Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endrer reglene for EL-biler ...

Startet av VanillaBean, onsdag 23. april 2014, klokken 21:54

« forrige - neste »

VanillaBean

Jeg har ikke mulighet for å lade hjemme, da jeg bor i et sameie og strømmen i garasjen går på regningen til sameiet. Jeg ser derfor på forskjellige alternativer i henhold til å "leie" et ladepunkt, enten fra sameiet eller fra en nabo (noen har stikk som går på egen regning).

Det jeg da trenger, er å vite ca hvor mye strøm går med når en lader fra skilpadde til fult batteri? Og hva tilsvarer dette ca i kroner?

Jeg er ikke spesielt teknisk, så jeg hadde satt stor pris på hjelp med disse regnestykkene....
iMiev siden september 2013.

Bjornlon

Jeg har nå plugget bilen i strøm nær sagt hver kveld. Har sjelden mindre enn "halv tank", men har målt strømforbruket siden 1/4-12. På denne tiden har jeg brukt ca 2000 kr på lading. Har anslått en flat strømpris på 0.72 kr /kWh.

Altså prisen av ca 3 fulle tanker diesel på min C4 Grand Picasso.
Rød C-Zero 2012
Outlander PHEV S Edition 2017, Ruby Black

breitling

Regnstykke er enklere enn du tror.
Først: hva er din årlig kjørelengde? 10 000 km? 15 000 km? 20 000 km. La oss si 10 000 km for enklere regning.
Trillinger har forbruk fra 0,12 kWh (sommer) til 0,2 kWh (vinter) pr. km. Vi kan avrunde til at du kjører hele året med gjennomsnitts forbruk på 0,16 kWh/km.
Ditt nett årlig forbruk er dermed 0,16 kWh/km x 10 000 km = 1600 kWh. Man kan røflig si at tap i systemet (lading, motor, overføring, osv.) er 30%. Brutto forbruk er da 2080 kWh. Avrunde til hele 2000 kWh.
Hva koster 1 kWh? 80 øre? La oss si 1 kr. Ditt årlig kostnad for å kjøre 10 000 km blir da beskjedne kr. 2000.
For 15 000 km koster det kr. 3000 og for 20 000 km kr. 4000.
Enkelt?
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

svingen

Sitat fra: breitling på tirsdag 08. april 2014, klokken 21:49
Regnstykke er enklere enn du tror.
Først: hva er din årlig kjørelengde? 10 000 km? 15 000 km? 20 000 km. La oss si 10 000 km for enklere regning.
Trillinger har forbruk fra 0,12 kWh (sommer) til 0,2 kWh (vinter) pr. km. Vi kan avrunde til at du kjører hele året med gjennomsnitts forbruk på 0,16 kWh/km.
Ditt nett årlig forbruk er dermed 0,16 kWh/km x 10 000 km = 1600 kWh. Man kan røflig si at tap i systemet (lading, motor, overføring, osv.) er 30%. Brutto forbruk er da 2080 kWh. Avrunde til hele 2000 kWh.
Hva koster 1 kWh? 80 øre? La oss si 1 kr. Ditt årlig kostnad for å kjøre 10 000 km blir da beskjedne kr. 2000.
For 15 000 km koster det kr. 3000 og for 20 000 km kr. 4000.
Enkelt?

mangler like knappen her,bra presentert :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

I perioden september 13 - april 13 har eg brukt 1500 kWh, på 7800 km. Dvs, 0,2 kWh pr km i snitt.
Har og lada litt andre stader stader, så snitt forbruk vinter har vore (målt frå kontakt) litt meir enn 0,2 kWh.

Snittpris straum var 0,9 kr pr kWh i 2013 = 1350 kr for lading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

VanillaBean

Tusen takk for tydelige svar!

Jeg setter stor pris på hjelpen!

:D
iMiev siden september 2013.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA