Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Premium Center Console

Startet av hma, onsdag 23. april 2014, klokken 12:29

« forrige - neste »

hma

I Tesla-tråden under, hvor toppfart blir nevnt, viser det seg at enkelte eiere har falt for fristelsen og gitt vedvarende flatt jern. Dét har neppe funnet sted på lukket bane.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13329.msg208476.html#msg208476

Flere av dagens nye elbiler har tildels ekstreme ytelser, og jeg lurer på om du synes det er greit at noen finner ut hva bilen er god for langs offentlig vei? Og hvis ja, hvor går grensen?
Er det greit å skryte av det på nettet?
Tror du det vil medføre noen ekstra konsekvens i media, dersom en elektrisk "racerbil" er involvert i en alvorlig ulykke?

Kjør debatt!

[Edit: Utgangspunktet for toppfartdiskusjonen i Tesla-tråden hadde utspring i en aprilspøk, hvor det ble opplyst at siste versjon av programvaren skalerte fartsmåleren til 260km/t.  Jeg må således innrømme å ha gått på limpinnen, men diskusjonen er fortsatt relevant :) ]
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Espen Hugaas Andersen

Det er helt klart *ulovlig* å kjøre over fartsgrensen, så på det faktum anbefaler jeg ikke at noen kjører over fartsgrensen.

Når det gjelder moralitet, så finnes det jo like mange syn på saken som det finnes mennesker. Personlig vil jeg nok si at hvor umoralsk det er å kjøre over fartsgrensen er proposjonal med sjansen for at andre blir negativt påvirket av ens handlinger. Hvis man har masse hjelpere som holder oppsyn med hele strekningen og kan si ifra om det skulle komme møtende biler, det er langt unna folk, man har en plan for å varsle og evakuere i tilfelle en ulykke, osv, så kan det være mindre umoralsk å kjøre i 150 km/t enn å kjøre i 80 km/t etter å ha vært våken i 16 timer.

Folk har forskjellige kjøreevner. For en åttiåring kan det være mer umoralsk å kjøre i 80 km/t enn en trettiåring å kjøre i 100 km/t.

Bilen har også en påvirkning. Det vil være mer umoralsk å kjøre en SUV enn en Buddy, da SUV har større skadepotensiale.

Omstendighetene har også en betydning. Det vil kunne være mer umoralsk å kjøre i 80 km/t på snøføre enn å kjøre i 100 km/t på bar vei.

Det er et enormt omfang med faktorer som vil spille inn på hvor umoralsk en handling er - men som en generell tommelfingerregel, så er det nok greit å holde seg mer eller mindre til fartsgrensene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:08
Det er helt klart *ulovlig* å kjøre over fartsgrensen, så på det faktum anbefaler jeg ikke at noen kjører over fartsgrensen.

Lovlighet er jo ikke relevant for noen verdens ting. Lovlighet sier utelukkende noe om hva en relativt liten og vekslende samling politikere gjennom årene (og med stadige justeringer) skal være straffbar kontra ikke straffbar handling. Det sier derimot ingen verdens ting om etikk, moral, fornuft, eller noe som helst.

Når det gjelder temaet her er det en ting folk må ta inn over seg først som sist:

Hvorvidt man ønsker å følge loven eller hvilke risiko man velger å utsette seg selv og sine omgivelser for er 100% opp til hver enkelt innbygger i dette landet. At lovbrudd og farlig oppførsel kan gi konsekvenser ikke bare i form av ulykker, men også fra myndighetene endrer aldri individets valgmulighet i utgangspunktet. Valget, godt eller dårlig, kommer først, konsekvensene siden. Derfor kan aldri valget reguleres.

Det er ingen tvil om at fart er farlig. Like farlig som disse forsøkene på å regulere andres risikovurdering er meningsløse.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

hma

Inklusiv meg selv, tror jeg mange mennesker av og til "sliter" med egen trafikkmoral; at man tenker det er greit om en selv gjør en overtredelse, mens det ikke er greit om andre gjør det.

Uansett synes jeg ikke det er greit, å offentlig oppfordre eller rettferdiggjøre grove overtredelser på trafikkreglene. Har du gjort noe så dumt og kommet unna med det, hold det for deg selv.

Om en elbilist feiler med sitt "rekordforsøk" og i verste fall skader eller dreper en annen, vil det medføre en ekstra kollektiv konsekvens for oss andre elbilister.

Null alvorlige ulykker eller dødsfall forårsaket av elbiler er noe vi fortsatt kan skryte av, selv om vi forlengst representerer et tverrsnitt av befolkningen. Jeg håper den statistikken kan holde seg enda en stund til.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: janmb på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:17Det er ingen tvil om at fart er farlig. Like farlig som disse forsøkene på å regulere andres risikovurdering er meningsløse.
Det er jo på ingen måte meningsløst å regulere andres risikovurderinger. Det gjøres av en enkel grunn - det virker. Hvis det var dødsstraff for å kjøre 1 km/t over fartsgrensen, og det var en fotoboks hver 10. meter, så ville alle ha kjørt minimum 10 km/t under fartsgrensen. Fortsatt ville det hende at folk kjørte over fartsgrensen, men det ville ikke skje veldig regelmessig.

Generelt sett vil jeg si at de som kjører Tesla har et ansvar ovenfor samfunnet å kjøre ansvarlig. Tesla er en stor tung bil, med masse krefter, så ansvaret er større for de med Tesla en for de fleste andre sjåfører i Norge.

På den andre siden så er det også enklere og tryggere å oppnå høye hastigheter med en Tesla enn de fleste andre biler. På en Model S kan man akselerere fra 0 km/t til 175 km/t på en strekning på 400 meter, og nede i 0 km/t igjen på ca 150 meter, altså kan man nå 175 km/t på en strekning på 550 meter, uten å risikere å møte noe uforutsett. En grunnmodell VW Polo med 60 hk klarer 160 km/t, men da er det ikke på 400 m, da er det nok nærmere 4000 m. På den avstanden er det betydelig vanskeligere å ha oversikt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

janmb

Sitat fra: hma på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:35
Om en elbilist feiler med sitt "rekordforsøk" og i verste fall skader eller dreper en annen, vil det medføre en ekstra kollektiv konsekvens for oss andre elbilister.

Definitivt. Eller la oss kalle en spade en spade: Tesla. Mer enn elbiler generelt.

Men like fullt: At konsekvensene angår oss alle (det gjelder jo trafikkofre generelt også) endrer ikke det faktum at vår mening er helt irrelevant.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Jejl

Her er en serie med videoer hovedsaklig laget for fartsglade, fyllekjørere og trøtte sjåfører: http://www.youtube.com/watch?v=TfhR5w5uYWs&list=PLDAA7FF8481AA8362
http://www.youtube.com/watch?v=FqvLcVBOhP4&list=PLDAA7FF8481AA8362
Videoene er laget og vist på tv i delstaten Victoria i Australia i 1989. Antall trafikkdrepte gikk ned med nesten 30% et år etter at de begynte å vise filmene. (Av en eller annen grunn kommer det bare opp en og en video når jeg satt inn linkene. Det skal være ca 15 stk. i samme serie)

NilsG

Som en av de som må rykke ut når en eller annen "tulling" overvurderer egne ferdigheter bak rattet så vil jeg anbefale at man følger trafikkreglene...
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Elmo

Sitat fra: janmb på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:17
Det er ingen tvil om at fart er farlig.

It's not the fart that kills you, it's the big smell ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Bjørn

Det var jeg som postet "Jeg kan bekrefte at bilen ikke gjør 240 km't"
Jeg har tydeligvis rystet enkelte elbil-moralister i grunnvollene..!
Hva vet disse moralistene, som til nå har kommet m sine formaninger om hvor hårreisende dette var.. og diverse beskrivelser av deres oppfatning av min intelligens.. Om jeg gjorde dette på en Dyno-benk.. ? Eller kanskje jeg er i Tyskland..?!  "Jammen der er det jo *lov*.." tenker jeg dere vil si da.. ?
Eller kanskje jeg gjorde dette på en øde rett-frem strekning på over en km, m 100m myr på hver side og ingen utkjørsler.. Hvem vet..!

Uansett så er det på tide å ta inn over dere at den tiden da el-bilister bestod av folk m rosebroderte puter i baksetet, økologiske urter i bakhagen, terpentinlukt i klærne og holdninger som at 30hk er da meer enn nok, er *over* ! Tesla tiltrekker seg helt andre folk, gjerne folk som enda har bensinlukt i klærne..
Dessuten, om en Tesla skulle krasje, el bli tatt i fartskontroll (ja, at dette *kommer* til å skje.. i *sommer* er jeg helt overbevist om) Så hvorfor i allverden skulle dette få konsekvenser for resten av el-bil Norge..? Det blir like dumt som å si at det skulle få konsekvenser for hele mc Norge hver gang en mc blir tatt i 250km't el tryner i fjellveggen...
Forøvrig helt enig i at dette forumet burde være for fakta, spekulasjoner, nysgjerrighet, vitebegjær og felles glede over at et fantastisk kjøretøy *endelig* er sluppet på Norske veier, for folk flest. Ikke moralprekener..!
Mvh den uansvarlige Idioten, galningen og tullingen.


Gliderman

Hei
Er ikke sikkert at det bare er urtedyrkende moralister som blir foraget. Hvor du eventuelt har prøvekjørt bilen eller ikke er uinteressant, så lenge det ikke er på offentlig vei i Norge. Hvordan håndtere en bil i høye hastigheter er det mange som innbiller seg at de kan, men det er de færreste som mestrer det i virkeligheten. Tanken på å møte en kamikaze pilot i en løpsk bil er ikke fristende for meg, og sikkert ikke for deg. Moralen er: Løs lisens og kjør på bane om du liker fart og spenning. Hold deg til fartsgrensen på offentlig vei.

Mvh . Svein Erik.
Har ikke broderte puter i bilen, men en liten urtehage på kjøkkenet...
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

hma

Sitat fra: janmb på tirsdag 08. april 2014, klokken 16:01
Men like fullt: At konsekvensene angår oss alle (det gjelder jo trafikkofre generelt også) endrer ikke det faktum at vår mening er helt irrelevant.
Jeg følger ikke resonnementet ditt helt :)
Altså, om våre ytringer er irrelevante betyr det også at de er kraftløse. Jeg mener at en ytring skrevet på nettet så absolutt kan nå fram og påvirke andre mennesker.

Når vi tenker på at det pøses ut tusenvis av Model S-biler med 400kh og toppfart på godt over 200, og vi vet at de færreste av disses eiere sjeldent eller aldri har håndtert et tilsvarende kjøretøy. Da tror jeg det kan være lurt å komme med en generell oppfordring om å ta det pent. Det kan ikke komme overraskende på noen at en ulykke med en Tesla innblandet garantert vil få store oppslag.

Når det er sagt har jeg ved egne observasjoner fått inntrykk av at Tesla-sjåfører veldig ofte cruiser i pent tempo og avslappet kjørestil, vel vitende om at ingen andre trafikanter har sjans uansett ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Griffel

Ting tyder på at tiden da elbil gjorde oss til bedre sjåfører er over.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Det finnes da mange andre raske kjøretøyer som er like raske når de kommer i siget, og der stopper ikke det ikke før sperra slår inn på 250 km/t (de fleste tyske biler) og noen går mer også.
Ingen grunn til å spesielt bekymre seg for Tesla. Etter en stund med flat pedal får de effektbergensing også.... ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Amoss

Sitat fra: Bjørn på tirsdag 08. april 2014, klokken 20:18
Dessuten, om en Tesla skulle krasje, el bli tatt i fartskontroll (ja, at dette *kommer* til å skje.. i *sommer* er jeg helt overbevist om) Så hvorfor i allverden skulle dette få konsekvenser for resten av el-bil Norge..? Det blir like dumt som å si at det skulle få konsekvenser for hele mc Norge hver gang en mc blir tatt i 250km't el tryner i fjellveggen...


Først og fremst vil jeg si at jeg ikke er en av moralistene som har hevet noen pekefinger her, og var - helt til jeg leste ditt eget svar - klar for å legge inn en liten antydning om at ingen andre enn deg viste noe om hvor og hvordan du hadde testet dette.

Men, med det sagt, så må jeg likevel "ta" deg litt på akkurat dette utsagnet som jeg har sitert.

Joda, er nok sikker på at mer enn en Tesla vil oppleve å bli tatt i alt for høy hastighet i en trafikkkontroll i sommer, og antagelig vil vi se noen biler som blir vraket etter en ulykke. Og streng talt, rett og moralsk sett, skulle det overhode ikke gå ut over noen andre enn den det gjelder, eller de som blir ofre i en evnt. ulykke.

Men vi har alle sett hvordan enkelte nå prøver å snu opinionen mot elbiler generelt og Tesla spesielt. Behøver bare å minne om saken med Spetalen... Eller mediastormen etter bilbrannene i noen Teslaer over dammen i fjor høst. Disse menneskene vil garantert ta tak i alt som taler i mot elbiler, eller Tesla spesielt, og "male" det på mediaveggen for alt det er verd, og bruke det som argumenter i mot elbiler. Blir det mye av dette blir det etterhvert vanskeligere for politikerne å forsvare fortsatt initiativer for elbilbruk. Derfor har han helt rett i akkurat dette argumentet om man ikke deler resten av hans syn.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA