Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Zyzz, tirsdag 22. april 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

Zyzz

Hei! Jeg vurderer å kjøpe Citroen C-Cero! Blir det et godt kjøp? eller burde jeg gå få I-Miev eller I-On?
Har også vurdert Think City 2012! Trenger litt tips, er ny på elbil området

;)
ovoxo

Mr.Zero

Jeg har kjørt Zero i snart to år og er veldig fornøyd! Det er gode priser om dagen - du får vel bil m vinterhjul for 159'. Jeg setter pris på trillingenes enkelhet samt lille svingradius. Ypperlig i byen! Fungerer bra på landeveien også, men sidevind merkes godt! Vinterstid blir du aldri svett, og varmeapparatet liker godt strøm..
Du kan lese opp og ned om disse bilene på forumet her. Fordelen med imiev er muligheten til å forvarme bilen når den står tilkoblet 230V. Videre har den et par ekstra "bremsegir" som du egentlig ikke trenger. Zero'n har den stiligste hekken uten tvil..! 8)
Hvor bor du hen i landet?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Mr.Zero oppsummerer det vel bra. Think har sine tilhengere og jeg kan ikke mye om bilen men nok til å skjønne at man bør ha kontakter som kan å mekke på den. Trillingene har garanti, ja brukte trillinger har fremdeles restgaranti, behøver jeg si mer? De er til å stole på. Forvarming til i-MiEV er kjekk om vinteren. Stabiliteten kunne vært bedre, og varmeapparatet er ikke akkurat optimalt - bærer preg av ombygd bensinbil, en japansk kei-car. VW e-Up er nok et bedre valg, mer energieffektiv og lavere tyngdepunkt, men fås jo bare til nypris - det er vel derfor du er ute etter C-Zero?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Ein Zero eiger til her.

I desse dager kan det høve og nevne: Hjulskift er enkelt på trilling, med smale / lett hjul.

Bekrefter ellers Mr.Zero sin beskrivelse. i-Miev 2012/13 modell kan starte forvarme av bilen når den står tilkobla lading, det kan vere praktisk på vinterstid. C-Zero / iOn har ikkje dette.

Alle nye har fått ny motor, som skal gi litt ekstra rekkevidde. Batteriet skal vere samme på alle.

Trillingene kan oppgraderes med fossilvarmer, som kan bli fjernstyrt via mobil. Nyttig om du treng ekstra rekkevidde (eller vil ha det varmt :-) ) om vinteren, men det har sin pris. (Eg har ikkje dette.)

Skal du kjøpe brukt, sjekk om bilen er brukt importert, eller "Norsk". Dei importerte bør vere rimelige, pga. dei har noko begrensa garanti tid. Det har vore lite feil, men aldri kjekt og oppleve feil du må dekke sjølv pga. norsk importør nektar og dekke reparasjon på importert bil.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Carl Anton Stenling

Hva er din daglige kjørelengde mellom ladinger?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

svingen

#5
Sitat fra: Carl Anton Stenling på tirsdag 08. april 2014, klokken 06:33
Hva er din daglige kjørelengde mellom ladinger?

Carl Anton

du kan lese litt om rekkevide her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.0.html men kort forklart holder den fint alltid 7-8 mil på vintertid (hvis man ikke har varme på mask og har bilen uten osv vil jeg tro) på sommertid bør det fint gå 8-10 vil jeg tro,kjørte selv 10 mil på slaps og rundt 0 men kjørte da forsiktig...det er og viktig og ikke kjøre fort går du over 80km går det fort batteri,bra side her til og se rekkeviden http://www.jurassictest.ch/GR/

vi bruker elbilen så mye att vi lader ved enhver anledning,vi er dårlig til og planlegge og ting blir ofte gjort på impuls så plutslig en dag går elbilen 15 mil da er det greit og ha så mye strøm som mulig på den :) (først tur retur jobb 6 mil så til søstera mi på besøk hvor var 5 mil hver vei) det som er kjekt med den bilen her att ved 16a ladekabel får du ca 13.8a og lite batteri (ca 13.5kw mener jeg) så man får fra 20% til 90% på ca 4 timer så man får raskt ladet den opp,noe som er kjekt når man bruker den mye :)
skal man ha 100% fullt tar det 6 timer,den starter og lade saktere og saktere fra 90% så fra 94% til 100 går det ikke raskt.

har kun hatt bilen i 4 mnd men alt kjørt nesten 500 mil :)
vi er familie på 4 hvor 2 små barn og bilen blir brukt til alt,enste jeg savner er hengerfeste til sykkel,men det kan kjøpes får ca 4500 kr.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

moby666

Nå er det tilbud på iMiev med hjemmelader til 164000 (http://www.mitsubishi-motors.no/Norway/Campaign/i-MiEV.aspx) Er du flink til å forhandle får du den kanskje for 175 ink vinterhjul og metlakk.

Fordeler med iMiev kontra c-zero:
Fjernkontroll til varme/klima-anlegg (NB:bilen må være tilkoblet strømnett)
Varme i begge forseter
Varme i rygg
Led kjørelys
Innvendig estetikk

Ulemper
Mangler Bluetooth (musikk spilling og telefon)
Mangler mikrofon
Mangler GPS
Litt mer tungvidt valg av regenerering (må skifte gir på imiev, c-zero styrer dette på pedalen)
Stygge felger (!)
Utvendig estetikk
Litt bedre garanti på c-zero (120.000 km vs 100.000 km)


2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tomrh

Sitat fra: moby666 på tirsdag 08. april 2014, klokken 09:40
Litt mer tungvidt valg av regenerering (må skifte gir på imiev, c-zero styrer dette på pedalen)
Dette er nå ikke riktig da, det styres akkurat likt på pedalene (både på "gass" og brems). I C-Zero er det bare ett valg: "D".

Ekstravalgene B og C på i-MiEV virker i tillegg å redusere motorens energiforbruk i høy fart, mens D er mer optimal for lav fart. Altså kan man få litt bedre rekkevidde med i-MiEV ved aktivt å skifte modus avhengig av by- og landeveiskjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Det er mulig at C-Zero og iOn har mindre batteri. Jeg har aldri klart å få dette bekreftet men i brukermanualen er iOn og C-Zero oppgitt til 14,5 kWh.
Det som underbygger dette er at rekkevidden på i-Miev gikk opp fra 15-16 mil når den nye motoren kom. iOn og C-Zero er fortsatt oppgitt til 15 mil selv med den mer effektive motoren.
På hurtigladerene går heller aldri spenningen over 330v selv imot slutten av ladingen. Hadde bilen hatt 16 kWh batteriet så burde ladespenningen gått opp mot 360v.
Spekulasjonene går ut på PSA fjernet 8 celler (3,95v*8=31,6v) da den nye motoren kom. På den måten kunne de spare litt kostnader og samtidig beholde samme rekkevidde som før.

Er det noen som har registrert som bilen dere lader på 330v eller 360v ?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

#9
Sitat fra: edyrli på tirsdag 08. april 2014, klokken 12:06
Er det noen som har registrert som bilen dere lader på 330v eller 360v ?
Tror kanskje detaljer om dette temaet ikke hører hjemme i en kjøpe elbil-tråd, finnes en egen tråd for dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10445.0.html
Postet mitt innlegg der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Enig med siste spørsmål.
Det var egentlig bare for å gjøre en interessert kjøper oppmerksom at det muligens er forskjell i batterikapasitet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann


Ser at garanti på import-bil vs norsk bil igjen tas opp.  Dette finner du mye om ved å Google, men jeg ville ikke vært redd for import trilling, både fordi det er få feil med trillingene, men viktigst;  Du får normalt 5 års fabrikk/produsent-garanti på batteri og vitale motor-lade komponenter (pass på at du får med dokumentasjon på dette) også på "import-bil".
Får du en feil på disse komponenter vil også norsk forhandler gå til produsent for å få dekket seg, om du har en norsk bil.  Det du normalt ikke dekkes under er norsk kjøps-lov, som i teorien dekker alle feil som ikke burde oppstå før bilen er 5 år.  Verdien av denne kan diskuteres i timesvis og mange erfarer at det er lang vei å gå, andre har fått bra backing av forhander.
Men; pass på at du får med 5 års garanti-kort på batteri/motor/lade komponenter om du kjøper importbil.

Mvh Ole

Sitat fra: Zyzz på mandag 07. april 2014, klokken 18:24
Hei! Jeg vurderer å kjøpe Citroen C-Cero! Blir det et godt kjøp? eller burde jeg gå få I-Miev eller I-On?
Har også vurdert Think City 2012! Trenger litt tips, er ny på elbil området

;)

Carl Anton Stenling

Var kanskje litt upresis i mitt spørsmål. Forsøker igjen:

@Zyzz: Hva er din daglige kjørelengde mellom ladinger?

For å kunne gi deg et godt råd behøver vi vite bruksområdet.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Zyzz

Mitt forbruk blir rundt 5 mil +/- Frem og tilbake til skole også til jobb (når jeg har det, har deltids) pluss trening :)

Er 17 nå men fyller snart.
Men frem til jeg får lappen så blir mor daglig kjører av elbilen. Det blir rundt 6-7 mil minst 


ovoxo

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Zyzz på tirsdag 08. april 2014, klokken 19:41
Det blir rundt 6-7 mil minst

Jeg vil anbefale at du tar en titt på trådene som omhandler rekkevidde for trillingene. Kortversjonen er at 6-7 mil er kanskje litt i meste laget de kaldeste dagene om vinteren.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA