: en greit utstyrt S85 koster ca 10K i måneden. Ingen kreativ bokføring eller oversett kostnad vil endre dette. Besparelser ift forrige bil som var dyrere vil heller ikke gjøre noe med reell driftskost for Model S.

Forsøker man å redusere månedlig kost ved å sette eierskap=10 år + skjer to ting:
1. Reell kost er antatt høyere i starten, men vil ikke gå mot null fordi man med tiden får reelle kostbare reparasjoner
2. Skal di ha langt perspektiv på eierskapet - nedskriving også batteriene verdi og budsjetter med bytte. Trengs forhåpentligvis ikke, men kostnaden ligger latent.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

scoot

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 09. april 2014, klokken 13:04
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. april 2014, klokken 12:53
Å gjemme årlige kostnader i kjøpspris er selvbedrag.

Du har sikkert rett, og jeg er sikkert en selvbedrager.
Det eneste jeg vet, er at jeg ikke behøver å tenke på service-utgifter de neste 5 årene.

Så får folk regne som de selv vil, og trådstarter klarer sikkert å trekke egne konklusjoner etter svarene han har fått.

Forutsetter du at drivverk, foringer, kuler og bremser blir dekket av garanti?
2009 Revai

Bjoris

Likviditetsregnskapet på en Tesla er enkelt å regne ut, hva koster den deg her og nå, men den store bomba, som på alle andre biler kommer den dagen du skal bytte bil. Jeg har nettopp solgt min 4,5 år gml A6 og har fått erfare at mine estimater ikke traff helt kan du si..., men 52.000 pr år er vel ikke helt katastrofe og iallefall ikke ifht hva jeg nok må forvente på TMSen, men det er jo komplett umulig å vurdere da vi ikke vet hva som skjer med teknologiutvikling, priser på bedre elbiler og ikke minst politiske beslutninger om noen år...

Jeg tror alle som har nyere biler (uansett fossil eller elbil) nå må regne høyere avskrivning enn før da den nye teknologien og tildels endring i politikken vil føre til større endringer enn vi har sett før, ergo det blir umulig å bruke historien til å predikere fremtiden, slik vi nå gjør ifht avskrivning.

Artig å lese forøvrig at leasingeksptertene ikke ser ut til å ta høyde for dette på fossilbilene så kanskje det billigste nå er å lease en fossilbil? Mja, hvis en skal ha billig bilhold tror jeg det blir vanseklig å komme utenom at det å beholde gml bilen er bedre enn å bytte til ny....
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trustno1

Jeg tenker ganske enkelt når det gjelder kostnader for verditap på Tesla:

Den har 5 år garanti, og det er den eneste perioden jeg kan være "sikker" på at bilen holder stand.

Dvs at jeg ønsker å avskrive bilen over disse 5 årene. I mitt tilfelle kostet bilen 664 000,- og det blir ca 11000,- pr mnd.
I tilegg til dette kommer driftskostnader. Tallet noen andre her kom med på ca 17 000,- er nok ikke helt på viddene for 20 000 km/år.

Med andre ord så koster Tesla'n meg da ca 12500,- pr mnd dersom den er verdiløs etter 5 år.

Deretter kan man bare spekulere i hva verdien på bilen er etter disse 5 årene og garantien er utløpt. Summen du spekulerer deg frem til kan du dele på 60 (antall mnd på 5 år)  og trekke i fra den måndtlige summen de første 5 årene. Da får du hva bilen faktisk har kostet deg disse årene.

Personlig er jeg veldig enig i det som blir sagt her om ca 10 000kr pr mnd, men dette er da spekulasjon og kommer veldig ann på verditap og forbruksmønster.
I mitt tilfelle vil da dette tilsvare en salgspris etter 5 år på 150 000kr. Dette er antagligvis ett forsiktig anslag, men jeg tenker at det er bedre å regne alt over dette som en "bonus" man henter ut på salgstidspunktet, og ikke noe man bør ha med i regnestykket når man kjøper bilen.

MartinezSC

På en bil i prisklassen 550-650k vil nok gjennomsnittlig verditap ligge på ca 18-20 % hvert år. Hvis du selger bilen etter 3 år, må du dele prisen på bilen med 1.2, tre ganger. Skal bilen ut etter 5 år må du selvfølgelig dele på 1.2, fem ganger.

Personlig har jeg brukt 16 % verditap hvert år, av ulike grunner.

Da service er frivillig, og det mest sannsynlig blir lettere å selge bilen hvis den har vært på service årlig, er det også mest riktig å legge til den forhåndsbetalte servicepakka på innkjøpsprisen for bilen. Hvis servicen hadde vært obligatorisk, hadde det vært lurest å sette den opp som en årlig driftskostnad.

Driftkostnadene på en TMS 85 blir for min del da: (25k km)
Forsikring: 8000
Drivstoff: 3000
Årsavgift: 500
(eventuelt rentetap i forhold til innkjøpspris på en fossilbil med samme totalkostnad, eller lån)
Altså 11500 per år + verditap på ca 20 % året.

Husk at servicen da er med i verditapet på kjøpesummen.

Sjøhyene

Er mange måter å regne utgifter på. Mine utgifter ligger på rundt 3000 i måneden, fordi jeg ser ikke på verditapet som en relevant utgift. Anser pengene jeg betalte som borte. De er byttet ut i en bil som for meg vil holde verdien veldig godt i årene fremover. Hva markedsverdien til enhver tid ligger på er fullstendig likegyldig.
Renteutgifter på lån derimot ville jeg ansett som relevant, fordi de løper hver måned.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

timingbeltkiller

#11
Sitat fra: bjoris på onsdag 09. april 2014, klokken 13:47
Jeg tror alle som har nyere biler (uansett fossil eller elbil) nå må regne høyere avskrivning enn før da den nye teknologien og tildels endring i politikken vil føre til større endringer enn vi har sett før, ergo det blir umulig å bruke historien til å predikere fremtiden, slik vi nå gjør ifht avskrivning.
ENIG i trolig høyere avskriving i årene som kommer.

Mye skyldes en viktig gruppe bruktbilkjøpere forsvinner:
Lavinntektskjøpere som kompenserer med å ta rep og service selv.
All elektronikk i moderne biler har minimalisert denne muligheten nå.
Selv i og for seg enkle reparasjoner forutsetter ofte adgang til databoksen(e).

Sitat
Artig å lese forøvrig at leasingeksptertene ikke ser ut til å ta høyde for dette på fossilbilene så kanskje det billigste nå er å lease en fossilbil? .
Leasingselskapene kompenserer for altfor optimistisk satt salgsverdi av tilbakelevert bil med
å gå gjennom bilen med lupe og trekke betydelig beløp for summen av (bagatellmessige) feil.

Sitat
Mja, hvis en skal ha billig bilhold tror jeg det blir vanseklig å komme utenom at det å beholde gml bilen er bedre enn å bytte til ny...
Nesten alltid lønner det seg økonomisk å beholde nåværende bil framfor å bytte den inn i en ny.
For den høye avskrivingen første året er normalt betydelig høyere enn selv betydelige rep-utgifter på gamlebilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Den viktigste faktoren for utgiftene for bilen er salgsverdi den dagen den skal byttes. Denne salgsverdien er i stor grad avhengig av nybilprisen. Noen år frem i tid kommer det til å bli moms+ evt som påslag på de prisene vi nå kjenner. Bruktbilprisen kommer da til å gå prosentualt opp. Jeg tror det kan bli et riktig hyggelig regnskap og bilholdet vesentlig gunstigere enn vi nå regner med.

Jejl

Jeg regner med minst 15 års levetid på bilen(inkl batteripakken), og jeg kommer sannsynligvis til å ha bilen til det er kun vrakpantverdien er igjen.

Renteutgiftene for mitt lån er for tiden på ca 0,05% (etter inflasjon og skattefradrag).

Nå de første par årene kommer vi til å kjøre 16-20.000km i året, men det kommer etterhvert til å øke til 25-30.000km.
Vil tippe at bilen har gått 400.000km når den er 15 år.

Hvis jeg skal sammeligne med en bensinbil som bruker 0,8 liter pr mil og 15 kr/liter vil den bruke 480.000 kr i bensin på disse kilometerne.
Da stopper mitt regnestykke for jeg gidder ikke å regne på sparte penger på bompenger, parkering fergeutgifter osv.
Bilen blir lønnsom sammenlignet med fossile altarnativer nesten uannsett hvor pessimistiske Xer og Yer jeg setter inn i regnestykket.

Leif1

Om bensinprisen stiger i samme takt som foregående år blir regnestykket ditt enda bedre. Du kan sikkert legge inn et snitt på nærmere 20 kr/l på de årene.

Rekk opp hånda den som tror bensin og diesel kommer til å dale i pris...
Konvertitt fra S til X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA