Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbil eller fossil...

Startet av Helgesen89, torsdag 24. april 2014, klokken 07:20

« forrige - neste »

Helgesen89

Jeg vurderer å kjøpe en elbil for første gang. Jeg har akkurat kjøpt leilighet også, så banken kunne strekke seg til 170.000. Frem å tilbake fra jobb er det ca 3 mil. Er det noe spesielt jeg må styre unna? Hvordan er det å kjøpe europa modell? Håper på svar.

TB

Mange tråder om dette tema:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9382.msg208152.html#msg208152
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11611.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7607.msg85267.html#msg85267

Kort fortalt:
Norsk og Europa er trygt.
US Leaf kan vere eit uheldig kjøp. Men, prisen er ofte låg - så det kan vere eit godt kjøp og  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Helgesen89

Ok, takk for svar. Jeg vil gjerne ha carwings som fungerer også, har 2011-2012 modellene dette?
Også hvor langt er det realistisk kjørelengde med disse årsmodellene?

emil

Skal du ha Carwings må du ha europamodell, og da tror jeg det kan bli problemer med å finne bil ferdig registrert til under 170.000 uten alt for høy km-stand.

TB

Om fire seter er nok, trilling kan du finne brukt til ca 100 - 120 000, og ny for ca 160 000.
Dei brukte har 5 år garanti rekna frå 2011 eller 2012 ved at dei er kjøpt i Norge, eller Europa. Ny har 5 år garanti frå kjøpstidspunktet.

Realistisk kjøyrelengde på trilling er ned mot 70 km på vinterstid - og opp til 130 km under gode / varme forhold.

Leaf har ein del lengre rekkevidde, men 2011 og 12 modellen er vel like? Nytt med 2013 modellen var varmepumpe som skal kunne gi litt ekstra km når det ikkje er for kaldt.

Om du har 15 km x 2 daglig vil trilling fungere godt. Eg har 36 km x 2 daglig enkelte dager, og det gir rest på ca 30 - 25% med det været som er no.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ronny

Jeg kjøpte US leaf pga pris, til nå har den kun kostet meg 2 batterier til fjernkontrollene (ca 45000km kjørt) og litt spylervæske :) Kan du skru litt selv, eller har tilgang på noen som kan er risikoen liten. Jeg har ikke trengt noen enda :)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

emil

Er kanskje litt som å banne i kjærka, men tror mange kunne spart mer på å kjøpe en rimelig drivtoffgjerrig fossilbil enn elbil hvis økonomien er stram. Og et år eller tre senere har de elektriske både blitt bedre og billigere...

offpist

Det ER fint mulig å få en europeisk Leaf til rundt 170 000 kr ferdig registrert.
Bare følg med litt på finn, og prut på de som ligger litt over.

Jeg ga 165 k for min ferdig registrert med to hjulsett.
Kun gått 6700 km.

Styr unna USA leaf, prisforskjellen er ikke stor nok lengre til at det er verdt det.
Bruker carvings ofte og ville ikke vært foruten.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Keo

Jeg ga 154.000 ferdig reg for en 2012 modell med to ladere og to hjulsett som var kjøpt i Norge, den var gått 45k. Har bare hatt den 2-3 uker, men er foreløpig veldig fornøyd. Så på terminlista at ungene hadde nesten 70 seriekamper, minst det samme antall treninger og noen turneringer før fotballsesongen er over til høsten, det gir mye små kjøring og til det fungerer bilen foreløpig veldig bra. Har bare brukt diselbilen til to fjellturer etter at elbilen ble kjøpt. Det eneste som er bedre enn elbil til jobb er sykkel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA