Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Zero-talent, tirsdag 22. april 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

Zero-talent

Heisann, på jobben har vi en rekke med fem ladestolper, og en med tre (Garo. Hver stolpe har to schuko med 16A). Siden nyttår har det ofte skjedd at strømmen på hele rekka går ganske tidlig på dagen, uten at sikringene på kontaktene slår ut. Er det noen strømkyndige her som vet hva det kan skyldes? Statsbygg finner tydeligvis ikke ut av det siden problemet vedvarer. Jeg og et par til har 16A ladekabel, men så lenge sikringen på kontakten ikke går så kan det ikke være overbelastning som er problemet?
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

elektrolux

Overbelastning?

Høres kanskje flåsete ut, men ofte sikres en rekke underkurser med mindre enn totalen på disse; Altså det er ikke gitt at 3 stk 16A kurser har en 48A sikring bak 16A sikringene. Gjerne bare 35A. Da skal det kun 3 ladende Leafer med hver sin 16A ladekabel så trekkes 48A og er "hoved" sikringen da 35A kan dette skje.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

De burde i første omgang finne ut om det er overbelastning eller jordfeil som slår ut. Må jo være noen som skrur på strømmen igjen.

Jeg vil tippe at det er overbelastning når alle lader samtidig og at fordelingen ut til stolpene ikke er dimensjonert kraftig nok eller kanskje ikke fordelt jevnt nok på en 3-fas sak.

Zero-talent

#3
Det er stort sett bare en eller to biler som står med 16A, og ofte et par som står der uten å lade, så høres rart ut at de skal ha dimensjonert det så dårlig? Har opplevd at strømmen går selv når kun ca halvparten av kontaktene er i bruk.

EDIT: Strømmen kom tilbake, jeg gikk ut og forsøkte å stille kabelen opp til 16A igjen, og da gikk strømmen etter et par minutter. Selv om det bare var sju av ti kontakter på rekka som var i bruk. Kan virke som 16A blir for mye, men synes fortsatt det er rart at ikke sikringen på kontakten slår ut i stedet for at hele rekka med fem stolper skal bli svart?

EDIT2: neida, nå var strømmen på igjen en liten time, og ble borte på nytt. Så det er ikke min feil siden jeg lader på 6A når strømmen brytes og kommer tilbake igjen.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Zero-talent

Høgskolen i Buskerud og Vestfold avd. Bakkenteigen ja. Nå fikk jeg beskjed om at de har hatt flere firma innom for å lete etter feilen, uten hell. Dere som jobber med sånt kan jo ta kontakt med Statsbygg og tilby tjenestene deres  :)
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

maxmekker

Er dette noe som har vært siden dag 1, eller kommet nå i det siste. Noen må jo vite hva matekursen til alle disse stolpene er på.  ::)

TB

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 09. april 2014, klokken 10:41
Høgskolen i Buskerud og Vestfold avd. Bakkenteigen ja. Nå fikk jeg beskjed om at de har hatt flere firma innom for å lete etter feilen, uten hell. Dere som jobber med sånt kan jo ta kontakt med Statsbygg og tilby tjenestene deres  :)

Om det er jordfeil kan det vere vanskelig og finne feilen, feilen kan komme av fuktig vær, eller fleire mindre jordfeil. Om det skjer når ein bestemt bil kobles til, så kan det vere jordfeil i denne bil / kabel som høyrer til den bil. Feilen kan vere så liten at sikring i stolpen ikkje går, men summen av feil blir gjerne stor nok.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på onsdag 09. april 2014, klokken 19:39
Sitat fra: Zero-talent på onsdag 09. april 2014, klokken 10:41
Høgskolen i Buskerud og Vestfold avd. Bakkenteigen ja. Nå fikk jeg beskjed om at de har hatt flere firma innom for å lete etter feilen, uten hell. Dere som jobber med sånt kan jo ta kontakt med Statsbygg og tilby tjenestene deres  :)

Om det er jordfeil kan det vere vanskelig og finne feilen, feilen kan komme av fuktig vær, eller fleire mindre jordfeil. Om det skjer når ein bestemt bil kobles til, så kan det vere jordfeil i denne bil / kabel som høyrer til den bil. Feilen kan vere så liten at sikring i stolpen ikkje går, men summen av feil blir gjerne stor nok.

Men igjen: Da skal de som kobler strømmen på igjen kunne se om det er overbelastning eller jordfeil som har løst ut.

Zero-talent

Nå var det et firma her forrige uke og de sa at de seks kontaktene hadde en felles 32A bakenforliggende kurs. Da er det kanskje ikke så rart at strømmen går når det står seks biler som hver trekker 10-16A? Nå har de splittet den i to sånn at det er 32A til tre og tre kontakter, og da har det gått fint siden.
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

Knotten

Men framdeles er kursene for små. 16A X 3 = 48A... :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Zero-talent

Firmaet som var der hadde ikke tykke nok kabler til mer, sa de. Men da vet jeg jo at 16A-laderen bare skal få ligge igjen hjemme. Evt. kun brukes når det står en fossilbil på en av plassene.

Men regnestykket er så enkelt altså? 10A + 10A trekker 20A og ferdig med det? Også jeg som trodde det var noen finurlige regnestykker som lå bak...
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

cra

Sitat fra: Zero-talent på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:26
Men regnestykket er så enkelt altså? 10A + 10A trekker 20A og ferdig med det? Også jeg som trodde det var noen finurlige regnestykker som lå bak...

Er ikke verre enn at Watt/Volt = Ampere, og så er det bare å legge sammen, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

#13
Sitat fra: cra på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:45
Sitat fra: Zero-talent på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:26
Men regnestykket er så enkelt altså? 10A + 10A trekker 20A og ferdig med det? Også jeg som trodde det var noen finurlige regnestykker som lå bak...

Er ikke verre enn at Watt/Volt = Ampere, og så er det bare å legge sammen, ja. :)
Hvor finurlig det er avhenger av om det er trefas eller enfas opplegg. Er det en trefas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16A = 28A, og 10+10 = 17,3 i fellesledningen og 10 i hvær av de andre. (og watt/(volt x sqr3)= ampere)

(Er det en enfas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16 = 48A).

Enheter oppkalt etter personer forkortes med stor bokstav W men skrives det helt ut er det liten bokstav. Watt er personen Watt, mens watt er enhet for effekt forkortet W.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knotten

Sitat fra: Griffel på onsdag 28. mai 2014, klokken 17:17
Sitat fra: cra på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:45
Sitat fra: Zero-talent på onsdag 28. mai 2014, klokken 14:26
Men regnestykket er så enkelt altså? 10A + 10A trekker 20A og ferdig med det? Også jeg som trodde det var noen finurlige regnestykker som lå bak...

Er ikke verre enn at Watt/Volt = Ampere, og så er det bare å legge sammen, ja. :)
Hvor finurlig det er avhenger av om det er trefas eller enfas opplegg. Er det en trefas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16A = 28A, og 10+10 = 17,3 i fellesledningen og 10 i hvær av de andre. (og watt/(volt x sqr3)= ampere)

(Er det en enfas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16 = 48A).

Enheter oppkalt etter personer forkortes med stor bokstav W men skrives det helt ut er det liten bokstav. Watt er personen Watt, mens watt er enhet for effekt forkortet W.

Bare for å kverulere litt (elsker det..  ::)  )
Watt er slett ikke nødvendigvis personen Watt om ordet står først i setningen, som over..  :P
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA