Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeutsyr til BMW i3

Startet av Kjell Leaf, onsdag 23. april 2014, klokken 15:13

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Jeg fikk min justerbare ladekabel fra elbil-shop i dag.
Den vil ikke låse seg til bilen da det virker som at låsetappen på kabelen ikke er lang nok til å rekke inn til låsemekanismen i bilen, jeg må si at det er skuffende på en kabel til så mye penger. Jeg har hør at man limer på en liten plastbil oppå låsetappen fordi den har vært for tynn, men her er den for kort og det er verre.
Noen som har en løsning så er jeg takknemlig ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Hengelås i bøylen til lokket og rundt kabel.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

#2
Sitat fra: BE på tirsdag 08. april 2014, klokken 17:29
Hengelås i bøylen til lokket og rundt kabel.
Tenkte mer på å få låsen til å fungere, men takk for tipset.
Oppdatering 1: Var ute og kikket litt nå, og det med hengelås er ikke så dumt da det går uten å bruke wire, kjetting eller lignende. Er nok mer sikkert også enn låsen i bilen, men ville vårt greit om den låsen virket også.
Men en utmerket ide BE :D
Oppdatering 2: Har nå kjøpt hengelås, det fungerer utmerket og tror jeg bare går for den løsningen, da må kabelen kappes for å stjeles. Har en mistanke om at hvis man røsker skikkelig til i kabelen som er låst i bilen så får man den ut (uten at jeg har testet dette). Da sitter tyven med en fullt brukbar kabel, og kanskje har han ødelagt låsen i bilen som bare er av plast....

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Jeg låser ikke kabelen min mer enn at jeg hindrer tilfeldig tyveri, men samtidig ikke risikerer at dyrere ting på bilen blir ødelagt hvis en som virkelig vil stjele kabelen prøver seg.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på tirsdag 08. april 2014, klokken 19:51
Jeg låser ikke kabelen min mer enn at jeg hindrer tilfeldig tyveri, men samtidig ikke risikerer at dyrere ting på bilen blir ødelagt hvis en som virkelig vil stjele kabelen prøver seg.
Hva gjør du da?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Originalkladden låste jeg med en liten kodehengelås gjennom knappen (men kun brukt den en gang siden november), Charge-Amps låser jeg som på bildet.

Jeg er i tillegg nødt til å lade på offentlige plasser da jeg ikke har lademulighet hjemme.

Kjell Leaf

Sitat fra: emil på tirsdag 08. april 2014, klokken 21:33
Originalkladden låste jeg med en liten kodehengelås gjennom knappen (men kun brukt den en gang siden november), Charge-Amps låser jeg som på bildet.

Jeg er i tillegg nødt til å lade på offentlige plasser da jeg ikke har lademulighet hjemme.
Det er som på bildet jeg gjør med min justerbare kabel også nå. Den originale låser jeg bare med bilen, men den blir nå stående i garasjen mens den justerbare blir med i bilen.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 08. april 2014, klokken 17:26
Jeg fikk min justerbare ladekabel fra elbil-shop i dag.
Den vil ikke låse seg til bilen da det virker som at låsetappen på kabelen ikke er lang nok til å rekke inn til låsemekanismen i bilen, jeg må si at det er skuffende på en kabel til så mye penger. Jeg har hør at man limer på en liten plastbil oppå låsetappen fordi den har vært for tynn, men her er den for kort og det er verre.
Noen som har en løsning så er jeg takknemlig ?

Kass kabel har du fått?
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Kjell Leaf

#9
Jeg testet ladekabelen i dag da jeg var innom et kjøpesenter. Ladet i nøyaktig en time og resultatet var overraskende bra :
Fra 60 km rekkevidde / 41%  til 85 km / 59%.  Altså 18% på en time, utetemp. 8 grader. ;D ;D ;D ;D
Kjørte 70 km i dag, sol og derfor ikke varmeapparat på (sola varmer nok på det svarte skinnint.) forbruk 1,38. ;D ca 40 km var 60 km/t,  og 30 km 70 km/t. (holdt fartsgrensen hele veien med reell hastighet)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Knotten

Jeg har også Charge-Amps kabelen, er veldig fornøyd og låser den som beskrevet, med hengelås.
Men jeg er smertelig klar over at det er lett å stjele den: klippe av shuco pluggen, tre ledningen gjennom låsbøylen, montere ny schuko plugg til ca kr 50...  :P
-Hvis man ikke stjeler den og.. ::)

Noen som vet hvordan forsikringsselskapene forholder seg i et slikt tilfelle?
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

emil

Sitat fra: Knotten på torsdag 10. april 2014, klokken 22:28
Jeg har også Charge-Amps kabelen, er veldig fornøyd og låser den som beskrevet, med hengelås.
Men jeg er smertelig klar over at det er lett å stjele den: klippe av shuco pluggen, tre ledningen gjennom låsbøylen, montere ny schuko plugg til ca kr 50...  :P
-Hvis man ikke stjeler den og.. ::)

Man ha jo denne måten å låse kabelen på også. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8964.msg117435.html#msg117435 Krever litt mer for å få den med seg. Jeg kjøpte faktisk inn de nødvendige delene for å gjøre det samme selv før jeg fikk min Charge-Amps kabel, har bare ikke kommet så langt at jeg har skrudd ting sammen.

Men fortsatt er håndtaket den dyreste delen av saken og den får man ikke festet på noen fornuftig måte på gammel-leaf. Blir bare litt mer arbeid med montering av ny kabel.

Sitat fra: Knotten på torsdag 10. april 2014, klokken 22:28
Noen som vet hvordan forsikringsselskapene forholder seg i et slikt tilfelle?

Med egenandel ikke langt unna prisen på kabelen tror jeg ikke at jeg hadde tatt meg bryet en gang.

frkir

Kabelen fra Tsjekkia som er justerbar har også låsesystemet som fungere på Nissan Leaf. Fikk den levert for under 4 tusen på et par uker.
Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

emil

Sitat fra: frkir på fredag 11. april 2014, klokken 09:26
Kabelen fra Tsjekkia som er justerbar har også låsesystemet som fungere på Nissan Leaf. Fikk den levert for under 4 tusen på et par uker.

Låseknappen er bare på Leaf fra sommer 2013 og nyere, så for oss som har eldre Leaf har ikke denne kabelen noen bedre låsemulighet enn Charge-Amps. Eneste låsemulighet vi har for håndtaket er det som er på den originale ladekabelen med kladd å ha en hengelås gjennom knappen på håndtaket. Litt dumt at de nye kladdløse ikke bruker samme type knapp.

Sverre_E

Har brent inn bilens registreringsnummer i håndtaket ( med stor, stygg og tydelig skrift) på min Charge-Amps.
Sammen med hengelås blir kabelen ikke så attraktiv å rappe.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA