Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hjemmelading

Startet av gss, tirsdag 22. april 2014, klokken 08:26

« forrige - neste »

gss

Jeg er ute etter ny bil, og den må ha en viss størrelse. Jeg er over gjennomsnittet interessert i bil, og tenker heller med hjertet enn hjernen når jeg velger bil, og velger da heller en eldre sprek/fin bil framfor nyere.
Nå derimot vil jeg ha et trygt bilhold. Dvs. ny bil, med garantier osv på plass. Dette er det på Tesla som med andre biler. Men det hjelper ikke om det er garantier og gratis rep om man til stadighet må inn til Oslo (1,5t) for dette.
Får jeg et trygt bilhold med Tesla? (hvis dere forstår hva jeg mener med trygt i denne sammenheng)
Når man leser forumet ser det kanskje ikke slik ut, men jeg er forumbruker selv på andre fora, og det er jo slik de brukes. For å få frem negative ting, og for å få hjelp til problemene sine.

Igjen, får jeg et trygt bilhold med Tesla?

19quiz76

Dette beror helt på hva du er villig til å akseptere av småfeil. De store feilene er for det meste rettet opp i, men du må belage deg på noen turer til servicesenter i løpet av første tiden. Småplukk som løse lister, pakninger og andre garantiting. Hvis du samler opp litt for hver gang, trenger ikke Oslo-turene bli så mange. Bilen er nok fortsatt litt beta-preget, for det meste på godt, men også litt på vondt ;)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

Nå ble vel de første bilene levert her i landet i august, så med mindre noen kan spå er det vanskelig å gjøre så veldig mye mer enn å gjette.

ew

Det med at en ny bil har noen småfeil og mangler er noe du ser hos alle merker. Min tidligere Passat var til tider mer på verksted for utbedringer på garanti enn den var i min varetekt i de tre årene jeg hadde den. Har ikke hatt en eneste ny bil som ikke har måttet dra innom verkstedet i løpet av det første året for å fikse noen småting. Det vil alltid oppstå noe, og hva bilen koster spiller faktisk ingen trille.

Slik jeg legger opp til å bruke min kommende TMS blir det service (20000 km) to ganger i året, så da vil jo alle småirritasjoner kunne bli tatt der.

Jeg ser ikke TMS som noen beta-versjon. Det er en fullverdig bil, og som med alle andre nye biler kan enkelte oppleve store problemer, og andre små problemer underveis. Det virker som dette skjer spesielt med TMS mens man venner seg til nye rutiner rundt planlegging og lading og slikt. Det ER jo en annerledes virkelighet for de fleste...

Jeg er fast i troen på at bilhold med Tesla er tryggere enn med hvilken som helst annen bil, el eller ikke.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

OleT

Vi bør vel ta med at det er en god del som ikke har hatt noen problemer i det hele tatt.
Etter 5 måneder og 10000km har jeg bare hatt ett problem, og det var et knust speil.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

ew

Istemmes. Lett å glemme på et forum som for det meste tar opp problemene...  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Car-El

Æ har også en Mercedes E200TCDI-T som jeg betaler for og verkstedet disponerer. Så da det eneste problemet var at bilen frøs litt i vinter, som jeg ordnet selv der og da. Har ikke hatt problemer med lading så mye at det er plagsomt.

Æ vil si at bilen virker komplett og problemfri.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

gbzdoc

Alle småproblemer fikset via SW updates her.

Sist jeg hadde noe som kan kalles er problem så var 17"'ern gått i svart og var død da vi skulle ut på tur. Uten å tenke selv ringte jeg Tesla for litt support. Ble flau da han ba meg holde scroll-hjulene på rattet inne for å resette skjermen... ;-)

Men hva gjør de da? Jo, ber meg vente er minutt til bilen igjen er på nett så de kan sjekke alle logger og sjekke at "all systems are GO for launch". :)

pekle

Trur det kjem litt an på kva ein er vant til eller forventar. Min far som har VW ville neppe stusse over at han måtte innom å fikse litt småting i starten (den har han no måtte innom Møller 4 gonger "ekstra" første året, men aldri etter det). Eg som har hatt Lexus vil nok lettare bli skuffa over dei same småtinga.

Bowers

Dersom trygt og forutsigbart (bekymringsløst) bilhold er din førsteprioritet så er min ærlige mening at Tesla pr. idag ikke er rett valg for deg.
Du kan få en bil som fungerer fint for all del, men det er litt gambling pr. idag.

Skal du har gode garantier og et velutbygget serviceapparat så ville jeg gått for et av de mer etablerte merkene.
Kia har gode garantier, men litt "plastik følelse" på bilene.
BMW har gode garantier og langt bedre kvalitetsfølelse på bilene.
Osv osv osv...

Alt avhenger av hva du bil betale og hva slags bil du ser etter.

Så... med litt frykt for å tråkke noen på tærne (beklager...) så er Tesla i dag mer et merke for "entusiaster" eller for de som setter akselerasjon, gadget-faktor, oppmerksomhet, miljø osv... foran et trygt, forutsigbart og bekymringsløst bilhold.

Just my 2 cents ;)

Amper

Sitat fra: OleT på mandag 07. april 2014, klokken 17:55
Vi bør vel ta med at det er en god del som ikke har hatt noen problemer i det hele tatt.
Etter 5 måneder og 10000km har jeg bare hatt ett problem, og det var et knust speil.

+1
P85D :o)

Chlangum

Mitt råd er heller å vente litt

Tesla, som alle andre bilmerker som lanserer en helt ny modell opplever alltid en del barnefeil.
Etter ca. 2 år så er det normalt at det meste av småfeil luket ut.

Husker selv når VAG lanserte den nye VW Passat og A4 (mener å huske at det var i 96) De sleit mye med elektronikk som sentral lås og el-vinduer pluss en hel del sensorfeil.

Ikke uten grunn at han Benny fra Broom anbefaler å gå for en 98-00 modell av denne generasjonen.


Jeg har hatt en del småfeil med min TMS. Knirk i soltak, dugg i lykter, ladeproblemer, usentrert ratt i forhold til hjul, setebelte sensor feil, 12 volt feilmelding ved fulladet.

Men ingen ting så alvorlig at jeg ikke har kunne brukt bilen når jeg ønsker det og til de formål jeg bruker bilen til. Nemlig mye langturer (nesten 10.000 km på 8 uker) og er ellers meget fornøyd med bilen.

Å kjøpe første modell av en generasjon som får et rykte på seg med mye feil (slik som 96 passaten) kan også gjøre utslag på annenhåndsverdien.

@Bowers

Er vel ingen over gjennomsnittet bilinteresserte som kjøper KIA?
Og mange av premium merkene fra Tyskland er langt fra feilfrie de også.
Men klart, de veletablerte merkene har nok et lagt bedre service apparat en Tesla

CL



Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

tho

har 3k på odometeret nå. Eneste jeg har av feil er at ladelukeåpneren på umc ikke funker og at det er litt dårlig pakning ved trekantvinduene forran.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Bowers

@Chlangum

Ang. Kia... Nei, for all del ;) Trådstarter sier jo faktisk at han/hun er over gjennomsnittet interessert så jeg tar den på min kappe ;)
Grunnen til at det falt meg naturlig er fordi de tilbyr gode garantier og jeg har selv anbefalt f.eks Kia Sportage til andre som setter garantier og forutsigbarhet før alt annet med stor suksess.

Basert på trådstarters kriterier så er kanskje BMW det beste valget. Jeg må legge til at jeg selv har en ny BMW så jeg er ikke helt upartisk her, men basert på dagens marked så tror jeg det er et godt kompromiss mellom kjøreglede, opplevd kvalitet og forutsigbarhet mht garantier osv.
Feil forekommer på alle merker, også de tyske premium merkene... men hos de godt etablerte merkene så er det ofte mindre av de alvorligste irritasjonsmomentene og det er kortere vei til nærmeste forhandler for mange.
Man går imidlertid glipp av lynrask akselerasjon osv, men det er man jo klar over ;)

Uansett mener jeg at Tesla ikke er riktig valg iht. trådstarters prioriteringer pr.idag.

Forhåpentligvis er situasjonen en helt annen om noen få år :)


gss

#14
Jeg, trådstarter, kjører selv BMW og har gjort det lenge. Opplevd kvalitet ligger langt over i BMW mener jeg, og er en riktig premiumbil i mine øyne. I motsetning til MIN oppfattelse av Tesla. Jeg aksepterer at Tesla har noe mer feil enn biler flest, men det må ikke gå på frustrasjonen løs. Bilen må virke hver dag. Og jeg kan ikke irriterere meg over en feil som er der hele tiden fordi bilen er designet slik. Et etablert bilmerke har også feil, men rene designfeil har de normalt ryddet bort.
Lysten på Tesla er der, nettopp pga annerledesheten. Kreftene i den er det minst interessante for meg nå egentlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA