Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når kommer Leaf med 30+kWh batteripakke?

Startet av teea, onsdag 23. april 2014, klokken 10:20

« forrige - neste »

teea

Hei!

Jeg er helt ny i elbil-verdenen, og håper noen kan komme med noen gode råd! Jeg tenker å kjøpe en billig el bil (40 000-60 000 kr), den skal brukes til å levere i bhg og kjøre til jobb, ca 2,5-3 mil hver dag. Jeg er ikke interessert i å bruke masse penger på dette, vi har en annen bil i tillegg. Har vel skjønt såpass at valget står mellom en Buddy eller en Think. Har forhørt meg litt og det virker som om det positive med Buddy er at den er lettere å vedlikeholde, deler lettere tilgjengelig og at batteriene er bedre (?) Når det gjelder Think kan man kjøre lengre på fullt batteri, den er større og litt tryggere og har større bagasjerom? Og den er vel raskere.

Jeg har sette på denne typen:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47561500&searchclickthrough=true
Men har blitt frarådet å kjøpe så gammel modell selv om selger sier at batteriene er reladet og kan kjøre ca 6 mil.

Denne har jeg også sett på:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46923575

Når det gjelder Buddy har jeg sett på :
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47494551 

og
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47594328&searchclickthrough=true
og
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47452329&searchclickthrough=true

Vil gjerne kjøpe av forhandler for å få med litt garanti da jeg er helt grønn på dette.
Synes det er vel lite å kunne kjøre 2-4 mil på fulladet batteri, (Buddy city jet 6).

Håper noen har noen gode tips;D Bor i Oslo, så det blir mest bykjøring.

edyrli

Det er fryktelig skummelt å kjøpe så billig elbil.
For å si det enkelt så kan Think (både gammel og ny) koste veldig mye i reperasjoner.
Buddy med blybatterier trenger nye batterier til 30-35.000 etter 2-4 år alt etter som.
Buddy med NiMH batterier er bedre men da spørs det om du kommer under pristaket ditt på 60.000.

Reva med lithium kan være et ok alternativ. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47538999&searchclickthrough=true
Men da vil jeg utelukkende anbefale deg å kjøre på veier med 60 km/t eller mindre. Både på grunn av bilen ikke er veldig sikker og ikke går noe særlig. Du kommer fort ned i 50-60 i motbakker.

Det desidert lureste er å kjøpe en trilling.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47693713&searchclickthrough=true
Men det er jo langt over budsjett..
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

kjøper du en brukt trilling til 120 tusen og betaler 45 tusen selv og har da lån på 75 tusen koster det deg 1439 i mnd (grønt billån skandiabanken) og da har du en meget god bil,vi var i samme båt selv og skulle bare ha en billig elbil frem og tilbake til barnehagen,nå bruker vi den til alt og bensinbilen bare støver og blir brukt til hytta,sparer da slitasje på den og bensin osv,sett av 3 tusen til service i året og stort mere er det ikke,da har du en drift sikker og bra bil.
hilsen en som har kjørt 500 mil på 4 mnd med en liten ION :) (som skulle være nr 2 bil) bensinbilen har jeg fylt 1 tank på bare.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Elmo

#3
Sitat fra: svingen på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:13
. . . nå bruker vi den til alt og bensinbilen bare støver og blir brukt til hytta . . . . bensinbilen har jeg fylt 1 tank på bare.

Husk å vedlikeholdslade 12V batteriet på bensinbilen da ;D - ellers så starter den ikke når du en dag trenger den (BTDT) :-[

Anbefaler denne. Kan stå påkoblet konstant.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

svingen

Sitat fra: Elmo på tirsdag 08. april 2014, klokken 19:39
Sitat fra: svingen på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:13
. . . nå bruker vi den til alt og bensinbilen bare støver og blir brukt til hytta . . . . bensinbilen har jeg fylt 1 tank på bare.

Husk å vedlikeholdslade 12V batteriet på bensinbilen da ;D - ellers så starter den ikke når du en dag trenger den (BTDT) :-[

Anbefaler denne. Kan stå påkoblet konstant.

hehe,ja sier noe der,sist gang jeg skulle starte den var det ingen liv,viste seg att noe ledningsnett som var feil på (ingen kontakt med motoren så måtte bytte flere av dem koste 5000 kr på verksted),gangen før det så fikk den advarsler om noe greier og da var det feil på tennpluggene som og kostet ca 5000 kr,og ja rett før var vinteren var over kjøpte jeg nye vinterdekk til 6000 kr......kunne kjørt taxi eller Leid bil får samme pris :)

står og lader av og til på 12v så det skal ikke stå på strøm ;)
takk får tips Elmo :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

hma

#5
Både Think og Buddy vil løse trådstarter sitt transportbehov på en god måte.

Buddy finnes som nevnt både med blybatterier (som må byttes ca hver 20'000km) og med vedlikeholdsfrie NiMH-batterier (med bedre rekkevidde). Fordelen er at du kan transportere 2 barn i bilen.
Buddy er godkjent som 4-hjuls motorsykkel og har ikke samme sikkerhetskrav eller kjøreegenskaper som Think. Bilen greier ikke å holde 80km/t i lengre motbakker.


Th!nk har typegodkjenning som bil og finnes i to generasjoner:

- 1999-2003 utgaven har NiCd-batterier med 50-90km rekkevidde. Disse krever regelmessig vannservice (som man enkelt kan gjøre selv). Bilene er svært robuste og kan leve lenge om man tar litt vare på batteriene. Prisene er også svært lave. Bilen går bedre enn Buddy, men greier ikke å holde motorveihastighet i lange bakker.

- 2008-2011 utgaven har moderne vedlikeholdsfritt Zebra-batteri med 90-180km rekkevidde (samt opsjon for litiumsbatteri på 2010-2011 utgavene). Det var noen barnesykdommer på motorstyring/lader (PCU) på 2008-2009 utgavene, men biler som har fått disse forsterket/reparert opplever omtrent aldri ytterligere problem. Det har også vært problemer med varmekolbene på bilene, men det er også enkelt å løse. Batteriet har hos enkelte havarert og må da skiftes (pris ca 50'000), men de aller fleste batteriene (som jeg har hørt om) lever i beste velgående.
Disse bilene har svært gode kjøreegenskaper og har samme akselerasjon som iMiEV, men vesentlig bedre rekkevidde (markedets beste non-Tesla elbil).
Elbilmek Fornebu, Röhne, Selmer Sandvika, Elbilhjelpen (Stabvanger) og US Car Clinic/Trøndelag Elbilforening (Trondheim) kan utføre avansert reparasjon på Th!nk.

Om du kan leve med 2 seter mener jeg en Th!nk er det klart beste kjøpet. Kjøper du en 2008-2009 model med forsterket PCU har du en knallbra elbil til en veldig bra pris. 2010-2011 modellene har mer moderne PCU og trenger ikke en slik forsterkning, der er det stort sett sikringen til varmeapparatet som kan ryke. Om du vil bruke litt mindre penger og orker å utføre vannservice, er en Classic Th!nk et supert valg.
Trenger du tre seter velger du Buddy.

PS! Jeg har selv en 2009-model Th!nk som har kjørt problemfritt i to år og er knallfornøyd med min.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

teea

Tusen takk for flere fine svar!


"Buddy finnes som nevnt både med blybatterier (som må byttes ca hver 20'000km) og med vedlikeholdsfrie NiMH-batterier (med bedre rekkevidde). Fordelen er at du kan transportere 2 barn i bilen."

Er det virkelig plass til to barn? Mener du kanskje uten barneseter da? Den ene buddyen jeg har sett på har fått et zebra-batteri ifølge forhandler, vil den da gå mer enn 4-5 mil?

Du sier også at vannservice og problemer med varmekabler er enkelt å løse/gjøre selv. Er det virkelig så enkelt hvis man har null peiling på el-bil?! :)

Jeg er egentlig ikke avhengig av tre seter, har foreløpig ett barn som skal leveres i bhg. Men synes det er litt skummelt med think, siden mange sier man kan ende med å kjøpe katta i sekken! Men du skriver jo opp flere steder som kan utføre service. Ved kjøp av buddy hos forhandler får man 1 års garanti, ved kjøp av think er det ofte ingen garanti eller kun 3 mnd, det sier kanskje noe om hvor mye trøbbel det er med dem?!

teea

Jeg spør igjen jeg! Har fått tilbud om å kjøpe en buddy classic 2008 modell fra en forhandler. Den har gått ca 15000 km, og de setter inn et helt nytt batteri. Jeg får to års garanti på batteriet og ett år på bilen. Jeg får med to sett med dekk. Da skal de ha 58 000kr. Jeg kan jo lite om dette, høres dette gunstig ut?  :P

hma

#8
Sitat fra: teea på onsdag 09. april 2014, klokken 21:28
Er det virkelig plass til to barn? Mener du kanskje uten barneseter da? Den ene buddyen jeg har sett på har fått et zebra-batteri ifølge forhandler, vil den da gå mer enn 4-5 mil?
Jeg har ikke kjørt Buddy selv, men det skal være mulig å sette inn barnesete. Det beste er å prøve installasjon av stol før du kjøper, så er du sikker :)
Ellers så står det litt i disse to trådene:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2721.msg22019.html#msg22019
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1011.msg8648.html#msg8648

Jeg har aldri hørt om Zebra-batteri i en Buddy, så det må du sjekke opp om stemmer. Den er i så fall ombygget og da er den neppe godkjent av Vegvesenet.

Sitat fra: teea på onsdag 09. april 2014, klokken 21:28
Du sier også at vannservice og problemer med varmekabler er enkelt å løse/gjøre selv. Er det virkelig så enkelt hvis man har null peiling på el-bil?! :)
Vannservice må man utføre på Th!nk fra 1999-2003, da disse har væskefylte batterier (Nikkel-Kadmium med 50-90km rekkevidde). Denne prosedyren greier man om man ikke har flere enn ti tommeltotter. Prosedyren går ut på å lade batteriene ekstra (ved å aktivere et eget ladeprogram), deretter fyller man på batterivann (selges på Biltema) via noen hageslangelignende koblinger. Man tar tiden på fyllingen og noterer forbruket.
Se detaljert prosedyre her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice
Samtidig er det greit å erkjenne egne begrensinger og ikke kjøpe noe som man føler man ikke greier å håndtere.

Nyeste utgaver av Th!nk (2008-2011) med 100-180km rekkevidde er 100% vedlikeholdsfri. Dog har det på disse bilene vært i hovedsak to problemer:

1. Vannvarmekolben og/eller sikringen går i stykker. Kolben kan skiftes på 30minutter og koster typisk fra 4-6'000. Alternativt kan man erstatte den med en bensin/dieseldrevet vannvarmer (Webasto eller Eberspächer). På min bil har jeg begge deler. Bensinvarmeren bruker jeg kun til langturer på vinteren og gjør at jeg minimum har 150km rekkevidde året rundt.
Sikringen til vannvarmeren er litt mer kinkig, og skjer som oftest på 2010-2011-modellene. Den sitter midt inne i en stor elektronikk-boks (PCU) i bilen og det tar ca 8 timer å skru denne ut/inn.
Det finnes et reserveuttak (for air-condition) som man kan plugge ut.

2. Feil i elektronikk-boksen (PCU). Dette problemet var nokså utbredt på 2008-2009-modellene. Biler som har fått reparert denne kommer med all sannsynlighet ikke til å få problem igjen. Jeg forsterket PCU i min bil for to år siden, selv om jeg ikke hadde problemer eller feil med den, og bilen har etter dette gått som ei klokke i over to år.

Jeg nevner også igjen at Zebra-batteriet på noen biler har gått i stykker. Samtidig er det viktig å poengtere at de aller fleste går uten problemer.

Sitat fra: teea på onsdag 09. april 2014, klokken 21:28
Jeg er egentlig ikke avhengig av tre seter, har foreløpig ett barn som skal leveres i bhg. Men synes det er litt skummelt med think, siden mange sier man kan ende med å kjøpe katta i sekken! Men du skriver jo opp flere steder som kan utføre service. Ved kjøp av buddy hos forhandler får man 1 års garanti, ved kjøp av think er det ofte ingen garanti eller kun 3 mnd, det sier kanskje noe om hvor mye trøbbel det er med dem?!
Jeg syns det er helt forståelig av deg. Kjøper du en Th!nk, enten det er gammel eller ny type, er det viktig å være klar over hva man kjøper og være kjent med risikofaktorene. Man må også vurdere hvor mye egeninnsats man kan gjøre selv.
Jeg har ikke noe som helst bakgrunn i bilfag og hadde ikke skrudd mye bil før jeg kjøpte meg elbil. Men for Th!nk sin del såpass enkelt at de fleste kan gjøre det som trengs. De fleste slitedeler får man kjøpt for en billig penge hos Biltema eller Meca, og om man selv ikke greier å reparere kan man benytte et hvilket som helst bilverksted.

Om du blir tilbudt en Buddy med kort km-stand, nytt batteri med to års garanti og ett år på selve bilen virker det betryggende. Om du kjører 7000km per år har du trolig bil i 3år før du må koste på nytt batteri.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

teea

Takk for gode svar igjen! Nå har jeg prøvekjørt en buddy og det var ganske gøy ;) Men det viser seg at det sannsynligvis blir min mann som skal bruke el-bilen, da han kjører gjennom to bommer på vei til jobb. Han skal kjøre fra Ekeberg til Høvik, og da blir Buddyen for "svak". Han testet litt og den går rett og slett ikke fort nok og han kjørte på rødt på batteriet mye av veien for å holde den i 70-75 km/t. Så nå vurderer vi en Think. Jeg vet det kanskje hadde vært smart med en trilling, men siden dette bare er et prøveprosjekt, og kanskje bare for en kort periode, gidder vi ikke legge så mye penger i det! Har fått masse gode tips om Think bilene, så vi får sette oss litt inn i det!

elektrolux

Har 2 flotte Classic Think jeg har reddet fra huggeren og kjørt dem gjennom Elbilhjelpen.no 10 års service, som innebærer full gjennomgang av bil og batteriet og montering av Robometer.

En rød lekkerbisk med ca 40000 km og en flott grå med like over 22000 km. Dette er driftsikre biler med timerstyrt forvarming av kupe, toppfart på 90 km/t og 60+km rekkevidde. En bil en kan parkere hvor som helst, lade på 10 eller 16A og koster like over 1000 lappen i forsikring.

Selges for 50 000 kr til nye eiere med 3 mnd garanti.

Har også mer velbrukte Think med Webasto og RoboMeter til samme pris. 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA