Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelading

Startet av gss, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: emagic på torsdag 10. april 2014, klokken 21:54
Den dagen GM, Ford, Chrysler og Toyota faktisk innser at elbil er fremtiden så er Teslas fremtid som bilprodusent talte.

Hvorfor?  Joda, om disse - og evnt. andre - produsentene kommer i gang for fullt med "Tesla killere" så vil de få problemer med å ekspandere slik de har planlagt så langt. Kanskje de til og med ser seg nødt til å kanslere Model E?  Men det finnes fortsatt mange relativt små bilprodusenter som klarer seg helt utmerket selv om "de store" produserer voldsomme volumer.

Ja, er fullt mulig at "de store" kan konkurrere med Tesla på alle plan om de vil, men neppe noen som klarer å konkurrere med dem på alle plan samtidig. Tesla som bilmerke kan fortsette å leve lykkelig videre i mange år som en nicheprodusent av spreke og elegante "luksus-sports-elbiler" med lang rekkevidde og en superb service og et godt utbygget proprietært ladenettverk med eksepsjonell ladehastighet. Og kan de i tillegg selge drivlinjer til noen av de større produsentene så blir de ikke så veldig små allikevel...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Øyvind.h

Sitat fra: emagic på torsdag 10. april 2014, klokken 21:54
Selv om Tesla selger "bra", så er altså tallene som følger....

I Januar skrev Tesla at de hadde laget mer enn 25.000 eksemplar av Model S, og at de laget "more tham 600 a week".  Dvs at man kan anta 2500 biler i februar.

I februar ble det produsert 1,4 millioner biler i nordamerika.

Den dagen GM, Ford, Chrysler og Toyota faktisk innser at elbil er fremtiden så er Teslas fremtid som bilprodusent talte.   Men å bli en suksessfylt drivverkprodusent har de alle forutsetninger for.
Kremt: har du hørt om Porsche? Ekstremt lønnsom bilprodusent som lenge har levert rundt 100.000 biler i året. Når Tesla får etablert seg mer globalt kan de antakelig matche disse salgstallene med Model S og X alene. Jeg forstår ikke helt hvorfor salgstall skulle indikere at Tesla er dødsdømt :) ?
Det er derimot en rekke andre faktorer som kan tale for at de går inn i historiebøkene, men salgstall alene er ingen god indikator.
Om ikke jeg husker feil er Tesla Motors teknisk sett den eldste eller nest eldste bilprodusenten i USA, fordi de andre gikk konk og måtte starte "på nytt" relativt nylig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JO

Vel det er vel så enkelt at hadde BMW hatt 5 serien som El med samme rekkevidde så hadde ikke jeg engang vurdert Tesla.
Det Tesla profitterer på nå er at de er først ute i ett segment av markedet. Dette kan fort endre seg, jeg er ikke i tvil om at de store kunne laget en tilsvarende bil på kort tid hadde de ønsket det.
Når det er sagt er jeg fornøyd med min Tesla selv om jeg nok ikke deler samme entusiasmen som enkelte. Den har sine styrker og svakheter som de fleste andre biler. Så får det bli opp til hver enkelt om de ønsker å ta sjansen på en ny produsent. I løpet av de neste årene får vi se hva Tesla egentlig har fått til. Jeg er bittelitt bekymret for den totale kvaliteten når jeg ser såpass mye rapporter med feil på ting som skulle være svært enkelt å få til. Min bil har vært fullstendig feilfri sålangt så det lover bra.
Svart Model S Levert 11 Mars

Lacaixxa

Enig at jeg heller vil vurdert 5 -serien som EV enn Tesla. Selvfølgelig måtte den hatt samme ytelser, lik pris og tilsvarende skjerm. Hm - er blitt ganske avhengig av 900L bagasjeplass, så her burde kanskje 5- serien tilpasse designen Tesla. Servicesenteret og deler til BMW'en er også svært dyrt, så her må forretningsmodellen gjøres om. I tillegg så er vel Teslaen strengt tatt penere og kjøreegenskapene bedre.

On Topic: Tesla i Norge er århundrets største No-Brainer (hvis du ikke har gateparkering, hytte uten strøm, mer enn 5 barn,  eller mener at "en bli skal lage litt lyd")
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

JO

At Tesla er tidenes no brainer i Norge er jeg helt enig i. Men pga skriverier i media om at Tesla er en luksusbil er det mange som har skyhøye forventninger. Men faktum er at Tesla er nærmere en blodtrimmet Passat enn en M5 på mange områder. Og det betyr ikke at Tesla er en dårlig bil. Bare at for mange så oppleves ikke Tesla som en luksusbil men mer en hverdagsbil som er det man stort sett trenger.
Svart Model S Levert 11 Mars

SimenT

En får inntrykk av at det er mye feil etter lesning på forumet, men jeg kan kun snakke for meg selv. Har opplevd svært lite tull. Bremsekloss som frøs fast og ga feilmelding. Ladetrøbbel med originalkabel ved fullladet batteri (fikk ny type kabel på døra uoppfordret 2t unna Oslo). Anser det som er trygt kjøp. Får god oppfølging i disse dager ser det ut som hvis det skulle være noe
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

turfsurf

#51
Sitat fra: BalleKlorin på fredag 11. april 2014, klokken 09:23
Vel det er vel så enkelt at hadde BMW hatt 5 serien som El med samme rekkevidde så hadde ikke jeg engang vurdert Tesla.
Vanlig 5 serie (om det hadde vært EL) konkurerer ikke i samme klasse som Model S. Måtte i så fall vært 5 serie GT, som er i samme størrelse. 5 serie er for en familie på fire (knapt pga elendig bagasjeplass selv i stasjonsvogn). Model S fungerer fint for 5.

Men om 5 serie GT hadde funnest med motor / rekkevidde som Model S, så hadde jeg uansett ikke kjøpt den uten SC nettverket. Det er trumfkortet til Tesla. Hadde de ikke bygd ut SC som de gjorde i fjor, hadde ikke jeg sittet med en Model S nå.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

pberg

#52
Den er vel mer som en elektrisk Ford Taurus enn en passat? Sånn strengt tatt.

Eller kanskje denne:

http://www.chevrolet.com/ss-sports-sedan.html
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

turfsurf

Sitat fra: pberg på fredag 11. april 2014, klokken 13:06
Den er vel mer som en elektrisk Ford Taurus enn en passat? Sånn strengt tatt.

Eller kanskje denne:

http://www.chevrolet.com/ss-sports-sedan.html

Jeg vil si at Model S er en typisk "amerikansk premium" bil. De er glad i gadgets & bling, ikke så nøye på fit and finish, og så skal det være stort.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

At bilen var moderne og minimalistisk innvendig uten dashbord-kaoset man vanligvis finner i biler var et stort pluss i mine øyne. Har kjørt div amerikansk på ferie i USA og noe i Norge, og Model S er noe litt annet enn en vanlig amerikansk kombikupe.
Hadde den vært gjennomført typisk amerikansk hadde den vært mye kjøpere innvendig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. april 2014, klokken 13:00
Men om 5 serie GT hadde funnest med motor / rekkevidde som Model S, så hadde jeg uansett ikke kjøpt den uten SC nettverket. Det er trumfkortet til Tesla. Hadde de ikke bygd ut SC som de gjorde i fjor, hadde ikke jeg sittet med en Model S nå.

Gjelder nok meg og. Tror SC konseptet er en genistrek fra Tesla. Det og være evig forvist til noen få 22kW ladere med en sjans om 50kW lading i framtiden hadde rett og slett vært veldig tungt å svelge for mange tror jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA